Annons

Mac och Finder och iPhoto

Produkter
(logga in för att koppla)

stigge30

Medlem
Hej!

Var ett tag sedan jag var inne på forumet men de får väl ändras nu.
Nyligen skaffat en iMac och behöver lite hjälp.

I Finder så verkar det inte finns någon möjlighet att få fram en kolumn
som säger när bilden togs, som fanns på windows maskinen.
Är det jag som missar det eller finns inte den möjligheten. Hittar bara:
-ändringsdatum
-skapelesedatum

Nästa fråga gäller iPhoto
Har bilderna i en mappstruktur och vill gärna ha kvar den så, men kunna importera bilderna
till iPhoto för lite enklare hantering (i väntan på ev. köp av bättre prg). I iPhoto finns valet
"Kopiera objekt till iPhoto -biblioteket" som man man välja att kryssa för eller ur. Om jag vill att
iPhoto pekar på mina bilder så bockar jag ur det valet, men när jag tittar på storleken för iPhoto Biblioteket
i Finder så ökar den i storlek ändå vid import, mao så verkar bilderna ligga dubbelt ändå?
Någon som vet vad felet är?

Hej!

-ändringsdatum
-skapelesedatum

Nästa fråga gäller iPhoto
Har bilderna i en mappstruktur och vill gärna ha kvar den så, men kunna importera bilderna
till iPhoto för lite enklare hantering (i väntan på ev. köp av bättre prg). I iPhoto finns valet
"Kopiera objekt till iPhoto -biblioteket" som man man välja att kryssa för eller ur. Om jag vill att
iPhoto pekar på mina bilder så bockar jag ur det valet, men när jag tittar på storleken för iPhoto Biblioteket
i Finder så ökar den i storlek ändå vid import, mao så verkar bilderna ligga dubbelt ändå?
Någon som vet vad felet är?

Iphoto ändrar aldrig i orginalfilen så när du redigerar en bild så sparas en redigerad kopia i iphotolibrary.

M

Hej!

-ändringsdatum
-skapelesedatum

Åtminstone för raw filer så ska -skapelesedatum vara samma som Capture Date/Time för bilden (antagligen ändringsdatum också). Jag vet ej hur det är för jpeg filer

Iphoto ändrar aldrig i orginalfilen så när du redigerar en bild så sparas en redigerad kopia i iphotolibrary.

M
Japp, de stämmer.
Men om jag inte gör något med bilderna utan enbart importerar dem så ökar
storleken på iphoto library ändå?
Ett enkelt exempel:
Innan import så är iphoto library på t ex 10GB
Importerar några mappar som jag inte gör något med förutom import och då ökar storleken till 12GB, trots att jag bokat ur "Kopiera objekt till iPhoto -biblioteket"
Förstår inte logiken..?

Är det inte så att iPhoto lägger in en preview i biblioteket? Eftersom du kör med jpeg så lär väl preview-filen bli ungefär lika stor som orginalfilen.
Hursomhelst. Nu när Apple släppte sin App Store så kan du ju få Aperture 3 för en billig slant (599 SEK tror jag det var). För det priset är det inte mycket att fundera på...

Är det inte så att iPhoto lägger in en preview i biblioteket? Eftersom du kör med jpeg så lär väl preview-filen bli ungefär lika stor som orginalfilen.
Hursomhelst. Nu när Apple släppte sin App Store så kan du ju få Aperture 3 för en billig slant (599 SEK tror jag det var). För det priset är det inte mycket att fundera på...

Jo, de kan ju vara en lösning om Aperture 3 kan hantera större bibliotek och datum på
ett smidigt sätt. Ingen kolla på vad det prog. kan göra. Min tolkning är att
det är en mer avancerad variant av iPhoto?

Skapelsedatum verkar vara lite "skumt"
I Vissa mappar så verkar det stämma med datum när bilden togs men i andra mappar så
är det samma datum rakt igenom och då vet jag att bilderna inte togs på samma dag (t ex semesterbilder under en 2v period)

Om det är preview som gör så att biblioteket ökar i iPhoto så förstår jag inte hur det har
tänkt att pekningen skall fungera? Ser inte då att man vinner något på att inte importera filerna
i biblioteket om pekning innebär preview som är lika stor som själva filen. De jag vill undvika
är ju att ha samma bild på två olika ställen i samma disc, tar ju utrymme

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar