Annons

Macro med mellanringar, macrobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett mellanringset 12,20,36mm

Bifogad bild illustrerar mellanringar 56mm med 1,8/50mm, smycket är några centimeter framför linsen och avbildningsskalan är 1,1:1 (56mm/50mm).
Smycket är ca 11mm i diameter, skärpedjupet är ca 3mm på bländare 22.

Min fråga till er med macroobjektiv, antingen 50, 60, 90 eller 105mm-macroobjektiv. Vad händer när man använder mellanringar till dessa objektiv?

Hur nära kommer man och vilken avbildningsskala får man med dessa macroobjektiv och mellanringar?

Jag använder EOS 20D.

Jag vore tacksam om ev. svar illustreras med bildexempel. // J O
 

Bilagor

  • 1750_w.jpg
    1750_w.jpg
    16.2 KB · Visningar: 677
Jag ger inte upp så lätt.

Kan någon visa hur nära man kommer och vilken avbildningsskala man får med MACROOBJEKTIV OCH MELLANRINGAR?

Bilden är tagen med Canons utmärkta 2/100mm som inte har särskilt bra närgräns. Men det fungerar ändå bra med mellanringar. Men om man vill komma ännu närmre?

// Jan Olof
 

Bilagor

  • 1751_w.jpg
    1751_w.jpg
    18.5 KB · Visningar: 596
Med lika mycket mellanringar som objektivets brännvidd får man 1:1, fokuserat på oändligheten. Ett makroobjektiv har ju redan lika mycket utdrag. 90mm mellanringar på en 90mm optik (som ger 1:1 i sig själv) ger, fokuserat på närgränsen, 2:1.
Med 56mm bör man få 1.6:1.

Man får alltså stoppa dit en hög mellanringar om man vill ha någon effekt att tala om på längre brännvidder.

Ett annat sätt är att använda ett bakvänt objektiv framför det rättvända (eller för den delen direkt på kameran). Man får då avbildningsskala 50/100=2:1 om man monterar ett 50mm bakvänt på en 100mm optik.

Nedan har du lite socker i avbildningsskala 2:1 ungefär. (50mm bakvänt på min Tamron 90).
 

Bilagor

  • socker_.jpg
    socker_.jpg
    36.8 KB · Visningar: 550
Åter igen lite socker, denna gången med ett 50mm bakvänt på en 70-210 på 210mm. Avbildningsskala ca 4:1.
 

Bilagor

  • sockersocker_.jpg
    sockersocker_.jpg
    37.1 KB · Visningar: 552
OK.
Det verkar fungera ungefär som jag tänkte. Och när man "drar ut" objektivet med mellanringar så sätter man väl i princip objektivets avståndsinställning ur spel antar jag. Objektivets närgräns blir då ganska obetydlig i sammanhanget, utom för macro-objektiv som Robert beskrev. 2:1 är en avsevärd skillnad mot 1:1 och skärpan blir väl bättre med macro-gluggar.

Omvändningsringar är ju bra men det kanske kan bli problem om filterdiametrarna skiljer väldigt mycket. Mitt 100mm och mitt Sigma 70-300mm har gänga 58mm, 50mm-gluggen har bara gänga 52mm. Det kanske blir knepigt med 50mm-gluggen. Kanske går det att sätta ihop 100mm och zoomen.
(zoomen på 300mm och 100mm-gluggen skulle då ge ca 3:1 vad jag förstår)
I nödfall kan man t.om. tejpa ihop två objektiv front mot front.

Tack Robert.
 
Senast ändrad:
Tändsticka och linjal i skala 2:1
100mm objektiv med omvänt 50mm-objektiv framför linsen.

Skärpedjupet börjar bli kort...
 

Bilagor

  • 1780_w.jpg
    1780_w.jpg
    19.1 KB · Visningar: 504
Ja, efter 2:1 så börjar det bli riktigt kort. Mina båda bilder är tagna på f/32 resp f/45...
Man kan ju ta flera bilder med olika skärpeplan och lägga ihop i photoshop, om man vill.
Lite svårare med insekter och liknande förstås men...
 
Macroproblemen skiljer sig från ett till ett annat objektiv, men det finns gamla huvudregler.
Mellanringar eller bälgutdrag på 50mm med ett 50mm objektiv ger 1:1 med avståndet på oändligt. Ett 50mm macro med skala 1:1 och 50mm utdrag ger ju skala 2:1. Ett 100mm objektiv med 50mm utdrag ger skala 1:2 på oändlighet.
Moderna objektiv med innerfocusering ger detta förhållande på oändl. men är inte alls säkert det stämmer på närgränsen. Zoomobjektiv kan skilja sig från dessa grundregler och där får man testa sig fram.
 
OK Christer.

Du har ju lyckats fånga en väldigt liten bananfluga med ett "riktigt" makro-objektiv som kan förstora upp till 5 ggr (5:1). Det ställer stora krav på fotografen, ljussättning och skärpedjup blir riktigt knepigt. Bra gjort.
 
Jag provade mellanring på Sigmas "resezoom" 18-200mm som faktiskt ger ganska hyfsade närbilder redan utan tillbehör.

Men det var knepigt med mellanring, till slut hittar man ett läge där det funkar men man får zooma fram och tillbaks samt gunga in skärpan. På dessa extremzoomar hamnar ju skärpeplanet ofta inne i objektivet.
Men om man vill ha en liten och smidig utrustning med sig ut så går det trots allt att använda en mellanring även på dessa gluggar.
 
När det gäller att fota macro tror de flesta att det krävs ett stativ utan dess like, men jag kör på fri hand och med blixt. Det är bara att sikta och skjuta, nästan alla bilder blir bättre än med sativ. När det gäller macro finns en toppenbok, CLOSEUPS IN NATURE av John Shaw, den är idérik, lärorik, impulsrik och med mycket bra bildmaterial. John kör Nikonsystemet men allt går att översätta till vilket märke man har. Macrooptik, mellanringar, bälgar, försättslinser, telekonvertrar och omvända objektiv och många tips, jag rekomenderar den verkligen.
Christer
 
Ska tänka på den boken.
Nu har jag precis beställt Brutus Östlings prisade fågelbok. FOTO har ett fint reportage om honom och jättefint tryck som ger bilderna rättvisa.

Det är mycket man vill göra och prova på, macro är fascinerande.
 
Extender

Denna bild från Galapagos är tagen med Extender2x och mellanring.
Den är skarp och fin.

Avståndet till objektivet är ca 9cm vilket medger ljussättning av motivet. Jag vet inte hur man räknar ut skalan i teorin men den är i alla fall 1,7:1. Förstoringen är sensorns längd 22,5mm delat med bildens längd 13,5mm vilket blir 1,7.
 

Bilagor

  • 1800_w.jpg
    1800_w.jpg
    24.4 KB · Visningar: 127
Hm. Med extender och mellanring blir utdraget sammanlagt 87mm. 87mm/50mm [objektivets brännvidd] är lika med 1,74. Det kanske motsvarar förstoringen med avståndet på oändligheten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.