Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnista

Medlem
Hej, jag har ett tag varit ute efter ett macro objektiv till min Nikon f-50. Har nu nästan bestämt mig för en Sigma  Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D DL Macro. Så jag undrar om det är nån som har användt detta objektiv som kan berätta lite om kvalité och liknande. Bra skärpa är det viktigaste.

Är det ett makroobjektiv du är ute efter tycker jag du skall leta vidare. Sigman är inget makroobjektiv utan en billig telezoom med makroinställning i 300-läget. Det är ruggigt ljussvagt i makroläget, och det är dessutom i den del av zoomomfånget där det är minst skarpt.

Annars ett helt ok objektiv med tanke på de 2000 det kostar, men inget makroobjektiv alltså. Kolla på Cosina/Soligors 100 mm-objektiv istället.

Tack för tipset jim! Jag beställde faktiskt ett cosina 100 mm för bara nån vecka sedan, tyvärr så var skärpan inget vidare så jag fick returnera det. Det är därför jag kollar efter ett nytt.

Jag är också ute efter ett macro och har kollat lite på Soligor 100 mm. Dock så lutar jag åt att lägga några tusen till och köpa Sigma 105mm Macro. Vet inte om det är ett vettigt val man Sigman ger ett klart bättre intryck. Vet dock inget om själva optiken.

Sigma 105 mm har jag sett nytt från 4500 ungefär.

Tack för ditt svar Andreas. Det är fruktansvärt svårt att veta vad som är bra eller inte, det är ju inte så kul med ett objektiv med dålig skärpa eller liknande. Jag fål leta vidare, hoppas du hittar oxå hittar nått.

Cosina/Soligor är ett billigt fabrikat, och det enda objektiv från dom som fått bra betyg är deras vidvinkelzoom 19-35. Har ett själv som jag är mycket nöjd med.

Mitt macroobjektiv är ett Sigma 50mm macro, och jag tcyker det fungerar bra - är skarpt o ljusstarkt.

Hade inte råd att köpa ett 100mm eller däromkring, men skaffade senare en telekonverter 2X som ger den längre brännvidden. Konvertern kan jag dessutom använda till alla mina andra objektiv, så jag tycker jag har stor användning av denna kombination.

Visst, man tappar en del i ljusstyrka, men ska man så nära så gäller ändå att använda så liten bländare som möjligt för att få nåtsånär skärpedjup (om det inte är så att man vill ha ett minimalt skäpedjup förstås).

Bästa "budgetval" bland makroobjektiven är nog Tamron SP 90mm eller Sigma 105 mm EX. Båda kostar ungefär lika mycket (ca 4500-4600:) och är väl värda detta om man vill satsa lite pengar i sin makrofotografering.

Tamronet har jag själv och det är knivskarpt! Enda nackdelen är en lite plastig känsla och en slö AF, men på ett markoobjektiv spelar AF:en ingen som helst roll. Däremot kan den vara bra att ha om man tänker foto t ex porträtt med objektivet.

Sigmat har jag inte provat självt, men bara hört lovord om...

/Ingo

Kan bara hålla med Ingo!
Tamron gluggen är helt suverän. Går att hitta beg. för så lite som 2500 i gitt skick.

Sigman skall också vara bra. Men har ej någon erfarenhet själv.

Kan intyga att Sigma 105 mm macro också har slö atofocus. Den väsnas också rätt mycket.
Vill man lägga mer pengar på ett Macor så är Sigma 180mm Macor grym. Men mer än dubbelt så dyr också.....dock så kan man ju få rätt sköna närbilder på lite håll......

soligor

nu minns jag inte var jag sett det men- Soligors makro har väl fått förhållandevis bra betyg?

Är inte soligor=cosina=vivitar, dvs något som redan fått betyget underkänt?

/Ingo

AndreasNilsson skrev:
Kan intyga att Sigma 105 mm macro också har slö atofocus. Den väsnas också rätt mycket.
Vill man lägga mer pengar på ett Macor så är Sigma 180mm Macor grym. Men mer än dubbelt så dyr också.....dock så kan man ju få rätt sköna närbilder på lite håll......

men fick bara ljumt mottagande av Practical Photography som tyckte att skärpan inte motsvarade vad man kunde vänta sig i prisklassen. Vad jag vet så rear man ut gluggen vilket kanske också kan peka på vissa brister.

Jag själv var inne på makro för lite sedan men tyckte att Tamron var något racklig i utförandet, dock med dokumenterat goda prestanda. Köpte sedan mellanring, Kenko, med full autokoppling och det verkar mycket lovande tillsammans med mitt 85/1.8 och framförallt med mitt 80-200/2.8. Framförallt sparar jag en hel del pengar och utrymme i ryggsäcken.

På tal om mellanring så måste jag passa på att slå ett slag för telekonverter, Kenko, 2x PRO. Ger fin skärpa för en rel överkomlig slant. Ger mig 400mm/5.6 tillsammans med 80-200/2.8. VAr något tveksam då jag tyckte att det såg lite oskarpt ut i sökaren men bilderna blev kalas.

Mvh
Johan

Angående soligor

Utdrag från cyberphotos hemsida angående Soligors 100mm macro:
Fick mycket gott testresultat i tyska Fotomagazin 4/95: 4 stjärnor av 5. Rekommenderas.
Kostar bara 1800 pix, har inte provat det men funderar helt klart på köp när spargrisen börjar växa...

same same

ingo skrev:
Är inte soligor=cosina=vivitar, dvs något som redan fått betyget underkänt?

/Ingo

jo det är samma objektiv. Jag tror att Gnista har större förutsättningar att bli nöjd med "soligor=cosina=vivitar" än en kvasiSigmatelezoom-makro.

Som alltid(?) när det gäller kameraprylar så gäller devisen : man får vad man betalar för

/e

Jo, det är klart... men som fattig student känns det kanske inte så motiverat att slänga ut 6000 på ett objektiv när man kan få ett som funkar hyfsat för 1800...

Kanske är jag elak men vid en koll på ett cosinamacro hos handlarn fick jag samma uppfattning om detta som hos en sådan leksaks-mobiltelefon som barn leker med,väldigt leksaks-aktigt och ett väldigt oväsen förde den också..man får nog vad man betalar för,som sagt..
Skulle tro att ett billigt beggat normal och en sats mellanringar ger mer valuta för pengarna.
mvh/gunte..

Hej,
Måste bara kommentera det eviga tjetet om att kolla efter begagnatprylar. Jag har letat en hel del efter ett begagnat Macro men har inte hittat något. Handlarna säger också (begagnathandlarna som jag besökt) att det är ont om sådana grejer på begagnatmarknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar