Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook Pro M2 Max eller Macbook Pro M3 Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

macsailor

Aktiv medlem
Jag fotograferar en del och ser mig som en hobbyfotograf. De fotoredigeringsprogram som jag använder mig av är huvudsakligen Affinity Photo 2, Capture One 23, On1 NoNoise AI 2023 och en äldre version av Niks Collection (pre-DxO).

Nu har min gamla dator från 2012, en MacBook Pro, blivit alltför trött och behöver bytas ut mot en ny och pigg MacBook Pro. Frågan är då vilken jag ska välja?

Just nu står mitt val mellan en ny MacBook Pro M2 Max, 12C 30GPU 32GB/1TB 14.2" (2023) och en ny MacBook Pro M3 Pro, 12C, 18GPU, 36GB/1TB 14.2" (2023).

Jag kommer inte att redigera film eller något liknande, utan endast redigera bilder, skriva texter (Scrivener, Nisus Writer Pro, Mellel), men även använda (utöver tidigare ovan uppräknade bildredigeringsprogram) mig av designprogram såsom Affinity Designer och Affinity Publisher.

När det gäller arbete med ovanstående bildredigeringsprogram, är den nya M3-processorn att föredra trots att den enbart har 18GPU eller är den ”äldre” M2 Max-processorn att föredra med sina 30GPU. Är det någon vet om något av ovanstående bildredigeringsprogram drar nytta av fler GPU-kärnor eller om dessa program har mer nytta av den nya M3-processorn (inte Max utan Pro)?

Mängden RAM är mer eller mindre samma. 32 GB för M2 Max och 36 GB för M3 Pro, så det är förmodar jag ganska så lika (om nu inte M3-processorn har bättre minneshantering) i prestanda.

Priset är mer eller mindre detsamma, med en liten, liten fördel för M2:an.

Vilken dator hade ni rekommenderat för bildbehandling?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.