Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac OSX och EOS Viewr Utility

Produkter
(logga in för att koppla)

metallens

Medlem
Har problem med EOS Viewer Utility 1.2.0.13
Jag kör G5Mac med OS 10.3.7. Har nyligen köpt EOS 1Ds Mk II och installerat ovannämnda medföljande softvaran enligt alla konstens regler men när jag öppnar den så visas den endast på japanska! Dator hittar kameran när den är inkopplad med fire wire kabel men inte när den är inkopplad med USB kabel. I kombination med fire wire koppling visas bildfilerna i programfönstret men det går inte att öppna de eller ladda ner de i ngn mapp. Jag har provat ominstallera och uppdatera med EOS Viewer Utility 1.2.1 utan resultat.
Är det ngn som kan lösning på detta problem?
 
Funkar det inte att ladda in via bildinsamling om du kör usb-porten heller?
Jag kör bara osx 10.2.8 fortfarande, men kan inte samla in bilder någon annanstans än bildinsamling iaf via usb. I Viewer utility kan jag dock kolla bilderna och öppna dem från mappen jag samlat in i. Där kollar jag bara tummarna för att sedan köra rawkonvertering mm direkt i Photoshop.

Vad gäller japanskan har jag noll koll. Förstår inte det problemet men säkert kan du höra på www.mac99.se också. Där brukar det alltid finnas någon med full koll på det mesta.
 
Senast ändrad:
Har G5 med usb2.....Öppnar Eos Viewer....markerar bilderna jag vill ladda ner......Drar dom till en mapp i mappkolumnen och släpper.....Fungerar hos mig.

Har nyligen bytt från Nikon till Canon....och måste medge att Canons mjukvaror ligger ruskigt långt efter Nikons....EOS Capture är ju rena stenåldern, och borde levereras med en stege!!¿¿...
 
Använd det lilla trevliga programmet Image Capture (Bildinsamling) i stället. Det följer med OS X.

Mjukvara är inte Canons starka sida.
 
steinick skrev:
Använd det lilla trevliga programmet Image Capture (Bildinsamling) i stället. Det följer med OS X.

Mjukvara är inte Canons starka sida.

Hur styr jag kameran med Image Capture??......jag tror du missuppfattade mig...jag vill styra kameran från datorn vid studioarbete, och kunna se aktuell mätning, sätta vitbalansen från kameran mm.....allt detta klarar Nikon Capture med finess!!...men Canons Capture kan nästan ingenting!!
 
Ja, jag missuppfattade dig. Jag triggade på ordet nerladdning. Jag har inga problem att få mjukvaran att fungera, men jag håller helt med dig om att EOS Capture är oanvändbart för seriöst arbete. Breeze gör ett bra program, men tyvärr bara för Windows.
 
metallens skrev:
Har problem med EOS Viewer Utility 1.2.0.13
Jag kör G5Mac med OS 10.3.7. Har nyligen köpt EOS 1Ds Mk II och installerat ovannämnda medföljande softvaran enligt alla konstens regler men när jag öppnar den så visas den endast på japanska! Dator hittar kameran när den är inkopplad med fire wire kabel men inte när den är inkopplad med USB kabel. I kombination med fire wire koppling visas bildfilerna i programfönstret men det går inte att öppna de eller ladda ner de i ngn mapp. Jag har provat ominstallera och uppdatera med EOS Viewer Utility 1.2.1 utan resultat.
Är det ngn som kan lösning på detta problem?

Programvaran på japanska: hade samma problem med mitt wacombord som trots engelsk version bara visade sig på holländska. Jag gick in i systeminställningarna och "internationellt" och bockade av alla andra språk utom svenska och engelska och det funkade. Prova...

I Eos Viewer gör jag som ThomasC, drar mappen med bilder från kameran till macintosh Hd (i Eos Viewers programfönster). Fattade aldrig riktigt det där förrän jag fick prata med supporten. Då kan man öppna, korrigera och greja med bilderna i Viewern...fast jag har bara usb förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.