Annons

Mac och redovisning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Driver ett litet redovisningsföretag och har foto som seriös hobby. Kör idag med en rätt så hygglig PC och har alltid haft PC. Köpte för några år sedan en iMac till hustrun och kan inte låta bli att snegla på den allt mer. Har en del kompisar som bytt till Mac och de har varit nöjda MEN hur gör man med redovisningsprogrammen?

Jag behöver ha ett redovisningsprogram som har stöd för många klienter och som uppfyller lagstiftarens alla krav.

Mitt program kommer från Edison och det stödjer inte Mac. Likaså ligger jag och jobbar mot en server på en annan ort för en butik och deras system stödjer inte Mac. Jag är inte intresserad av att ha två "arbetsstolar" beroende på vad jag vill göra.

Har hört att man kan köra windows virtuellt i Mac men supporten på Edison och supporten till butikskedjan svär sig fria. T.o.m så att butikskedjan säger "DET GÅR INTE".

Kör som många andra MS Office, Photoshop CS + Lightroom och som sagt Edison (edison.se)

Jag kör Parallels på min Mac enbart pga mitt bokföringsprogram (Visma) som inte stöds på Mac.

Fungerar klockrent. Detta är ju syftet med virtuella OS

Det går aldeles utmärkt att köra en virtuell "Windowsdator" på en Mac. Du använder antingen Parallels eller VmWare Båda funkar bra och vilken man vill använda är en smaksak. Det finns sedan några andra alternativ som är gratis, men jag har ingen erfarenhet av dom. Tyvärr så säger många utan kunskap att det inte går, men det är rent skitsnack...

Du kan tom köra en ren Windowsinstallation direkt på din Mac via det som kallas Bootcamp på Mac, då är det precis som vilken PC som helst. Själv har jag det så att den windowsinstallationen som jag använder i Bootcamp kan jag även använda virtuellt inne i OSX. Det var enkelt att installera och har funkat bra som sagt. Du kan läsa mer om det här
https://www.apple.com/se/support/bootcamp/

När det gäller det andra programmen så har precis Microsoft släppt en ny version av Office for Mac och det andra finns redan sedan tidigare...

/Jocke

Instämmer med de andra.

Har kört massvis av applikationer i VMware på min Mac, och aldrig haft ett enda problem med något som helst av dem.

Ringer du supporten så säg att du kör programmet på en Windows 8-maskin (eller den version av Windows som du har installerat i din vmWare-maskin).

Samma sits..

Har oxå redovisningsbyrå och gick sedan år sedan över till Mac. Kör VmWare med alla ekonomiprogrammen för Windows8 under detta. Allt fungerar klockrent .

Se upp med backupen, kontrollera att du kan läsa in från backup, har dålig erfarenhet vad gäller Visma med virtuellt Windows på Mac

Driver ett litet redovisningsföretag och har foto som seriös hobby. Kör idag med en rätt så hygglig PC och har alltid haft PC. Köpte för några år sedan en iMac till hustrun och kan inte låta bli att snegla på den allt mer. Har en del kompisar som bytt till Mac och de har varit nöjda MEN hur gör man med redovisningsprogrammen?

Jag behöver ha ett redovisningsprogram som har stöd för många klienter och som uppfyller lagstiftarens alla krav.

Mitt program kommer från Edison och det stödjer inte Mac. Likaså ligger jag och jobbar mot en server på en annan ort för en butik och deras system stödjer inte Mac. Jag är inte intresserad av att ha två "arbetsstolar" beroende på vad jag vill göra.

Har hört att man kan köra windows virtuellt i Mac men supporten på Edison och supporten till butikskedjan svär sig fria. T.o.m så att butikskedjan säger "DET GÅR INTE".

Kör som många andra MS Office, Photoshop CS + Lightroom och som sagt Edison (edison.se)

Hej!
Lite osäker hur det går med byrå-stöd.
Men för er som har enskilda bolag så är Vismas e-tjänster super.
Funkar på alla plattformar och backupen är inte så mycket att tänka på.
Kör den själv sedan många år och är supernöjd.

Titta på Oracles Virtualbox, som är en bra gratis miljö för att installera virtuella maskiner.
Har inte provat att köra något bokföringsprogram på det men väl tunga utvecklingsmiljöer och databaser så det finns nog ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Som alla andra sådana här lösningar behöver du förstås en giltig windows licens att installera i virtualbox miljön där du sedan kör ditt redovisningsprogram.

Se upp med backupen, kontrollera att du kan läsa in från backup, har dålig erfarenhet vad gäller Visma med virtuellt Windows på Mac

Jag har kört Visma senaste året i virtuell miljö utan några problem med varken backup eller återläsning. Men håller med om man måste testa ordentligt..

Jag trivs också med iordning, som funkar bra för ett företag, men tror att TS har mer avancerade krav.

Virtualbox är gratis att prova. Fungerar finfint för hela Officesviten samt andra tyngre program, dock har jag inte kört spel ellerfilm redigering där.

Jag har nyligen bytt till webbaserade Fortnox från ett Visma-system och är hittils helt nöjd. Jag kör modulerna bokföring och fakturering samt att jag aktiverat plustjänsten Nox Finans för faktureringe och får då till en låg kostnad per faktura (enda kostnaden) faktura utskickad, betalningsbevaknig, inkasso mm. Går det ut t ex en påminnelse till kund så tar Nox Finnans påminnelseavgiften men det kvittar mig bara jag får betalt för fakturan.

https://www.fortnox.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar