Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

macro med SR-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Ja, som rubriken säger, macro med minolta sr-7? finns det några passande macro objektiv eller mellanringar som passar till denna kamera?

tacksam för svar.

Alla makroobjektiv med bajonett för Minoltakameror med manuell fokusering passar, liksom dito mellanringar. Du kan även använda alla närbildslinser med passande filtergänga.

Det du skall undvika är objektiv och mellanringar för Minolta AF-kameror. De har en annan bajonett.

Olle

okej, då vet jag vad jag ska leta efter, problemet med filter är att jag vet inte vilken storlek jag ska ha på mina objektiv (fick kameran igår).

Det borde stå på framsidan av objektivet. Vad som brukar stå där är brännvidd, ljusstyrka och filterdiameter.

Det finns även ett annat alternativ till makroobjektiv, mellanringar och närbildslinser, nämligen en telekonverter. Helst då en av typen makrokonverter, som har inbyggd avståndsinställning med vilken man kan få avbildningsskala 1:1 med ett 50 mm normalobjektiv.
Med t ex 50/1,7 och konvertern får du ett 100/3,4 makrotele. Inte riktigt lika bra skärpa som ett "riktigt" makrotele, men mycket billigare.

Nu råkar jag händelsevis ha en Vivitar makrokonverter med Minoltafattning liggande, som jag inte använder då jag även har ett mycket bra makrotele.
Om du är intresserad kan du få överta det till ett mycket bra pris.

Olle

Olle skrev:
Det finns även ett annat alternativ till makroobjektiv, mellanringar och närbildslinser, nämligen en telekonverter. Helst då en av typen makrokonverter, som har inbyggd avståndsinställning med vilken man kan få avbildningsskala 1:1 med ett 50 mm normalobjektiv.
Med t ex 50/1,7 och konvertern får du ett 100/3,4 makrotele. Inte riktigt lika bra skärpa som ett "riktigt" makrotele, men mycket billigare.

Nu råkar jag händelsevis ha en Vivitar makrokonverter med Minoltafattning liggande, som jag inte använder då jag även har ett mycket bra makrotele.
Om du är intresserad kan du få överta det till ett mycket bra pris.

Olle

okej, jo det låter helt klart intressant, kan du inte skicka ett mail till mig så kan vi prata mer?

MvH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar