Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro-objektiv till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

yabbah

Aktiv medlem
Hej, jag ska köpa ett macro (1:1) till min D80, och har står mellan:

Sigma 50mm/2.8 http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=667679

Sigma 70mm/2.8 http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=123446

Någon som har någon erfarenhet? Det jag vill använda det till är bilder på blommor, och en och annan fjäril kanske. Vill även kunna använda det till vanliga naturfoton.

Tacksam för tips om hur jag ska tänka. :)
Tar även gärna emot tips på andra bra och skarpa macron för ungefär samma peng.

MVH
Niklas
 
Hej:)

Hade du tänkt att fota fjärilar så skulle jag nog kika på ett lite längre macro, för att få längre arbetsavstånd. Fjärilar och andra små kryp brukar ju tyvärr inte gilla att sitta still när man kryper alltför nära:S
 
Hej Niklas, ett par kandidater till:

Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Båda finns på Cyber!
 
Senast ändrad:
Om vi bortser från småkryp, och istället säger att jag även vill kunna fota naturbilder i ren allmänhet också. Är det då bättre att satsa på en lite mindre brännvid, eller fungerar det bra med 70/90/100 ?

MVH
Niklas
 
Definiera naturbild? Fisheye undervatten eller havsörnar med 600mm och 2x konverter?

Du har redan objektiv som täcker området 55-300. Ta någon av dessa och ställ in på en viss brännvidd och försök att fota naturbilder. Endast du kan svara på vad som passar dig.
 
Tack för tipsen, men valet föll tillslut på en sigma 70 f/2.8 efter noga övervägande och koll på bilder osv. :)

Väntar med spänning till den kommer, troligen på fredag.

MVH
Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.