Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro foto med systemkamra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanko

Aktiv medlem
Hej,

Har precis köpt en canon EOS 350D som nybörjar kamera. Och nu letar jag efter ett macro objektiv, medans jag letat har jag upptäckt att nästan alla macro objektiv har en närgräns pa minst 21Cm..

Finns det inga "riktiga" macro objetktiv som jag kan sätta pa och sedan krypa in pa 3cm avstand fran en myra och fota med extrem skärpa?

eller är det sa att när man ska göra macro foton med systemkamera sa maste man sta ca: 25-40cm bort och zooma in och sen titta pa den lilla myran?

och sista delen av min fraga handlar om att det ibland star Macro 1:1 eller 1:2. förklaringen stod 1cm blir 1cm. men vart blir 1cm 1cm? pa själva sensorn?

Tacksam för alla svar (hoppas) :)

det här är förmodligen rätt dumma fragor, men en klistrad FAQ i början skulle avhjälpa att liknande fragor dyker upp igen :)

Vet inte vad det finns för tillbehör till dagens
digitala systemare, men när jag körde manuell analog systemkamera hade jag en sats mellanringar. Då flyttar man fram objektivet ett antal cm från kameran och får en grym förstoring.
Du kan i princip fotografera ända intill linsen.
Har för mig att 1:X betyder 1cm på filmplanet är lika med Xcm i verkligheten.

Hanko skrev:
Hej,

Har precis köpt en canon EOS 350D som nybörjar kamera. Och nu letar jag efter ett macro objektiv, medans jag letat har jag upptäckt att nästan alla macro objektiv har en närgräns pa minst 21Cm..

Mitt sigma 50mm macro har ca 18cm närgräns, på den har jag ibland problemet med att motljusskyddet tar emot på motivet som jag fotograferar... det rör sig alltså inte om 18cm från framkant på objektiv.. utan från sensorn.

Finns det inga "riktiga" macro objetktiv som jag kan sätta pa och sedan krypa in pa 3cm avstand fran en myra och fota med extrem skärpa?

eller är det sa att när man ska göra macro foton med systemkamera sa maste man sta ca: 25-40cm bort och zooma in och sen titta pa den lilla myran?

Det blir "extrem skärpa" med ett 180mm macro där närgränsen är 46cm... avståndet betyder inte ett det nödvändigtvis måste bli sämre.

Det är oftast bättre med ett längre (t.ex 105mm eller 150mm) macro om man ska avbilda små djur (vilket jag inte gör) av olika slag för då har man ett längre arbetsavstånd men får samma förstorningsgrad.

"riktiga" macroobjektiv har inte zoom ;-)

och sista delen av min fraga handlar om att det ibland star Macro 1:1 eller 1:2. förklaringen stod 1cm blir 1cm. men vart blir 1cm 1cm? pa själva sensorn?

Ja, vid 1:1 macro så blir 1cm 1cm på sensorn

1:2 betyder 1 cm i verkligheten blir 1/2 cm på sensorn .. (1:2 är ett delat med två)

2:1 betyder högre förstorningsgrad.. dvs motivet blir större på sensorn än det är i verkligheten..

Tacksam för alla svar (hoppas) :)

det här är förmodligen rätt dumma fragor, men en klistrad FAQ i början skulle avhjälpa att liknande fragor dyker upp igen :)

Tack för att jag fick ta kol på lite dötid på jobbet :)

EDIT: stavning..

Senast ändrad:
tack för svaren :)

Får jag fråga vad det är för 50mm sigma du har? jag tittade på just ett sigma 50mm i en webstore som verkade bra för runt 300€

Hanko skrev:
tack för svaren :)

Får jag fråga vad det är för 50mm sigma du har? jag tittade på just ett sigma 50mm i en webstore som verkade bra för runt 300€

hej du behöver inte svara (fick inte editera)

har beställt en:

Sigma EX 50/2,8 DG Macro 219Euro fran technicdirekt.de :)

tack än en gang för hjälpen!

