Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Macro-objektiv?
- Trådstartare fredric
- Start datum
pettersson
Aktiv medlem
Hej. Jag äger åxå ett eos 300 hus och har tittat på ett makro objektiv. Nu är det så att jag är amatörernas amatör och kan inte specielt mycket men på www.cyberphoto.se finns det ett soligor makro objektiv för ca 1500-2000 kommer inte ihåg exakt. På sidan står det att det har fått bra kritik men jag vet ju inte, men om du köper det kan du väll kicka ett mail och säga om det är bra.
Andreas.
Andreas.
Ingo
Aktiv medlem
Soligor har jag inte prövat, men jag är mycket skeptisk till ett bra makro för 1500-2000:-
Tamron SP 90/2.8 är ett av de skarpaste makrogluggar som finns och för i sammanhanget löjligt lite pengar (ca 4600 Kanske lite mycket för den skrala plånboken, men väl värt varenda öre!
Ett annat alternativ borde vara att köpa försättslinser till din telezoom. Det borde ge dig i alla fall lite känsla för vad macro är utan att kosta skjortan. En bra närlins kostar mellan 1000-1500:- kronor beroende på förstoring och du borde kunna komma ned till en förstoringsgrad på 2:1 - 1.5:1 med en XX-200/300 zoom. Välj helst sådana med dubbla linser, så får du bättre skärpa.
Begagnat är oftast ett bra alternativ, men få säljer sina makrogluggar, men har du tur så kanske du kan knipa en.
Kameran duger alldeles utmärkt till makro, och med ett stativ och en trådutlösare så är du snart igång... Lär dig funktionerna för spegeluppfällning och nedbländning bara så skall det inte vara något problem.
Lycka till i makrovärlden!
/Ingo
Tamron SP 90/2.8 är ett av de skarpaste makrogluggar som finns och för i sammanhanget löjligt lite pengar (ca 4600 Kanske lite mycket för den skrala plånboken, men väl värt varenda öre!
Ett annat alternativ borde vara att köpa försättslinser till din telezoom. Det borde ge dig i alla fall lite känsla för vad macro är utan att kosta skjortan. En bra närlins kostar mellan 1000-1500:- kronor beroende på förstoring och du borde kunna komma ned till en förstoringsgrad på 2:1 - 1.5:1 med en XX-200/300 zoom. Välj helst sådana med dubbla linser, så får du bättre skärpa.
Begagnat är oftast ett bra alternativ, men få säljer sina makrogluggar, men har du tur så kanske du kan knipa en.
Kameran duger alldeles utmärkt till makro, och med ett stativ och en trådutlösare så är du snart igång... Lär dig funktionerna för spegeluppfällning och nedbländning bara så skall det inte vara något problem.
Lycka till i makrovärlden!
/Ingo
acke
Avslutat medlemskap
På vissa EOS-hus har du en "custom function" där du kan ställa självutlösaren i två lägen, antingen vanlig 10sek-självutlösare med spegeluppfällning just före exponeringen eller 2sek-självutlösare med omedelbar spegeluppfällning. Den senare inställningen är mycket användbar vid makrofoto.
Jag vet inte om EOS300 har denna möjlighet. Förmodar att det strax kommer ett svar från någon annan. Kolla annars i manualen.
Mvh/Acke
Jag vet inte om EOS300 har denna möjlighet. Förmodar att det strax kommer ett svar från någon annan. Kolla annars i manualen.
Mvh/Acke