Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

m42-fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
finns tag på ett par billigare M42-objektiv, kostade knappt någonting, men hur man än vrider på bländarringen så händer ingenting. Det är bara full öppning som gäller. Bländarlamellerna drar ej ihop sig.
Vad har hänt? Går det att åtgärda? eller är det bara till att slänga skräpet?
(En Fujinon 50mm F/2.2 samt ett Chinon 135mm F/2.8, det senare vill jag gärna använda.)'

finns det fler sätt att testa om allt är som det ska?

(är lite ny på det här med m42-objektiv. i sämsta fall får jag väl använda dom på full öppning eller så får Röda Korset-butiken runt hörnet en trevlig present imorgon.)

Har du kollat om det finns någon omkopplare från M till A på objektivet? På mina m42 objektiv (pentacon) finns dessa där M-läget gör så att objektivet bländar ner på en gång medans A-läget gör att objektivet bländas ner först vid exponeringen (eller ljusmätningen)

ok, ska testa detta, har BARA testat dom
utan kamera, kanske har klantat mig, behöver kanske sitta på kamera för att man ska kunna använda bländarringen, å andra sidan går bländarlamellerna ihop när jag använder bländarringen (utan kamera) på mitt Yashinon 50mm F/1.4 (M42)-objektiv. Eller så är jag bara allmänt snurrig i huvudet just nu.

ska kolla ikväll, efter jobbet.

För den extremt ljusstarka och mycket ovanliga 135mm-optiken vet jag inte om priset är så högt? har inte hört talas om någon så ljusstark 135:a förut.

BF-objektiv?

Påminner om ett objektiv med "bländarförval". Jag har ett sådant liggande M42 50 f2.8
Bländaren spärras på full öppning för att underlätta skärpeinställningen och samtidigt som spegeln fälls upp, trycks en fjäderbelastad sprint i objektivfattningen, in mot objektivet och inställd bländare ställs in innan bilden exponeras.

/Sören

Graal skrev:
För den extremt ljusstarka och mycket ovanliga 135mm-optiken vet jag inte om priset är så högt? har inte hört talas om någon så ljusstark 135:a förut.

Tydligen tillverkades endast 30-50 exemplar av denna optik. Då blir priset givetvis extremt högt eftersom även samlarvärdet kommer in i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar