Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MAC Webserver

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Hejsan alla data kunniga geni!

Fragade nan manad sen om hur man lagger upp en webserver att ha sina websidor pa... Fick narra gedigna svar som jag har arbetat me att fa att fungera forgaves...

Nu ligger landet sa har:

Jag har lagt upp en webserver pa en MAC G4a.
Web server programmet heter telefinder.
Det ser ut te att funka pa min LAN.
Mao jag kan koppla upp mig via IP addressen som min MAC har.
Men jag kan inte fa det te att funka over natet...

Kanske detta e en banal sak men jag haller pa att bli graharig over det...

E det nan som fick en aha upplevelse och kan beratta vad som e fel?

Jag ar uppkopplad med en fast kabel, har en router mellan mina tre datorer och mitt kabel modem och kan surfa som vanligt...

Server funkar inom mitt LAN me inte utanfor...

Vet att detta inte har direkt med foto att gora, men det kommer att ha det indirekt, och jag vet att det finns smarta killar & tjejjer har pa sidan som sakert kan ge mig lite ljus i detta morker.

Tackar odmjukast for all hjalp!

smiles

Timo

[email protected]
 
Har du två nätverkskort i webbservern? Ett till kabelmodemet och ett till De andra datorerna?

Har du kabelmodem så får du inget fast IP.. alltså måste andra som ska till din sida använda ditt ip som kommer att bytas lite då och då..
.
Finns bra lösningar på det, en dynamisk host går att fixa så att du aldrig behöver bry dig om adress, så får du typ adressen blaha.dynip.com eller liknande..

Om du kör med två nätverkskort och har windows 9x så skriv i "kör" på startmenyn följande; winipcfg.. där kan du välja de olika nätverkskorten och se vad du har för ip-adress på dem.

Har du windows Xp eller 2000 så går du till kör, skriver CMD och trycker enter, sen skriver du ipconfig.. så ser du typ samma sak..


Har jag förstått ditt problem rätt tro?
 
Du måste styra trafiken så att anrop till din webserver hamnar på rätt dator. Det gör du genom att konfigurera routern. Du ska styra all trafik via port 80 (webbporten) till just den dator som kör webbservern genom att ange den interna ip-adressen (exempelvis 10.0.1.#).

Det här fungerar bara om routern har en funktion som kallas NAT. Kolla i manualen. Bifogar ett screenshot från administratörsverktyget till min airport så ser du ungefär vad du letar efter. Det kan dock se väldigt olika ut på olika routers.
 

Bilagor

  • timo.gif
    timo.gif
    14.5 KB · Visningar: 271
ska kika pa detta ikvall
om jag fattade det hela ratt sa e det routern som "hakar" upp sig???

kan jag tjyv koppla genom att koppla bort routern o test direkt med kabel modemet och pa sa sett se om det verkligen e min router?

tackar for dessa svaren och hoppas pa mer inlagg

tack tack tack

timo
 
Timo Julku skrev:
ska kika pa detta ikvall
om jag fattade det hela ratt sa e det routern som "hakar" upp sig???

Både ja och nej. Utåt sett har dina tre datorer i nätverket samma IP. Därför måste du styra trafiken. Om det fungerar när du kopplar bort routern så är det NAT du behöver.
 
Hej,


Skall se om jag har förstått saken rätt.

- Du har ett LAN med tre datorer bakom en router, routern är din defult gateway med en publik IP).

Då är det säkert så att du har ett "grått" (läs mer om gråa nät på http://www.cis.ohio-state.edu/cgi-bin/rfc/rfc1918.html) nät bakom routern (på ditt LAN)

För att en att du skall få det att fungrea behöver du att portforwarda port 80 och 443 till din G4.

För att ge exempel på detta måste man veta vad det är för router men det kanske är en hjälp på traven?

Om det är en cisco router är det ganska lätt att hitta bra instruktioner.

/eze
 
Ok gubbar, det borjar narma sig...
Jag har konfigurerat min router sa nu e port 80 och port 443 oppna att ga till min g4a...
Da var det bara att...?

Nu jaklar har jag narmat mig...

Ska ga o kopa narra bira for att fira detta...

Snalla ni vad e nasta steg?
Tack ater en gang!

Timo
 
OK...

Nu e det sa har:

Det funkar nar jag har kopplat bort min router och datorn ar kopplad direkt till mitt kabel modem. Men det funkar inte nar jag har kopplat in min router...
Jag har oppnat port 80 och port 443 till IP addressen till min G4a.

Nar jag testar ip addressen som jag hade innan jag koppla pa rotern sa kommer jag ingenstans och nar jag kollar min current ip sa kommer jag heller ingenstans...

Det funkar fortfarande fint inom mitt LAN (nar routern ar inkllad)

Herre jaklar, jag maste ju vara nara, eller???

Tack ater en gang...

(Och ja jag vet att detta inte hor hit...)

smiles

Timo
 
Port 443 används för säkra webböverföringar. Stäng den porten om du inte behöver den.

OK... titta i loggarna på webbtjänsten. Kommer de externa förfrågningarna fram till den? Det blir allt vanligare med lokala brandväggar. Finns det en sådan på din G4:a och kan det vara den som spökar? Många nätverkstjänster har sin egna funktionalitet för att filtrera trafik. Kan det vara den som spökar?
 
Du behöver troligtvis använda 2 olika IP-nummer berodende på om du är innanför eller utanför din router. Sitter du utanför är det IP-nummret din internetlererantör har givit dig som gäller (syns). Är det innanför din router gäller de IP-nummer som du angett internt. Detta beror lite på hur brandväggen i din router arbeter (om det nu sitter en branvägg i den).

Kanske kunde detta hjäpla, men jag är ingen expert heller.

MVH
Jerker Olander
 
Jag håller med Pej - nästa steg måste bli att kolla om routern har någon inbyggd brandvägg, och i så fall konfigurera om den.

Jerker: Bra idé, men eftersom det fungerar utan routern tycks som om Timo har koll på skillnaden mellan interna och externa #ip.
 
gors skrev:
Jag håller med Pej - nästa steg måste bli att kolla om routern har någon inbyggd brandvägg, och i så fall konfigurera om den.
Bara så att Timo inte missförstår någonting... med ''nätverkstjänster'' syftade jag inte bara på routern utan även på webbtjänsten i sig. Många tjänster kan filtrera sig egen trafik eftersom det ibland är att föredra istället för att tramsa runt med en brandvägg. Tjänsten lyssnar kanske bara på trafik från det privata nätet? Då kan man tycka att de nekade förfrågningarna borde synas i webbtjänstens logg.

Pej,
som ska ut på dagens andra fotorunda -- vintern har kommit till Skåne tillsammans med en klarblå himmel.
 
Troligen finns det filter/regler i routern.

I så fall måste du sätta upp en regel att ett inbound call på port 80 går till ip-adressen på din webserver. Då bör det fungera.

På andra routerar kan du sätta upp en DMZ, demilitarized zone, på en port och då skall utomstånde kunna nå den utan att övriga regler på routern skall spöka till det.

OBS! se över säkerheten på servern då den i så fall blir tillgänglig över internet. Du bör använda OS-X. Att använda OS-9 är lika klokt som att använda W98 som webserver OS. Det blir svårt med säkerheten.
 
He he...
Nu jaklar, den dar DMZ mojjen har jag sett, jag ska kolla upp det dar o testa...
Jag ska osso stanga den dar port 435an...
Dar e brandvagg i min lilla router...
Kan det vara den alltsa...

Till verket nu ska DMZan testas...

Pej, de dar vinterbilderna vill jag garna se har senare, Skane e faktiskt jakligt vackert pa vintern... (Sjalv har jag inte sett det pa 5ar, buuuhuu...)

Tack igen alla!

Timo
 
Nu slanger jag ta mig fan den routern i vaggen!

Blir inte klok pa det sa jag far ha hit en shomme te att fixa till det...

Tack ska ni ha i alla fall!

Timo
 
Tror det skulle hjälpa väldigt mycket om du skrev vad det är för en router du använder plus vad det är för ett kabel modem som du har.
 
Oj forlat...
he he he...

Routern ar en D-Link DI-604
Kabel modemet ar en RCA DCM 235.
(AT&T service i USA)

At jag glomt saga detta innan, e man focuserad sa e man... nu ska jag ut o fota litta...

Tack ater en gang gubbar...

Timo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.