Hanko skrev:

Canon gör ett extremmacroobjektiv, MP-E 65 som förstorar upp till 5 ggr. Du kan då krypa oerhört nära och fota med en väldig skärpa. Dock är ingenting gratis, dels kostar objektivet en del, dels behöver man extraljus för de större förstoringarna, och, slutligen, med stora förstoringar har man ett välddigt litet skärpedjup.

Ett exempel på en bild tagen med detta objektiv finns här: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/389261.htm . Spindeln är mindre än en cm i verkligheten och bilden är inte beskuren.

Re: Re: Macro foto med systemkamra?

Bent C. skrev:
Canon gör ett extremmacroobjektiv, MP-E 65 som förstorar upp till 5 ggr. Du kan då krypa oerhört nära och fota med en väldig skärpa. Dock är ingenting gratis, dels kostar objektivet en del, dels behöver man extraljus för de större förstoringarna, och, slutligen, med stora förstoringar har man ett välddigt litet skärpedjup.

Ett exempel på en bild tagen med detta objektiv finns här: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/389261.htm . Spindeln är mindre än en cm i verkligheten och bilden är inte beskuren.

Hej Bent,

Det var en fin bild, och exakt det är jag ute efter, jag ska titta lite vad det objektivet du nämner kostar i handeln.

En fraga bara: vad är det för sorts extra ljus du använder dig av?

Edit: 800euro kostar det objektivet :-( men det verkar ruskigt intressant och kanske kan jag köpa ett sadant när jag mixtrat lite med "vanlig" macrofotografi.

fast om man tittar här:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/mp-e-65.shtml

sa ser man ju den enorma skillnaden mellan 1:1 och 5:1 och nu känns det inte lika kul att köpa ett 1:1 objektiv. (eftersom det var effekten av 5:1 som jag var ute efter fran början)

Tack för hjälpen och tipsen igen :) och nu har jag mer fragor/saker att fundera pa än innan jag ställde fragan men det är väl alltid sa?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Macro foto med systemkamra?

Hanko skrev:
sa ser man ju den enorma skillnaden mellan 1:1 och 5:1 och nu känns det inte lika kul att köpa ett 1:1 objektiv. (eftersom det var effekten av 5:1 som jag var ute efter fran början)

Man kan ju använda mellanringar ihop med, eller ett bakvänt objektiv fastsatt framför, sitt makroobjektiv för större förstoringsgrader åxå.
Här är exempel på en stackmyra vid 1:1 (eller iaf nära 1:1).
http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/nature/insects/ant.jpg

Här är ett exempel på ett riskorn med ett 50mm bakvänt objektiv framför mitt 90mm tamron. Det ger ca 2:1. (Det ger inte lika mycket vinst på en 50mm makro dock.)
http://dumbo.mine.nu/bilder/basmatiris.jpg

Som du ser så får man väldigt korta skärpedjup. Riskornet är ju taget på f/32 och ändå är inte hela i fokus... Det är ett skärpedjup på 1mm kanske.

Re: Re: Re: Macro foto med systemkamra?

Hanko skrev:

En fraga bara: vad är det för sorts extra ljus du använder dig av?

När jag fotar macro använder jag oftast Canons Speedlite MT-24 EX, som har två blixthuvuden. Dessa kan fästas längst fram på objektivet och ger bra ljus för när-macro. Jag använder även ibland 550 EX med fjärrstyrning så att man kan hålla blixten en bit från kameran (annars skuggar objektivet blixtljuset så att det syns en skugga i bilden).

Men som Robert helt riktigt skriver kommer man en bra bit med ett vanligt macro och mellanringar. Det är givetvis kul att kunna fota i 5x förstoring, men i praktiken är det väldigt svårt. Ett vanligt makro med mellanringar så du kommer upp i 2x förstoring är förmodligen en väldigt bra start. Det kan också vara värt att nämna att MP-E 65 inte fungerar till vanligt fotande, eftersom den för det första inte har någon egentlig fokuseringsinställning, och för det andra har fokuset ställt väldigt nära. Ett vanligt makro däremot fungerar ofta ypperligt som vanligt objektiv också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar