Annons

M42.. rolleibajonett, gänga?? Vad passar vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippos

Medlem
Hej!

Har en fråga om objektiv och vad som passar på vad..

Har fotat ett tag med digital systemkamera nu och kände att jag ville börja med lite analogt igen.. förr fotade jag bara med det jag hade i näven och visste lite om objektivbyte osv.

Nu har jag luskat fram en gammal (men mycket fin) Rolleiflex SL35 med ett mycket bra Carl Zeiss Planar 50/1,4 objektiv på.
Jag har ett Zenitar Fisheye med M-42 gänga på väg från utlandet och det var väl mest därför jag letade fram den analoga, för att kunna utnyttja hela vidvinkeln från Fisheyet.

Frågan är då eftersom båda objektiven har M42 gänga innebär det då att mitt Zenitar kommer passa på SL35:an och Zeiss objektivet kommer passa på en 350d med M42 till EOS adaptern?

Lite tips, eller snarare en lektion, på skillnader på gänga och bajonett och vad som påverkar kompabilitet osv. skulle också uppskattas.

En fråga till, 6400 ISO är det extremt snabb film? Håller det för att ta t.ex. "actionsportbilder" i dagsljus utan blixt på hyffsat hög slutartid?


Ha en bra dag!
Pippo
 
Här står lite om Rolleis speciella QBM-bajonett. Kan säkert finnas adapter till M42 men hur få tag i idag? QBM verkar också ha passat Voigtländers SLR-optik med bajonett och Zeiss gjorde tydligen en del optik till dessa också.

Men du skriver att din SL35 har M42-gänga och att din Zeiss normal också har det? Och i så fall passar säkert Zenitaren på Rollein liksom att en M42/EOS-adapter säkert kommer funka. Men vad jag känner till har SL35 bajonett, inte gänga?

Film på 6400 ISO tror jag inte finns. Däremot 3200 ISO.
 
Senast ändrad:
.. jag läste nånstans att objektivet hade M42 gänga?

Vad är skillnaden på bajonett och gänga? =/

Tack för svaren!
Pippo
 
Pippos skrev:
Vad är skillnaden på bajonett och gänga? =/
En bajonett eller en gänga är anordningar som används för att fästa ihop två detaljer.

Med en bajonett förs delen A (t.ex. ett objektiv eller blinkerslampa till bil) mot del B (t.ex. ett kamerahus eller lamparmatur för blinkerslampa i bil) med en speciell orientering och vrids sedan en liten del av ett varv tills en spärr låser.

Med en gänga förs delen A (t.ex. ett objektiv eller skruv) mot del B (t.ex. ett kamerahus, mutter eller gängat hål) med och vrids sedan ett antal varv tills del A och B sitter ihop.

Många äldre primitiva kameramodeller från tillverkare som Pentax, Praktica och Leica använde gänga för anslutning av objektiv.
 
Ska man vara petig (och det ska man ju!) så heter det bajonettfattning. Detta eftersom fattningen påminner om den fästanordning som används för att montera en bajonett på ett gevär.

/Petimäter
 
Tack för hjälpen!

Jag har nu hittat en adapter M42-->Sl35 på e-bay. Ännu mer tur är att killen bor i Auckland, Nya Zeeland en halvtimme ifrån där jag bor för tillfället, jag har skickat ett mail och hoppas på det bästa.

Så om jag förstår det rätt har obejektiv som de jag använder på min 350d bajonettfattning eftersom de vrids till ett "bestämt" läge precis om SL35:an och Zenitaret (M42 fattning) skruvas alltså på plats liksom en mutter eller ett filter?

Tack så mycket för hjälpen
Pippo
 
Har du en adapter på gång M42-SL35 så innebär det att du kan använda en skruvgängad M42-optik på din SL35. Däremot kan du inte använda denna adapter till din 350D fr att ansluta M42-optik. Då behver du en M42-EOS adapter. Om ditt Zeiss 50mm på SL35 sitter på kameran har det säkert QBM-bajonett och passar inte EOS Canon.
 
Jag har en M42 -->EOS adapter också så som det ser ut nu kommer jag kunna använda Fisheyet på båda men Zeissobjektivet får nog hålla sig till Sl35:an tyvärr.

Tack för hjälpen allihop!
Pippo
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.