Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta datorer klarar att redigera stillbilder, video och spel är mer krävande. Se till att köpa en med SSD-disk och snåla inte på internminne.

Macbook Pro är den vanligaste datorn bland yrkesfotografer, så det är ett säkert val.
 
Håller med Magnus här. Välj en MacBook Pro med så stor SSD som du har råd med, och välj till 16 GB RAM som minimum så har du en perfekt bärbar för fotoredigering som kommer att hålla i flera år framåt. De har har väldigt bra skärmar för att vara bärbara (vilket är viktigt för fotoredigering).

Det sagt så betyder inte det att det inte finns bra andra maskiner (för de som föredrar det).
 
Hejsan !!

Jag är inne på min andra Macbook Pro Retina 15" (på 3 år ) och använder den jättemycket för fotoredigering. När det gäller Mac, särskilt Macbook Pro Retina ska man ha i åtanke att man inte kan uppgradera hårdvaran i efterhand som på de flesta andra bärbara datorer. Därför är det viktigt att tänka efter före. Jag har på båda mina valt 16 GB minne och 512 GB SSD samt modellen med två grafikkort. Det är stor skillnad i prestanda mellan det interna Intelkortet och det "externa" kortet. Photoshop använder det externa hela tiden likaså om jag använder den externa skärmen vilket jag gör till nästan 100 procent. Däremot spelar det inte så jättestor skillnad vilken processor du väljer.



Mvh / Niclas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.