Annons

Macbook pro Retina-skärm - Problem med bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

daeshim

Medlem
Hej! Min macbook pro med retina-skärm verkar vilja ändra storlek på bilderna jag sparar i photoshop (eller när jag tar en skärmdump) Av någon anledning är bilderna dubbelt så stora när jag öppnar dem i min webbläsare. Det är ganska irriterande, någon som vet vad jag gör för fel?

Har sett några andra som verkar ha liknande problem:
http://feedback.techsmith.com/techsmith/topics/macbook_pro_with_retina_and_huge_images

Vore jättetacksam för svar!
Bästa hälsningar / Camilla

Jag har inte använt någon retinaskärm, men en gissning är att skärmavbilderna har högre dpi än de 72 som är standard för webben. Då skalas bilden upp i webläsaren.

Jag har inte använt någon retinaskärm, men en gissning är att skärmavbilderna har högre dpi än de 72 som är standard för webben. Då skalas bilden upp i webläsaren.

Antalet DPI påverkar absolut inte hur bilderna visas på webben.
Den enda gången DPI/PPI har betydelse är när du skriver ut något.

Hej! Min macbook pro med retina-skärm verkar vilja ändra storlek på bilderna jag sparar i photoshop (eller när jag tar en skärmdump) Av någon anledning är bilderna dubbelt så stora när jag öppnar dem i min webbläsare. Det är ganska irriterande, någon som vet vad jag gör för fel?

Svaret på din fråga finns i den länk du bifogade i din egen post.

Från Länken sa:
Carmen Cerino Jr (Developer) 3 months ago
I am going to do my best to try to clear up what everyone is seeing. First please take a look at this video from our help center: http://www.techsmith.com/tutorial-sna...

Snagit captures and edits in pixels, like all other image editors. What does that even mean? It means that all of the drawing you do in our editor will remain sized relative to the image you are editing. If things were sized relative to the screen the editor window sits on, we would be editing in points.

For example, if Snagit did editing in points, an arrow would look the same size on both a retina and non-retina screen. However when you compare it to the image it is drawn on top of when the editor is on a retina screen, it would cover 2x the area since the arrow on the retina screen contains 2x as many pixels.

Some things to keep in mind:
If the application you are capturing hasn't updated their UI elements for the retina screen, non-standard elements will look fuzzy. They will look even more fuzzy if you scale your image down. This is because Apple automatically scales up an application's image assets to twice their original size for apps that haven't provided retina image assets yet.

When opening an image saved from Snagit in another application on a retina display and it looks double the size it did in Snagit, that application is not retina ready (Photoshop and Outlook for Mac are two examples). The third party application has not modified your image. It is just displaying it "scaled up".

We greatly appreciate everyone's input on this topic.

Men kära göte. Det är ju vad supporttexten säger. Retinaskärmen har högre upplösning, och därför blir bilden större när den visas med lägre upplösning.

Så om man tar en skärmbild på en retina skärm med en diagonal på t.ex. 14" och visar den i en webläsare, som är låst till 72 dpi, så kommer bilden att bli större

Så om man tar en skärmbild på en retina skärm med en diagonal på t.ex. 14" och visar den i en webläsare, som är låst till 72 dpi, så kommer bilden att bli större

Jag inser att jag behöver förtydliga mig lite.
Om du tar en och samma bild.
För exemplets skull, 1024*768 pixlar, och anger pixeltätheten till 72 DPI/PPI.
Och sedan tar exakt samma bild och anger pixeltätheten till 300 DPI/PPI.

Så kommer bilden, förutsatt att du använder samma skärm, samma skärminställningar och samma webläsare.
Att få exakt samma storlek på skärmen.

Det viktiga här är att komma ihåg att problemet trådskaparen upplever alltså inte kan åtgärdas med att ändra inställningen för DPI/PPI i photoshop.
Det kommer inte att göra något som helst skillnad.

Ah merde. Omskalning!

Det står såhär

220ppi (retina på macbook) = 33,25 x 20,78 cm

72ppi (browser) = 101,6 x 63,5 cm

För att upprepa det Danne säger, fast annorlunda formulerat:

Det här med 72 ppi/dpi på webben är en myt och har ingen som helst relevans. Du kan ha webbilder inställda på 7, 72, 720 eller 7200 ppi/dpi och de kommer fortfarande se exakt likadana ut och bli lika stora på webben. Det enda som påverkar webbilder är de faktiska pixeldimensionerna.

Måtten du ser i rutorna gäller vid utskrift vid 220 respeketive 72 ppi. Inte när bilderna visas på en skärm (som i en webbläsare). Då är det enbart pixeldimensionerna som är relevant.

Varifrån siffran 72 kommer är lite av ett mysterium. Nästan inga bildskärmar har haft så låg upplösning. De flesta traditionella platta skrivbordsskärmar ligger snarare i intervallet 85-105 pixlar/tum, en del lösa skärmar och en del laptopskärmar har upp mot 130 pixlar/tum. Medan Retina-skärmarna alltså skuttat upp till runt 220. Skärmarna baktill på våra kameror eller i telefoner numera allt oftare ännu högre upplösning än så.

Men det här med "72 ppi/dpi för webbilder" kan du glömma. Det är bara en gammal underlig myt som verkar häpnadsväckande svår att bli av med :)

[...]Varifrån siffran 72 kommer är lite av ett mysterium. Nästan inga bildskärmar har haft så låg upplösning. De flesta traditionella platta skrivbordsskärmar ligger snarare i intervallet 85-105 pixlar/tum, en del lösa skärmar och en del laptopskärmar har upp mot 130 pixlar/tum. Medan Retina-skärmarna alltså skuttat upp till runt 220. Skärmarna baktill på våra kameror eller i telefoner numera allt oftare ännu högre upplösning än så.

Men det här med "72 ppi/dpi för webbilder" kan du glömma. Det är bara en gammal underlig myt som verkar häpnadsväckande svår att bli av med :)

Nja, går man tillbaka till 90-talet när modemen skrek och skärmarna flimrade vilt så går det ju att hitta skärmar kring den pixeltätheten och lägre. Och myten är ju knappast ny...

800*600 på 15" blir nog ganska precis 72 ppi om vi räknar bort den där tummen som brukade gömma sig bakom plasten. 1024*768 på 17" som var vanligt är inte jättelångt ifrån det heller, även om det blir lite mer.

Jag uttrycker mig (som vanligt) ungefär som jag tänker, dvs rörigt och osammanhänngande: Det jag mest förbryllas av är hur 72 har blivit kopplat till webben. I den gamla förhistoriska eran då 72 ppi/dpi hade någon slags vag relevans var ju liksom webben knappt påtänkt :)
Jag har då slutat förundras över folk okunnighet, så att såna här grejer hänger kvar är det bara att acceptera.

Hej! Stort tack för alla svar!

Danne - Antar att jag borde läsa det jag länkade lite mer noggrant! :)
Photoshop skulle väl uppdateras för Retina-skärmen? Betyder det att den här typen utav problem försvinner ? Jag har uppdaterat min webbläsare nu, men ingen förbättring. Jag har ännu inte skaffat mountain lion. Det kanske är viktigt att göra det för att få ut det mesta av sin Retina-skärm?

Men om jag har förstått det rätt så visas alltså bilderna som dubbelt så stora, fast egentligen har inte storleken ändrats? Jag menar, printarna lär ju inte påverkas av det här problemet?

Mvh /Camilla

Hej igen! :) När jag testar att lägga över en bild från min retina-mac till en windows-dator så är bilden fortfarande lika stor (dubbelt så stor och lite pixlig) när jag öppnar i webbläsaren. Någon som vet hur man löser det här? Jag vill ju inte sitta och minska ner alla bilder i photoshop.

Mvh / Camilla

...
Danne - Antar att jag borde läsa det jag länkade lite mer noggrant! :)

Ursäkta sent svar.
Vad det gäller länken så är innehållet i den rätt tekniskt, och kanske inte helt enkelt att förstå.

Photoshop skulle väl uppdateras för Retina-skärmen? Betyder det att den här typen utav problem försvinner ? Jag har uppdaterat min webbläsare nu, men ingen förbättring. Jag har ännu inte skaffat mountain lion. Det kanske är viktigt att göra det för att få ut det mesta av sin Retina-skärm?
...

Att uppdatera till Mountin Lion är absolut att rekomendera.

Gällande Photoshop, så har det precis släppts en uppdatering med stöd för Retina, även kallat för HiDPI: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5448

Gällande printar från Photoshop, kolla utskriftstorleken i PhotoShop, så ser du hur stora bilderna blir i utskrift. Men här har PPI betydelse. Till skillnad från på webben.
Så du bör absolut inte använda 72 PPI, utan som allra minst 200, helst 300 PPI för att vara säker på att utskrifterna inte blir pixliga.

Hoppas du blir lite klokare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto