Annons

Mac Mini 2012

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det någon som kör Lightroom 5 / Photoshop CS6 på en Mac Mini 2012 och i sådana fall, hur flyter det? Jobbar med grundläggande redigering i LR och Photoshop blir det väl en hel del lager på 22 Mpix filer...

Är inne på tanken att testköra Mac ett tag och vill veta om jag klarar mig med att vara sniken. Basmodellen jag kikat på är denna

http://www.macoteket.se/Categories/...25_GHz_i54GB500GBHD_Graphics/prd25615997.aspx

som jag dock tänkte pytsa i ytterligare 8 Gb minne i. Har även en SSD disk liggandes som kan bli lämplig.

Ps. Hittade ingen info om USB. Har denna USB 3.0?

Ps. Hittade ingen info om USB. Har denna USB 3.0?

Här har du teknisk spec. på nuvarande MacMini; http://www.apple.com/se/mac-mini/specs.html

4st USB3 har den.

Personligen hoppas jag dock på en uppdatering snart, den är ju inte purfärsk längre, har hänt en del på hårdvarusidan. För tung bildredigering kan även 8GB RAM vara i minsta laget, speciellt om du har flera program igång samtidigt, men om budgeten styr så funkar det...

Jag har senaste minin med en Quad core i7 på 2.6GHz (toppmodellen) med 16GB ram, vanlig hårddisk. Kör visserligen LR4, men filerna från min 21 megapixel Canon 1Ds3 flyter på riktigt bra!

Kör CS6 och även det flyter på fint.

Den har USB 3.

Jag har samma modell och är mycket nöjd med min MacMini. Tar liten plats, snabb och använder PS, LR5 funkar mycket bra. Använder en Eizo skärm.

Jag har senaste minin med en Quad core i7 på 2.6GHz (toppmodellen) med 16GB ram, vanlig hårddisk. Kör visserligen LR4, men filerna från min 21 megapixel Canon 1Ds3 flyter på riktigt bra!

Kör CS6 och även det flyter på fint.

Den har USB 3.

Tack för feedback, kanske lika bra att slå till på toppmodellen direkt då.

"The cheap man always pays twice" heter det väl...Även om det hade varit skönt att klara sig undan med basmodellen.

Jo, har läst rykten om uppdateringar inom kort så det kanske justerar prisnivån inom kort.

Går det bra med helt vanliga nyformaterade SSD diskar som jag tidigare använt till PC? Inget Apple-tjafs här?

Tack för feedback, kanske lika bra att slå till på toppmodellen direkt då.

"The cheap man always pays twice" heter det väl...Även om det hade varit skönt att klara sig undan med basmodellen.

Jo, har läst rykten om uppdateringar inom kort så det kanske justerar prisnivån inom kort.

Går det bra med helt vanliga nyformaterade SSD diskar som jag tidigare använt till PC? Inget Apple-tjafs här?

Det ska nog gå med dom SSD, men dom måste vara formaterade i rätt filsystem förstås.

Fråga ang växla och titta på bilder...

Jag har samma modell och är mycket nöjd med min MacMini. Tar liten plats, snabb och använder PS, LR5 funkar mycket bra. Använder en Eizo skärm.

Har en 2.3 GHz i7 med 16GB. LR5 ligger på en 240 GB SSD och bildfilerna på en 1TB Apple HDD.
Intel HD Graphics 4000 1024MB, Eizo SX2762W.

Min fråga har kanske med programinställning att göra? Bildfilerna är från ca 15Mb (D700) och upp till 45Mb (D800) men jag upplever att det i vissa lägen tar ganska lång tid (>7-10 sek) att få upp varje bild i skärpa på skärmen när man snabbkollar, oavsett filernas storlek. Har man väl tittat på dem en gång, så går det oftast snabbt att få upp dem igen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto