Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro med reverserat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

anspe

Aktiv medlem
Impulsköpet från Kaffebrus dök upp igår: En reverseringsring! Här ska fotas macro!

Fram med grejerna, en 350D med 35/2 och stativet. Fotade lite på en tiokrona och kom ner i ca 1,5:1 och med ganska kort skärpedjup som förväntat. Ljuset räckte inte till så klart utan jag fick köra med den inbyggda blixten, diffuserad med en vit plastbit. Bilderna blev riktigt hyggliga för att vara första försöket!

Nu till frågorna:
Jag provade att fokusera om objektivet från oändligt till nära men jag kunde inte se någon skillnad i fokuseringsavstånd. Stämmer det med gängse kunskap?

Om jag hänger på ett 50 mm objektiv så blir det en mindre förstoringsgrad antar jag. Men hur förändras skärpedjupet på samma bländare?

Hur liten bländare kan jag använda utan att kvaliteten går fullständigt förlorad? Hur förändras minsta användbara bländare om jag hänger på ett längre objektiv?

Mvh

Anders

Impulsköpet från Kaffebrus dök upp igår: En reverseringsring! Här ska fotas macro!

Fram med grejerna, en 350D med 35/2 och stativet. Fotade lite på en tiokrona och kom ner i ca 1,5:1 och med ganska kort skärpedjup som förväntat. Ljuset räckte inte till så klart utan jag fick köra med den inbyggda blixten, diffuserad med en vit plastbit. Bilderna blev riktigt hyggliga för att vara första försöket!

Nu till frågorna:
Jag provade att fokusera om objektivet från oändligt till nära men jag kunde inte se någon skillnad i fokuseringsavstånd. Stämmer det med gängse kunskap?

Ja! Med vanliga objektiv som fokuseras med gänga så rör sig inte linserna i förhållande till filtergängan och reverseringsringen.

Tillägg: Ett tips i sammanhanget är att om man använder moderna makroobjektiv eller andra objektiv med flytande linselement för att kompensera för förändringar i avbildningsskala så är det en optisk fördel att ställa in avståndsringen så nära den inverterade avbildningsskalan som möjligt. Fotar man med skala 3:1 med ett reverserat makroobjektiv bör det alltså helst ställas in på skala 1:3 och med ett "vanligt" objektiv som har flytande linselement ställer man helt enkelt i på närgränsen.

Om jag hänger på ett 50 mm objektiv så blir det en mindre förstoringsgrad antar jag. Men hur förändras skärpedjupet på samma bländare?

Hur liten bländare kan jag använda utan att kvaliteten går fullständigt förlorad? Hur förändras minsta användbara bländare om jag hänger på ett längre objektiv?

Mvh

Anders

Om du ökar utdraget med en mellanring så att avbildningsskalan blir lika blir också skärpedjupet lika med samma EFFEKTIVA bländartal. Med samma effektiva bländartal blir också diffraktionen lika och den skillnad som ses beror då bara på objektivets linsfel. Problemet är att ta reda på hur stort det effektiva bländartalet är:)

Det är lite knepigt att förklara i detalj men i stort sett är det effektiva bländartalet lika med avståndet mellan objektivets utgångspupill och sensorn dividerat med utgångspupillens diameter (glöm inte att med ett reverserat objektiv har den ordinarie ingångspupillen bytt namn och blivit utgångspupill).

Ofta behöver man inte gräva ner sig i detta utan det viktiga är att veta att så länge bilderna blir lika i fråga om skärpedjup blir de också lika i fråga om diffraktion (och med samma belysning blir då också slutartiden densamma). Det finns alltså ingenting att vinna eller förlora i fråga om skärpedjup genom att använda andra objektiv utan förhållandet mellan skärpedjup, diffraktion och ljusinsläpp är alltid detsamma. Däremot kan det som sagt bli stora skillnader i fråga om linsfel och där får man helt enkelt prova sig fram till vilket som fungerar bäst. Ibland kan man bli överraskad åt båda hållen eftersom objektivens egenskaper kan förändras rätt radikalt när man använder dem så här långt ifrån vad de är konstruerade för.

Senast ändrad:
Tack för ett utförligt svar Lennart! Jag har ett par step-downringar på ingående så att jag kan testa med andra objektiv och se effekten av det.

Här är en bild på setuppen och några testbilder med 35 mm objektivet på bländare 16. Blommorna är såvitt jag vet Kärleksört och Novemberkaktus. På köpet hittade jag lite skräp som ska städas bort från sensorn :)

Bilagor

• IMG_3222_crop.JPG
    IMG_3222_crop.JPG
    42.1 KB · Visningar: 329
  • Bild 024_1.jpg
    Bild 024_1.jpg
    88.1 KB · Visningar: 330
  • Bild 025_1.jpg
    Bild 025_1.jpg
    66.4 KB · Visningar: 335
  • Bild 026_1.jpg
    Bild 026_1.jpg
    65.2 KB · Visningar: 322
Jag brukar använda med bra resultat som reversobjektiv ett östtyskt Pentacon 50/1:1,8. Det sitter på ett Nikkor 50/1:1,8 som i sin tur sitter på telekonverter 2x. För att få bätre möjlighet att belysa fotograferat objekt har jag klätt av Pentacon. Nedan kan man se hur hela ekipaget ser ut och en bild tagen med det (Hoppstjärt ca 2mm stor).

Bilagor

• Revers-objektiv-WEBB.jpg
    Revers-objektiv-WEBB.jpg
    17.9 KB · Visningar: 306
  • Allacma.jpg
    Allacma.jpg
    19.3 KB · Visningar: 365
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar