Annons

Macro effekter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte höra efter om någon kunde bringa ljus i hur man gör vissa foto effekter som jag sett att många på fotosidan använder sig av vid macro fotografering?

Själv har jag funderat och funderat, men kan inte begripa hur man kan få till dessa effekter, möjligen är det nått banalt, så ha gärna tålamod med mig.

Effekterna jag inte förstår är t.ex en macrobild som har ett parti med tämligen god skärpa (kan vara lite diffus) på t.ex en blomma, sen ser man flera väldigt diffusa dubbel eller trippel exponeringar på andra saker som grässtrån, andra blommor mm. Till detta finns ibland en massa ljuscirklar som kan vara ganska så omfattande i olika styrkor, viss överstrålining från vattendroppar förstår jag, men inte denna omfattning.

Snälla, kan nån bringa ljus i detta för mig mysterium... ;o))

Hälsn //Robin
 
Gå riktigt nära, isolera ditt motiv mot en någorlunda avlägsen bakgrund, gärna med högdagrar i bakgrunden, fota på största bländare. Högdagrar i ofokus ger "ringar" eller mjuka "bubblor". Ett objekt mellan högdager och objektiv kan ge upphov till coola "skuggbilder" i "bubblan". Experimentera med vattenvegetation och speglingar i vatten någon solig dag framöver (om det nånsin blir sol igen, vill säga). Ju längre avstånd du har mellan motiv och bakgrund desto mjukare tecknas bakgrunden. Använder du ett teleobjektiv har du dessutom större möjlighet att kontrollera utsnittet av bakgrunden med endast små kameraförflyttningar.
 
Objektiv

Tack för ditt svar Peter.

Har olika objektiv stor betydelse för dessa effekter?

Jag har dock sett dessa effekter med dubbel/trippel exponeringar utanför områden med högdagrar, eller blir det så även där man får in dessa effekter i bilden?
 
Tammy!

Om vi drar igång en rejäl namninsamling så kanske någon av Fototidningarna ÄNTLIGEN gör ett STORT reportage med Tammy Bergström, där hon kan få gott om utrymme att lägga ut texten (och bilden!) kring hur hon skapar sina fantastiska bilder?! Om hon vill förstås..?

Hur som helst så står jag gärna överst på den listan!

Per
 
Det bästa jag sett i macro-väg. Här sitter man och väntar på sin 5Dmk2 och knappt vill ta i 350D. Tammy Bergström tar helt outstanding bilder med utrustning som många här på Fotosidan skulle rata.
 
Tammy

Om vi drar igång en rejäl namninsamling så kanske någon av Fototidningarna ÄNTLIGEN gör ett STORT reportage med Tammy Bergström, där hon kan få gott om utrymme att lägga ut texten (och bilden!) kring hur hon skapar sina fantastiska bilder?! Om hon vill förstås..?

Hur som helst så står jag gärna överst på den listan!

Per

Kan inte mer än hålla med dej bättre Per! Hon är bara bäst!
Men läste du intervjun med henne som var här på fs från en annan medlem?
Mvh/Lasse
 
Men läste du intervjun med henne som var här på fs från en annan medlem?


Tack - den hade jag missat, får bli kvällslektyren! Men jag vill ha mer ändå, och stora bilder på glassigt papper! :)

Att fota örnar på åtel med utrustning för hundratusentals kronor är säkert häftigt, men att göra så sanslöst bra bilder som hon, med lika lättillgängliga motiv som prylar det är ju så fantastiskt inspirerande! (eller provocerande?)

Per
 
Det är just den typen av bilder jag funderat på, som Tammy tar. Fanastiskt fina bilder, liksom Anna Ulmestrand. Skulle de hålla en kurs i sin foto teknik skulle jag vara en garanterad deltagare.

Lite irriterande är det, när man inte förstår hur dessa foton görs. Jag har letat överallt, men inget napp. Det närmaste jag kommit är valet av optik och kanske lite vaselin på linsen, men vad vet jag?

Jag är helt för en namninsamling... ;o))

//Robin
 
Lösning

Nu har jag testat lite större högdagrar och fått till riktigt fina ljus effekter, avståndet till huvudmotivet spelar stor roll med hur stora de sk ringarna blir. Tack än en gång Peter, för detta tips.

Vad gäller dubbel/trippelexponeringar i delar av bilden, så har jag nog funnit lösningen till det också med hjälp av en kollega. Ganska så uppenbart, man gör helt enkelt dubbel/trippel exponering, låter huvudmotivet vara kvar och flyttar på bakgrunden lite grann, så får man tjusiga effekter på bilden, tillsammans med dessa högdagrar, mission completed... ;o))

Nu är det bara ut och finna de fina motiven.

Hälsn //Robin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.