Annons

Mac klar för K10D, K100D/K110D

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen är Mac OS X 10.4.9 släppt.
Uppdateringen innehåler bl a inbyggt stöd för visning av råformatsfiler från Pentax K10D och K100D/K110D - så iPhoto och Aperture kan nu hantera PEF filer från dessa. :)

Härligt...

Detta innebär att Macen kan visa råformat från Pentax utan extra program. Om man slår på "Förhandsvisa symboler" (i "Visa visningsalternativ")för den mapp eller disk eller fönster där man har sina råformatsfiler, så kan man se bilderna direkt. Själva bilderna visas alltså, inte symbolerna för dem...

Hälsar
R

Senast ändrad:
Äntligen!

Det här har jag väntat på. Nu ska jag testa Aperture på riktigt! Undra hur mycket det kostar för studenter.. Blir ju Lightroom eller Aperture...hmmm

Jag har testat detta idag och jag tycker jag får en dragning åt magenta-cyan i blåa partier utomhus, när jag öppnar PEF filerna i iPhoto. Det blir inte lika blå-blått som jag är van vid. Skillnaden är liten, men den finns där. Detta visar på att det inbyggda RAW-filtret i Macen läser vitbalansen på ett sätt som ej passar Pentax.

Jag har f ö samma problem med Adobe Camera Raw.
Bibble och Pentax egen mjukvara ger rätt vitbalans.

Hälsar
R

tobias- skrev:
Det här har jag väntat på. Nu ska jag testa Aperture på riktigt! Undra hur mycket det kostar för studenter.. Blir ju Lightroom eller Aperture...hmmm

Varför göra som alla andra när det nu finns spännande alternativ? :)

Jag testar LightZone just nu.
Det har ett helt underbart sätt att justera exponering på, istället för att använda sig av kurvor så mappar man mot gråskalan i zonsystemet. Det tog mig tre sekunder att utjämna kontrasten mellan himmel och mörkare vatten på en bild jag hade. Det har jag aldrig lyckats att göra med kurvverktyg... "levels". Pytt...

Ok, första gången blir man förvirrad för detta är verkligen helt annorlunda än något annat... men så plötsligt, javisst ja. Detta är ju enkelt! Så enkelt att man tror det är svårt...
http://www.lightcrafts.com/products/lightzone/

(finns för Windows också)

Verkar göra ett bra jobb med PEF från K10D, men jag har ej hunnit testa det så mycket än. Laddade precis ner det. *ler*... jag är förtjust! Jag fattar inget, men bilderna blir bra haha...

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar