Annons

Macro på Tamron SP 24-135mm, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinGfx

Ny medlem
Jag känner mig redigt dum, men jag kan inte ställa om min Tamron SP 24-135mm till Macro läge. Manualen nämner inte ett enda ord om Macro, och deras hemsida säger inte hur man ställer om. Har letat på internet en stund men ingen verkar beskriva hur man gör detta.

Tack på förhand,
Robin

Det kanske är därför jag inte kan ställa om det? Men då är ju frågan hur man tar Macros. Jag verkar inte kunna ta något närmre än en halvmeter eller så.

Närgränsen på denna glugg är 40cm.
Med kameran på eller straxt bakom närgränsen zoomar du in objektet, väljer en bländare som ger lagom skärpedjup, ställer skärpan och trycker av, VOILA...en macrobild.
Bättre än så blir det inte.
Tillverkarna av objektiv har en ful ovana att kalla en av sina gluggar "Macro".
Just din glugg klara att avbilda i skala 1:3,3.
Alltså 3,3cm i verkligheten blir 1 cm på din sensor, en "riktig" macroglugg har 1:1.
Vill du plåta "riktiga" macrobilder blir det nog att till att dra upp lädret och lägga ut ca 4000:- på en Sigma 105/f2,8 Macro eller en Tamron 90/f2,8 Macro, båda dessa avbildar i skala 1:1.

PS.
Info din glugg på Engelska här.
DS

Jag tycker också att "riktig" macro är 1:1, men det finns andra som tycker annorlunda.
Olle Bjernulf tycker på http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872 :

"Skala 1:1 eller 1,0 kallas "naturlig storlek" eller "life-size". Normal närbildsfotografering brukar gälla skala 0,1 - 1. Vid skala över 1 brukar man tala om mikrofotografering. Det kräver i regel andra verktyg och annan teknik."

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar