Annons

MAC vs. MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Jag ska köpa mac.
Men vad är mest värt? En powerbook 1.25 ghz 1.5 GB i ram. För typ 7500:-
Eller en Probook 2ghz för 14000?

Jag är sugen på aparature eller capture eller vad nu macs nya rawkonverterare heter, verkar smidig. Enklast vore att köpa en macbook men deras skärmar känns för små. 4-5 ggr snabbare verkar som en överdrift när de presenterar de nya proccessorerna. G4-proccessorn kan väl inte ha sugit sten? Eller kommer jag ångra mig bittert var dag om jag sparar 7kkr och köper powerbook? Ska redigera 10mp bilder, tyngre än så blir inte belastningnen på systemet...

Hjälp mig!!1

Om bilderna aldrig överstiger 10 mb lär det inte bli några större problem om du nu inte batchar en massa bilder. Hade själv en 1.33 ghz:are tills för några månader sedan och var nöjd med den.

Jag har bara erfarenhet av PPC, inte någon Intel-Mac. Men 10Mp-bilder är faktiskt ganska tungt att bolla runt om du inte gör dem en och en och G4:an är inte så vansinnigt snabb ändå. Raw-konvertering är processorarbete så till syvende och sist handlar det om hur mycket du orkar sitta och vänta.

Skulle göra en DVD av ett DV-band häromdagen och gjorde det på G4:an hemma istället för G5:an på jobbet. Hjälp! Den fick stå på över natten för jag orkade inte sitta uppe och vänta den sista timmen eller två :)

G5 - det är hur ni benämner MacBook Pro eller är det ett steg därimellan.
Just nu har jag en Toshiba 512 ram, 2.4Ghz P4.
Den saggar när jag konverterar filer och jobbar i PS. Bilderna nu är 6MP - 17Mb i PS i 8Bit.

Så, jag vill ha en väsentlig skillnad men ändå inte betala för mer än jag behöver. Vill byta till Mac eftersom det verkar överlägset just pga färgprofiler och krångelfrihet.

Så, tipsa gärna, vill ha minst 14' skärm för att se bilderna ordentligt och DVD-brännare.

Jag vet inte men jag tvivlar på att du kommer att uppleva PowerBooken som rapp. Hur de nya MacBook och MacBook Pro är vet jag inte. För fjorton tusen får du hur som helst ingen MacBook Pro. (G5 finns inte i någon bärbar dator. G4 var den sista processorn i de bärbara Macarna innan övergången till Intel.)

Personligen hade jag inte köpt en PowerBook om det var den enda datorn jag skulle använda för bildbehandling. Hellre då en iMac 20" med 2gb minne för bildbehandling och en t.ex. 12" PowerBook eller iBook för skolarbeten mm.

raskolnikov skrev:
G5 - det är hur ni benämner MacBook Pro eller är det ett steg därimellan.
Oj, ledsen att jag förvirrade dig även om Johnnie kom till undsättning. Som han skrev så finns inte G5 i någon bärbar dator, det är den "störta" processorn i PowerPC-serien som Apple använde.

Skrev det mest för att jag sett ordentlig skillnad mellan den och den förra, G4, när det gäller just processorintensiva arbeten. Och det är just G4:eek:rna som sitter i de PowerBookarna du tittar på. Jag tvivlar på att jag skulle orka sitta och göra bildbehandling på en sådan dator i längden. Jag har visserligen Capture NX installerat på min Mac Mini G4 men det är inget jag arbetar med utan det var mest för att testa. (Wikipedia har en hel del skrivet om Apple och deras datorer om terminologin blir förvirrad :))

Som jag sade har jag inte haft någon praktisk erfarenhet av Intel-Macarna, bara läst tester och fingrat på någon demodator i en butik, men baserat på det vill jag hålla med i Johnnies rekommendation.

Tyvärr kostar ju kraftfullare Mac:ar en slant. Själv så använder jag PC/Win för just bildbehandling, av två skäl, det ger mer kraft per krona och att jag har programvarulicenserna för Windows. Men Mac:en gör allt annat (och en hel del som PCn inte gör bra). Själv tycker jag om att ha båda plattformarna då det ger mig valfrihet.

Hej
macbook fixar inte att köra aperture för den har bara 64 bitars integrerat grafikminne.
aperture kräver minst 128.

Överhuvudtaget är det väldigt många som höjt ett varningens finger angående grafikkortet på den, av många olika anledningar.
Grafik kretsen saknar eget bildminne och lånar delar av internminnet. Så proccessorn och grafikkretsen turas om tillgång till ram. Detta gör naturligtvis datorn segare än vad den kunnat vara med ett ordentligt grafikkort.

Ryktet säger dock att det bör komma en uppgradering snart, så om du ska köpa ny macbook o kan vänta någon månad, så kan det defenitivt vara värt det.

Var o klämde på den o fick känslan att den var liten, för liten för bildbehandling av något slag. Jag skulle iallafall bli knäpp efter ett tag utan större skärm.

Macbook pro har i dagarna fått en uppgradering till ännu nyare intel procesorer o annat prestanda godis.

Själv ska jag köpa en imac 24. OM du inte tvunget måste ha bärbart, så kolla in imac. Sjuk prestanda, o jag lovar, när du ser 24an kommer du bli paff. Den e stooor.(skärmen, slimmad i övrigt)

jp

john philip skrev:
Macbook pro har i dagarna fått en uppgradering till ännu nyare intel procesorer o annat prestanda godis.jp

Shit.. tänk alla som sprang och köpte Macbook när den kom med intelplugg.. Nu måste de springa igen ;)

/Jeppe - som snart ska springa :)

OT

Ganska kul att läsa om Powermacen på applestore sverige just nu..

Bilagor

• macspanska.jpg
    macspanska.jpg
    38.8 KB · Visningar: 262
macbook pro, enklaste av de tre varianterna, den ska väl fungera fint, 15' och grafikminnet kan väl inte svika hoppas jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar