ANNONS
Annons

Mac, Lightroom och bildström?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag är helt ny Mac-ägare, efter ett helt liv med Windows. Hur gör ni som kan det här?

Jag har använt LR för att hantera mina bilder i Windows, och vill fortsätta med det på Mac'en. Inga konstigheter där antar jag. Men så är det det här med bildströmmen... hur får jag den att lira ihop med LR på nåt bra sätt?

De bilder jag tar med iPhone eller iPad hamnar ju i datorns iPhoto. Hur får jag dem enklast och bäst därifrån till Lightroom?

Och de bilder jag tar med systemkameran? De importerar jag in i LR. Men sen vill jag gärna ha ut vissa av dem till bildströmmen, så att jag kan se dem i telefonen och paddan. Hur gör man i den riktningen?

Allt detta får gärna sköta sig självt automatiskt på nåt sätt om det går. Kanske i kombination med nån publish service i LR?

Måste man använda iPhoto? Isåfall hur? Eller finns det andra sätt?

Hur gör ni Mac-ägare som kör LR?

Jag har helt enkelt valt vilka enheter som jag vill att iPhoto ska importera och för resten öppnar jag Lightroom och importerar dem där.

För att få in vissa bilder från iPhoto till Lightroom så har jag satt Lightroom att automatiska importera bilder från en mapp. Till den mappen exporterar jag de bilder som jag har i iPhoto men även vill ha in i Lightroom.

Andra hållet om blir lite krångligare för de bilderna får jag exportera till en mapp som jag manuellt importerar i iPhoto. På så sätt får du ju in dem i bildströmen med.

Detta behöver dock inte vara det enklaste sättet, utan är så som jag gör. Tycker det fungerar hyfsat smidigt åtminstone

Nu använder jag inte LR själv utan Aperture men vad jag förstår så har även LR fullt stöd för iPhoto-bibliotek och att kunna läsa i bildströmmar.

Jag skulle föreslå att du importerar bilderna från din kamera med iPhoto som sedan ser till att de också landar i bildströmmen. Därefter öppnar du ditt iPhoto-bibliotek med LR.

Nu använder jag inte LR själv utan Aperture men vad jag förstår så har även LR fullt stöd för iPhoto-bibliotek och att kunna läsa i bildströmmar.

Jag skulle föreslå att du importerar bilderna från din kamera med iPhoto som sedan ser till att de också landar i bildströmmen. Därefter öppnar du ditt iPhoto-bibliotek med LR.

Obs!
LR kan såvitt jag vet inte läsa vare sig bildströmmar eller iPhoto-bibliotek.

Obs!
LR kan såvitt jag vet inte läsa vare sig bildströmmar eller iPhoto-bibliotek.

Ok, jag utgick ifrån att LR hade stöd för det men har det inte det så är det hela en annan femma.

Då kanske följande länkar kan vara intressanta för TS:

http://climbtothestars.org/archives...loud-photostream-to-play-nice-with-lightroom/
http://www.lightroomforums.net/showthread.php?14833-Lightroom-amp-Photostream
http://www.cultofmac.com/223651/how...ies-both-exist-together-on-your-ipad-feature/

sista länken serintressant ut. Att få LR att hämta bildströmmen verkar ju inte vara så svårt. Problemet är åt andra hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar