Annons

Mac + Netscape = inga prickar

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140514

Avslutat medlemskap
Jag har upptäckt att när jag kör Netscape med min iMac översätts inte prickbokstäverna korrekt. Det blir konstiga tecken i stället för å,ä och ö.

Men så testade jag Explorer och allt fungerar.

Jag undrade lite (inget jätteviktigt) hur det funkar för PC-användare om ni kör Netscape: blir det riktiga prickar iaf ? Det kanske bara är kombinationen Mac+Netscape som "prick-strular"?

Sen ville jag bara tala om det ifall inte forumledningen kände till problemen prickar+Mac+Netscape, särskilt med tanke på att det på förstasidan informeras om vissa problem med Explorer. Men ni visste detta kanske redan.

Jag har inte varit medlem så länge - för mig var det en nyhet med prickar och webläsare. Ingen världsviktig fråga men ändå :)

// Eva
 
Hej Eva
Antagligen beror det på kodningen,dvs att Ö; t.ex skrivs "Ö"brukar inte MacOs tycka om.Men om det funkar med Explorer så fortsätt att använda den webbläsaren.MS Explorer brukar överhuvudtaget vara bättre än Netscape även på Mac.Du undrar om Netscape funkar för oss PC användare.Den funkar i allmänhet lika bra som Explorer,men jag tror inte måmga använder Netscape.
 
Senast ändrad:
Det fel jag vet om är att det ibland, med någon viss kombination av Mac och browser, blir fel vid formulärinmatning - dvs tecken som skrivs in av en Mac-användare skickas i Macs egen tecksnuppsättning istället för 8859-1; men då brukar det bli fel tecken på skärmen för PC-användarna istället.

Du ser alltså konstiga tecken istället för ÅÄÖ på *alla* ställen på sajten, eller är det bara vissa (och isåfall var)?

(Då vi saknar Mac på "redaktionen" är det svårt att testa sådant här så här får ni hjälpa oss!)
 
Hej
Jag är ingen expert,men när koden till webbsidan skrivs,så skriver man oftast Å,Ä,Ö.precis så.Så länge koden läses in på en PC är det inga problem.Men för att Å,Ä,Ö ska ses med säkerhet på mac ska du skriva tecnen för dessa bokstäver.Skriver jag dessa här så tolkas de som Å,Ä,och Ö.Fast du vet vad jag menar.Och det är de tecken som man ser på macen.
 
Jag sitter oxå i mac och netscape-miljö och hade problem med å, ä och ö här på fotosidan. Men så testade jag att stänga av menyerna i DHTML och sen dess har jag inte haft några problem.
 
Prickarna uppträder så här

Om jag kör mac+netscape blir prickbokstäverna fel på sidorna när jag kommenterar bilder samt skriver fototexten. Inte på sidan där jag presenterar mig, vilket jag tyckte var mystiskt men jag har testat flera ggr.

Jag har testat att använda html-kodningen för prickbokstäverna men det hjälpte inte. Resultatet blev att det i stället stod & a r i n g ; medmera.

Övriga medlemmars text på bildsidorna/kommentarerna syns helt OK dvs med korrekta prickar. Förutom en och annan medlem som kanske är utomlands eller förefaller kunna ha liknande problem som jag.

// Eva
 
DHTML-menyerna slår man av under "Din sida". Längst ner till vänster finns "Slå av menyerna ". Klicka där - det hjälpte mig
:)
 
Tack. Jag hade precis upptäckt Meny-avstängningen på min sida. Jag hade tidigare inte reflekterade så mycket över menytipset på "Din fotosida" eftersom det stod om Explorer. Hade också för mig det stått någotstans att Netscape fungerade bättre.

NU fungerar det med prickbokstäverna.
Macanvändare kan alltså ha problem om man kör Netscape och blir helt klart hjälpta av att stänga av menyfunktionen (iaf är vi två nu som löst problemet så)

Förvisso en minoritetsgrupp :)


// Eva
 
MS Explorer brukar överhuvudtaget vara bättre än Netscape även på Mac

Explorer fungerar mycket långsammare jmf med Netscape med min iMac. Tiden för att bläddra fram sidor är uppskattningsvis fem-sex ggr längre. Jag kör dock Explorer ändå emellanåt eftersom fotografier kan vinna på att visas med Explorer.

Sedan har jag ju en släng av lättare "antiMicrosoftvirus" och då talar jag om det där typiska tillståndet som kan ses t ex hos Mac-användare som ogillar monopol, hemliga spårprogram, virusfloran etc :) Mitt tillstånd går sannolikt inte att bota - är Macist sedan begynnelsen.
 
Hej
& a r i n g ; är koden för å.Skriver man in så istället för "å" så direkt i koden bör inte problemet uppstå.

"antiMicrosoftvirus" "Mac-användare som ogillar monopol"

Apple är väl det största monopolföretaget i branschen? :)
 
Asson skrev:
Hej
& a r i n g ; är koden för å.Skriver man in så istället för "å" så direkt i koden bör inte problemet uppstå.

Nej det hjälpte inte. Jag har testat flera ggr, många dagar. Endast på min profiltextsida kunde jag köra med html-kodning med önskat resultat (dvs att å,ä,ö visades korrekt). Men inte på några andra sidor.

Tack ändå.

// Eva
 
Sen kanske det beror på vilken version av Netscape man kör.
Vad jag vet så är NS 6.0+ och Mozilla (som dock INTE är Netscape) den enda av de stora webläsarna som följer W3C:s standarder.
Det finns idag ingen orsak att köra med Navigator/Communicator 4.x då de nya programmen gör allt som de gamla gjorde och dessutom gör de det rätt.
 
6.0

LeadHead skrev:
Sen kanske det beror på vilken version av Netscape man kör.
Vad jag vet så är NS 6.0+ och Mozilla (som dock INTE är Netscape) den enda av de stora webläsarna som följer W3C:s standarder.
Det finns idag ingen orsak att köra med Navigator/Communicator 4.x då de nya programmen gör allt som de gamla gjorde och dessutom gör de det rätt.

Jag tänkte skriva tidigare att jag kör med Netscape 4.74. Anledningen till min "omodernitet" har inte att göra med några "nostalgiskäl" :) utan med att jag helt enkelt inte lyckats installera Netscape 6-versionerna. Jag laddar hem, öppnar upp, läser igen alla installationsanvisningar, startar installationen.... och så fastnar allt så jag tvingas starta om datorn. Vet inte vad jag gör för eventuella fel, eller om det är en knasig ihoppackning av Netscape etc etc ?

Nu får vi in en till iMac i huset nästa vecka så då lånar jag en nyare Netscapeversion från den programvaran.

// Eva
 
Gå till www.mozilla.org och ladda hem Mozilla 1.0.
Användarmässigt känns det som en uppdaterad version av NS 4.x (Mozilla är den kod som NS 6.x bygger på) med en sådär lagom dos nymodigheter (en sidebar där man kan ha bokmärken t.ex.).
Iaf. i Windows.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.