Annons

M43 / Pana GF3

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Tjo forumet!

Jag har alltid varit frälst i DSLR och APS-C format. Jag jobbar en del för tidningar runtom och kommer senast från 40D och A700 med 70-200 zoomar och 2,8-normaler då jag fotar en hel del sport.

Jag är trött på det stora klumpiga och har därför skeppat iväg mina fina saker och tittar istället på något mindre.

Jag tittar speciellt med Pana GF3 för 990 på cyberphoto eller med dubbla objektiv för 3490 på netonnet. Vilket torde vara bäst köp där? Jag har inga objektiv till systemet i dagsläget ska tilläggas!

Kommer jag sakna AF-hastighet, sökare, skärpedjup och bildkvalle nämnvärt?

Vad är mer värt att tänka på när det gäller köp av mindre kamera och mindre sensor? Om någon kunde hjälpa mig lite på traven är jag väldigt tacksam! :)

Jag använder GF3 med Pana 14/2,5 och Olympus 45/1,8. Då har jag skärpedjup så det räcker. Räkna med att du köper till ett Olympus 45/1,8 (2600:) om du vill ha kort skärpedjup! Mycket kvalité för pengarna!

Sökare saknar jag soliga dagar. Kommer förmodligen köpa en Olympus PL5 inom ett år och då köpa till sökare.

Det sämsta på GF3 är blixten. Den undviker jag att använda. Tyvärr kan man inte sätta på extern blixt.

Är det billigt och näst senaste du är ute efter så titta även på Olympus PM1 som säljs billigt nu.

Panasonic GX1 har också kommit ner i pris. Efterföljaren har inte kommit än men är nog på väg.En bättre kamera än både GF3 och PM1 men dyrare.

Vill du ha en liten och riktigt bra m43 kamera så ska du titta på Olympus PL5 och PM2. Men PM2 är mer än dubbelt så dyr som PM1.

Man kanske också ska tänka på hur otroligt dålig bildkvalité den gamla panasonic-tillverkade sensorn i Gf3, epm-1, epl-1-3 har jämfört med den nya 16mp sensorn från Sony som sitter i epm-2 och epl-5.

Jag har själv jämfört den gamla 12mp sensorn med min lilla kompaktkamera Panasonic LX3 och LX3: an slår 12mp m43 sensorn på dynamiskt omfång på låga iso.. vilket är riktigt bra, ja eller illa.. :)

Men, skjuter man bara jpeg spelar kameran inte någon större roll. Det dynamiska omfånget är alltid kasst på en jpeg, oavsett kamera.

Man kanske också ska tänka på hur otroligt dålig bildkvalité den gamla panasonic-tillverkade sensorn i Gf3, epm-1, epl-1-3 har jämfört med den nya 16mp sensorn från Sony som sitter i epm-2 och epl-5.

Jag har själv jämfört den gamla 12mp sensorn med min lilla kompaktkamera Panasonic LX3 och LX3: an slår 12mp m43 sensorn på dynamiskt omfång på låga iso.. vilket är riktigt bra, ja eller illa.. :)

Men, skjuter man bara jpeg spelar kameran inte någon större roll. Det dynamiska omfånget är alltid kasst på en jpeg, oavsett kamera.

Jag håller med om att det dynamiska omfånget inte är lika bra som många större kameror och kanske LX3 men otroligt dåligt skulle jag inte vilja kalla det för. Jag är helt nöjd med min GF3 med tanke på vad den presterar i förhållande till storlek och pris.

Men om man har råd så bör man absolut titta på PL5 och PM2.

Sen kan man döda kvalitén på de flesta systemkameror med dåliga objektiv. Därför kör jag fasta objektiv till 95% på min GF3 och PL1. Och kör alltid rå-format

Tjo forumet!

Kommer jag sakna AF-hastighet, sökare, skärpedjup och bildkvalle nämnvärt?

! :)

Ehhhh. ja.

Det ÄR väldigt svårt att vänja sig vid sämre bildkvalitet när man en gång har haft en kamera som presterar riktigt bra.
Jag har sedan ett år tillbaka en Olympus E-PL2, liten men svårt att inte hela tiden önska att man hade den där A580:an som man tyckte var för stor.
Jag var ju intresserad av din A700:a men hittade en A55:a istället. Det känns bra att ha en att ta fram då man vill ha lite extra bildkvalitet, AF prestanda och just kort skärpedjup.

Dessutom har jag bestämt mig för en E-PL5:a eller E-PM2:a för att förhoppningsvis få ett lyft i bildkvalitet på den mindre kameran.

Men går man från kompakt så är såklart den gamla Olympus sensorn på 12 mpix kanon.

Otroligt dålig var väl att ta i, nu vet jag inget om LX3 men den måste vara en sjuhelsikes bra kompakt. Jag tycker att GF3 är riktigt bra och då jämför jag med min D300 som allt som oftast lämnas hemma när GF3:an följer med.
Naturligtvis är den nya sensorn bättre men att kalla den äldre för otroligt dålig är bara vilseledande bullshit enligt mig.

Har själv GF3 som komplement (eller kanske mestadels ersättare) till min canon DSLR. Är mycket nöjd med den.
Köpte paketet med 14mm+14-42 för några veckor sen och just 14mm-objektivet är väldigt smidigt. Älskarformatet på just GF3 och tycker bildkvaliteten är fullt tillräcklig.

Blixten är ganska svag och placerad nära objektivet, men är ändå väldigt användbar då den enkelt går att rikta mot taket m.h.a. vänster pekfinger. Visst kan det inte jämföras med en stor extern blixt, men att alltid ha med sig en som också kan göra stor nytta i mörka miljöer inomhus är för min del väldigt praktiskt.

Köpte samtidigt en GF3 med 14/2.5 och en G3 med kitzoomen i augusti. Klarade inte av att GF3:an inte hade någon sökare, så nu är den och zoomen sålda. Gillar dock G3:an och pannkaksobjektivet så dom behåller jag! Väldigt kul att köra med gamla objektiv på G3:an också, har en hel del gamla Nikkorobjektiv.

tack för era svar. jag var o klämde lite på gf3 idag o ja blev väl inte sådär overly impressed direkt.

Dessutom ämdraded min lycka när jag på blocket.hittade.en 550d med 18-135, minneskort o väska somjag lyckades pruta ner till 3750.

Så nu är det stort ändå även om det är mycket mer behändigt än det jag hade innan. Jag är dock fortfarande intresserad av nåt mindre och ska följa upp alla de råd jag fått i denna tråd.

Om man nu går på m43. vad ska man tänka på när det gäller objektiv? vilka är prisvärda o vilka ska man hålla utkik efter?

Sedan undrar jag också. Jag gillar nämligen tanken med gf3 o funktionerna verkar helt ok. men om jag vill ha en sökare, vilken kamera är det då som gäller.

Ett par av nämnda kameror verkar intressanta. speciellt olympuden med dubbelobjekiv för 2990, men jag måste forska mer där.

Sedan undrar jag också. Jag gillar nämligen tanken med gf3 o funktionerna verkar helt ok. men om jag vill ha en sökare, vilken kamera är det då som gäller.

Ett par av nämnda kameror verkar intressanta. speciellt olympuden med dubbelobjekiv för 2990, men jag måste forska mer där.

e-pm1 syftade jag på. samma stil som gf3 antar jag?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar