Advertisement

Annons

Macro med 300 mm tele

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Börjar bli förtjust i kombinationen Canon EOS 300D + Canon 300/4 L IS + mellanringar för makrofotografering.

Arbetsavståndet blir angenämnt och jag tycker skärpan blir bra, liksom de blurriga bakgrunderna som jag inte får med 50-90 mm. Med IS påslaget är motivet stilla i sökaren under fokuseringensfasen. Till viss del tycker jag att det går att köra på frihand eller med lätt stöd med längre slutartider tack vare IS.

Har jag missat något i tänket?
 
I så fall har jag missat samma sak, för ungefär så använder jag ofta mitt 300/4L IS med och gillar resultatet. Skarpt, och oftast inga problem att handhålla med IS. Men jag har ännu inte skaffat mellanringar, utan kör på närgränsen. Det mesta jag fotograferar är inte mindre än att 1:4 räcker.
Hur mycket mellanringar använder du? Borde väll bli rätt många för att ge någon större effekt på skalan?
 
skrinnare skrev:
I så fall har jag missat samma sak, för ungefär så använder jag ofta mitt 300/4L IS med och gillar resultatet. Skarpt, och oftast inga problem att handhålla med IS. Men jag har ännu inte skaffat mellanringar, utan kör på närgränsen. Det mesta jag fotograferar är inte mindre än att 1:4 räcker.
Hur mycket mellanringar använder du? Borde väll bli rätt många för att ge någon större effekt på skalan?

12+20+36 = 68 mm mellanring som mest. Jag har inte räknat på förstoringsgraden med den flyttade närgränsen.
 
Även 1,4 konvertern borde väl fungera bra för närbilder med 300/4L? Någon av er som provat?

/Anders som hemskt gärna skulle vilja äga en 300/4L IS men som köpt alldeles för mycket i år ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.