Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro-optik till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Arosfors

Medlem
Jag har alltid gillat närbilder, men det kanske inte är det jag fotar mest, så därför har jag prioriterat annan utrustning fram till nu.
Eftersom jag har fotat väldigt lite makro så saknar jag referenspunkter. Jag har ett Sigma EX 50 2,8 Macro, men för att ta närbilder med det måste man krypa så nära att man slår linsen i motivet.
Min första fråga är alltså vilken brännvidd jag bör rikta in mig på.
Andra frågan blir då vilket märke. När det gällt andra objektivval så har jag faktiskt ratat Tamron eftersom jag tyckte det kändes plastigt och saknade kassaskåpskänsla, men...
Hur pass stor skillnad gör 15 mm på ett macro (90-105) och skall man satsa på ett 150mm?
Hjälp mig göra ett LÅNGSIKTIGT, klokt val. Jag får sådan beslutsångest.
 
Eftersom du redan har ett 50mm makro kanske ett sigma 150 är ett lämpligt val. Annars tycker jag att "runt 100mm" är en bra kompromiss.
Skillnaden mellan tex Sigma 105 och Tamron 90 i arbetsavstånd är ca 1cm (vid närgränsen).
Att Tamron 90 inte är byggt som en stridsvagn kan jag hålla med om, men plastigt vet jag inte heller om jag tycker det är direkt. Men man har ju olika referensramar. Ska man inte slå i spik med det så...
 
Jag hade kollat på sigmas 150mm helt klart eftersom du redan har ett 50mm, men vill du ha gedigen byggkvalité så brukar det ju vara Tokina som gäller. Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro kanske är något för dig i så fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.