ANNONS
Annons

Mac eller PC till CS5?

Produkter
(logga in för att koppla)

runohm

Aktiv medlem
Hej.
Jag tänker köpa senaste Photoshop CS5 men är osäker om jag ska välja Windows eller Mac.
Jag har en stationär PC med Windows 7 och en I7 2.8 GHz processor, 6 GB RAM, ATI Radeon 5870 grafikkort och en alldeles nyligen införskaffad Macbook Pro 15" med OS X 10.6.6 med en I7 2.66 GHz processor, 4 GB RAM och GeForce GT 330M grafikkort. (Ramminnet skall kunna gå att uppgradera till 8 GB).

Det jag grunnar på är om CS5 tar så mycket kraft att min Mac blir för klen? Tanken var att jag skulle köra CS5 på min bärbara Mac och kunna ansluta till en större skärm. Då har jag ju både mobiliteten och en bättre skärm att kunna nyttja.

Så ni som har erfarenhet, klarar jag mig bra på min MacBook pro eller bör jag köpa Windows versionen? Några andra fördelar med MAC/PC som jag bör tänka på?

Tacksam för all hjälp och tips o råd i mitt val.

mvh

såklart att det funkar på mac´en rent prestandamässigt och användarmässigt, det enda som kan vara en "nackdel" är ju att laptopskärmen är lite mindre, men du kan ju koppla in din stationära skärm

såklart att det funkar på mac´en rent prestandamässigt och användarmässigt, det enda som kan vara en "nackdel" är ju att laptopskärmen är lite mindre, men du kan ju koppla in din stationära skärm

Tack för upplysningen, bara det inte blir för segt att jobba i programmet?
Jag hade tänkt använda min stationära skärm och koppla in mac´en på den, men även ha friheten att kunna köra "stand-alone". Blev lite orolig för prestandan när man läst/hört om folk som laddar i en massa RAM minne och så för att få det att fungera någorlunda??
Behöver jag utöka RAM minnet i min Mac från nuvarande 4G till 8G?

Jag hade tänkt använda min stationära skärm och koppla in mac´en på den, men även ha friheten att kunna köra "stand-alone". Blev lite orolig för prestandan när man läst/hört om folk som laddar i en massa RAM minne och så för att få det att fungera någorlunda??

Personligen anser jag att såväl 4 som 8GB är för lite i dagens läge, oavsett om man kör Windows eller OS X.

4GB _kommer_ att leda till en jäkla massa användande av växlingsutrymme. 8GB kommer att leda till lite mindre användande av växlingsutrymme.

(Windows 7 / 24GB (avstängd växlingsfil) hemma, Mac Pro / 8GB på jobbet... och jag svär ihjäl mig över hur seg Mac'en är jämfört med min Win 7 maskin. )

Jag har en lite sämre macbookpro än du, en 13" med 4gb och photoshop cs5 flyter på fint även med massa andra program öppna. Men som alltid är mer minne bättre förstås

Photoshop gillar minne, så maxa gärna

Tack för alla tips och goda råd. Ser ut som jag kan köra på min mac men helst uppgradera RAM minnet

jag kör CS5 på iMac med 4gb ram (vet inte hur/om den skiljer sig från macbook pro i övrigt...) det fungerar helt felfritt!

över huvud taget så är ju mac så mycket roligare att jobba med när det gäller bilder osv så definitivt mac före pc.

Jag skulle kanske fundera på att köpa Windows versionen. Inte för att den är bättre, men då kan du köra den på båda maskinerna med hjälp av Bootcamp eller parallell system på din MacBook.

Windows datorn klarar ju inte av Mac-mjukvara vad jag vet, men tvärtom funkar fint.

Med tanke på att CS5 flyter felfritt på min Santa Rosa MacBook Pro 15.4" så kommer det givetvis att flyta fullständigt felfritt på din Mac :)

Fritt att byta plattform när som helst

Hej.
Jag tänker köpa senaste Photoshop CS5 men är osäker om jag ska välja Windows eller Mac.
mvh

Det går alltid att byta plattform i efterhand om du ångrar dig, kontakta kundtjänst och följ deras anvisningar så flyter det på bra. Och det fungerar även vid uppgradering, själv gick jag från CS3/Windows Vista till CS5/OS X, vilket sparade mig många sköna slantar.

Det går alltid att byta plattform i efterhand om du ångrar dig, kontakta kundtjänst och följ deras anvisningar så flyter det på bra. Och det fungerar även vid uppgradering, själv gick jag från CS3/Windows Vista till CS5/OS X, vilket sparade mig många sköna slantar.

Notera dock att man bara får byta en gång. Antingen plattform eller språk. Ganska snålt av Adobe att inte sälja plattforms- och språk-oberoende licenser. En gång i tiden - när man var beroende av installationsmedie som disketter eller cdskivor - fanns ju någorlunda rimlig förklaring till detta. Idag när man man kan ladda hem installationsfiler kan det inte förklaras på annat sätt än genom ointresse för kundens behov.

En litet förtydligande bara, du kan byta plattform, men du kan inte köra båda plattformarna samtidigt, dvs du kan inte köra CS5 Windows på den stationära samtidigt som du har CS5 Mac på din bärbara. Då måste du köpa två licenser, dvs en Windows OCH en Mac licens.

Därav mitt förslag att välja CS5 Windows och köra den både på den stationära och den bärbara, då det är tillåtet att installera två omgångar av CS5, just för att man ska kunna sitta hemma och köra på en kraftfull stationär OCH kunna ta med sig arbetet ut på fältet med den bärbara. Enligt licensvillkoren får man dock INTE ha båda igång samtidigt eller utnyttja detta för att två personer skall kunna använda programmen samtidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar