Annons

Mac-användare försöker laga XP - hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Hur i sjutton reparerar jag en XP-installation?

Jag kan inte starta Windows XP - den bara startar om - och startar om - hela tiden. Jag kommer så långt så att den precis ska "släppa taget", men så startar den om i stället - i all evighet.

Jag har kört diagnos och konstaterat att det finns sektorer på HDn som inte mår riktigt bra, vilket jag egentligen redan visste.

Jag har lyckats ändra boot-ordning, så att den läser CD före HD och får igång installationsprogrammet och kan välja "Reparera XP-installation", men så ska jag ange ett Adminlösen - som "hon" naturligtvis inte har en susning om. Efter tre försök till vild gissning, kastas jag ut igen. Ridå!

Vad gör jag? Det finns ouppbackad data på HD som inte får gå förlorad.
 
Tryck F8 under uppstart och välj alternetivet starta med senaste fungerande konfigationen eller nåt.
Är det fysiskt fel på hårddisken kan det innebära problem.

Annars får du helt enkelt koppla in hårddisken i en annan dator och föra över allt av vikt.
 
PeterWem skrev:
Tryck F8 under uppstart och välj alternetivet starta med senaste fungerande konfigationen eller nåt.
Är det fysiskt fel på hårddisken kan det innebära problem.

Annars får du helt enkelt koppla in hårddisken i en annan dator och föra över allt av vikt.

Du kan också välja att installera om windows utan att formattera hårddisken, då ska du inte förlora några dokument men om hårddisken är dålig löser det förstås inte problemet.
 
Jag är bara så f-rb-nn-t okunnig om "den andra sidan" - specifika frågor:

• Senaste fung. konfig.? - hur hittar jag den?
• Vi har bara en PC i huset - kan jag föra över filerna till en Mac fvb PC?
• En ominstallation - skriver den bara till de spår som systemet redan upptar?
 
tannler skrev:
Jag är bara så f-rb-nn-t okunnig om "den andra sidan" - specifika frågor:

• Senaste fung. konfig.? - hur hittar jag den?
• Vi har bara en PC i huset - kan jag föra över filerna till en Mac fvb PC?
• En ominstallation - skriver den bara till de spår som systemet redan upptar?
Tryck F8 under hela uppstarten och se om du kommer fram. Jag kommer in där efter att jag sett första bilden från bios ladda. Det ska vara bland alternetiven felsäkert läge osv.

Du kan koppla in hårddisken till din Mac och föra över filerna dit. Fungerar på min Hackintosh, och borde fungera på en vanlig Mac.
Det där med ominstallation vågar jag inte svara på, men enligt Ola ska det fungera.
 
tannler skrev:
Jag är bara så f-rb-nn-t okunnig om "den andra sidan" - specifika frågor:

• Senaste fung. konfig.? - hur hittar jag den?
• Vi har bara en PC i huset - kan jag föra över filerna till en Mac fvb PC?
• En ominstallation - skriver den bara till de spår som systemet redan upptar?

Skriver bara över windows som du ju redan har installerat. Du kommer inte förlora några filer utom om hårddisken är dåligt men då hjälper inte mycket.
 
Usch - jag avskyr att inte kunna ha koll ( = känna mig okunnig och "dum" ). Testar - men nervöst blir det ;D
 
Jag råkade ut för samma grej för ett tag sedan, det slutade med att jag plockade ur hårddisken och stoppade i en annan fungerande dator dator och la den som slav. Där kunde jag sedan kopiera filerna eller bränna dom.
 
Om hårddisken är suspekt vill du ändå byta den. Då verkar det onödigt att öda tid på windowsinstallation. Dessutom ökar risken att disken dör helt innan du hinner föra över data.
 
Om hon inte vet vad lösen är på admin, på en recovery. Så är chansen stor att den är blank. Ingenting.

Brukar var det på färdiginstallerade datorer. Samt på de flesta egeninstallerade.
 
Nix - testade <blank>, 0000 och 1234 - inget av dem. Just nu håller jag och installerar om.

När XP ska installeras, "kontrolleras" partitionen - inget fel repporterades. Jag tolkar detta välvilligt, dvs. inget fysisk fel på HD, utan ett logiskt fel. Får se om det håller.
 
Mitt råd är att köpa en ny disk, går att få för 500 och uppåt. Ta ut den gamla disken och sätt i den nya. Installera ny kopia av Windows XP. När allt är klart, sätt i den gamla igen och låt den nya sitta kvar;o) och för över de data du vill spara till den nya disken.

/FW
 
Hejsan,
Om du känner dig lite modig kan du prova att använda Knoppix. Du måste dock bränna en live CD av den distributionen (ja det är Linux).
Du behöver dessutom har en USB hårddisk eller USB memory stick eller något att kopiera dina filer till.
Tanken är att du skall boota på live cd:n och då borde din winxp partition dyka upp på Knoppix skrivbordet.
Plugga sedan in ditt USB minne/hårddisk och kopiera över de filer du vill spara från din winxp partition till din externa hårddisk.

Knoppix hittar du här:
http://www.knoppix.org/

Lycka till!
 
En annan variant är ju att starta någon form av s.k. Live-CD (CD som startar hela operativsystemet från CD, utan att behöva använda disken alls). Sedan kan man läsa ut innehållet från disken (det man behöver) och kopiera det till ett usb-minne.

Jag är inte alls hemma på Live-CD-distributioner; det finns säkert nån som vet vilken som kan vara lämplig, men knoppix är ju en:

http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

Det finns också en wikipedia-sida om sådana:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LiveDistros

Jag vet inte vilka som kan läsa NTFS (XP:s filsystem), men knoppix kan det, ser det ut som.

Ytterligare en variant, som är väldigt krånglig, är att installera själva disken i en stationär maskin (också med XP), där det redan sitter en fungerande disk att starta från. Då måste man ha en adapter, så att den lilla kontakten på disken passar i den större på den stationära maskinen.

Lycka till med fixandet!
 
Latituden är igång - puh. Nätverkskortet fungerar. Drivrutiner inlagda. Internet fungerar. "Alla filer" vrkar vara intakta, men i <Start>-menyn är det sop-tomt, trots att det finns en drös program på HDn.

Jag är lätt utmattad och paketerar för dagen. Fortsätter under morgondagen.

Tack för hjälpen ( och "handhållningen" ) - jag avskyr att inte vara säker på vad jag sysslar med, och blir bara osäker, rädd och förbannad, så all Er hjälp har gjort det uthärdligt. Förmodligen återkommer jag med mer "dumma frågor".
 
tannler skrev:
Latituden är igång - puh. Nätverkskortet fungerar. Drivrutiner inlagda. Internet fungerar. "Alla filer" vrkar vara intakta, men i <Start>-menyn är det sop-tomt, trots att det finns en drös program på HDn.

Jag är lätt utmattad och paketerar för dagen. Fortsätter under morgondagen.

Tack för hjälpen ( och "handhållningen" ) - jag avskyr att inte vara säker på vad jag sysslar med, och blir bara osäker, rädd och förbannad, så all Er hjälp har gjort det uthärdligt. Förmodligen återkommer jag med mer "dumma frågor".

Att programmenyn är tom betyder antagligen att du måste installera om alla program.

Rädda filerna nu när datorn är igång och installera om datorn från ren formatterad hårddisk.

Sen får du installera om alla programmen.

Alternativt, leta upp .exe-filerna och skapa nya genvägar. Med lite tur funkar det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.