Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Baarsen

Ny medlem
Det blir förmodligen en Nikon d70s med (DX 18-70mm). Jag vill även kunna ta extrema närbilder på tex insäkter och tittar runt på lite olika macro objektiv. Får inte bli för dyrt, under 4000kr iaf.

TAMRON OBJEKTIV SP AF 90/2.8 DI MAKRO
vs
SIGMA OBJEKTIV 105/2.8 EX DG MAKRO

Vilken skulle ni välja? Någon som kan tala bra/dåligt om någon av de? Har ni testad de själva? Kanske kan ges fotoexempel? (btw, skall användas till amatörfotografering)

Om ni inte skulle föredra någon, kom gärna med ett annat förslag!

Tack på förhand

/Christian

Jag provade båda kort och tycke att Tamron fokserade aningen bättre på min Pentax. Annars brukar nog mer tele anses som en fördel då risken att skrämma småttingarna minskar med avståndet.

Jag rekomenderar ett AF Micro Nikkor 105 2,8 . Det är lite dyrare nytt, men dom brukar gå att få tag i begagnade.
Jag använder ett sånt, både till porträtt och insektsfoto. Det fungerar mycket bra på min digitalkamera.

/ Leif

Jag valde Tamronen. Främst för dess underbara bokeh, men den verkar även vara aningen skarpare än Sigman.
Enda nackdelen som jag kan se med Tamronen är att den ger någon cm kortare arbetsavstånd än sigman.

Exempelbilder? Jodå. Jag har inte så mycket insektsbilder dock, men väl en del annat. :)
Du kan ju börja med att kolla mina bilder här på fotosidan. Det står i beskrivningen vilket objektiv som använts.
Du kan även söka på "tamron 90" med sökfunktionen för bilder här (och kan givetvis göra det med Sigman åxå :).

Du kan ju även kolla in denna jämförelse, för vad det kan vara värt.
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar