Annons

M42-gänga till Sony A - mount

Produkter
(logga in för att koppla)

Maplecreek

Ny medlem
Hejsan!
Jag har lite problem med den m42-gänga jag har till min Sony a77. När jag monterar mitt gamla Helios-objektiv på den går det inte att fokusera mot oändligheten, utan det stannar liksom på "steget innan" på cirka 8 meter.
Jag tänker att det kan bero på att konvertens tjocklek på några millimeter gör att det blir en förvrängning på grund av det ökade fokalavståndet.
Frågan är då om det finns något jag kan göra åt detta? Kan man kompensera på något sätt i inställningarna? Sen vet jag att det finns en "inbyggd" m42-konverter till Pentax, då kommer man ju undan det där med tjockleken. Men jag hittar ingen sådan till Sony...

Tacksam för all hjälp! :)

Flera av de äldre objektiven kan justeras mycket enkelt för att dras in längre än till det anslag där optiken har sitt oändlighetsmärke när de är rätt justerade. Det går ut på att man flyttar fokusringen utanpå själva snäckan, så att objektivet kan dras tillbaka lite till. Jag misstänker att man kan göra så på Helios 44 och liknande objektiv. Det går på flertalet av objektiven inom rätt så snäva gränser, och enstaka av dem kan justeras mer än så.

På många av de här objektiven sitter den yttre manteln med avståndsskalan med tre låsskruvar pressade mot den inre tuben med själva snäckan. Det brukar finnas någon millimeter över att dra dem bakåt när oändlighetsmärkets anslag stoppar.

Så du kan prova och se om objektiven du har går att få till oändligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar