Annons

m42 adapters.

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Sett några gånger att folk rekommenderar att man skaffar Pentax egna M42->PK adapters. Vad är skillnaden mot till exempel de från Kaffebrus eller andra tillverkare i huvudtaget? Vad jag förstår är det väl bara ett fäste med gänga på insidan? Så vad kan möjligen vara sämre med ett annat märke?

Har ingen egen erfarenhet av M42 adapters, men vad jag förståt så finns/fanns det modeller som var lite tjockare (än orginal) vilket då gjorde att objektivet kommer längre från sensorn, och då kan du inte längre ställa skärpa på oändligheten.

Hmz. Borde man inte kunna slipa ner den sidan som är mot objektivet då? Om man har en äkta pentax och kan kolla måtten. Och har lite kunnighet i slipning ;).

Det är säkert möjligt, men jag är tveksam till att någon känner att det är värt mödan med tanke på den lilla prisskillnaden mellan originaladaptrarna och "pirattillverkade".

Nej, man ska köpa en korrekt adapter av Pentax eget fabrikat.
Andra kan vara direkt felaktiga och/eller svåra/omöjliga att få loss från kameran.

Cyberphoto säljer Pentax originaladapter.
Att de är svåra att hitta beror på att Pentax verkar gömma. När svenska Pentax hade egen nätshop fick man vara detektiv för att hitta adaptern.

Problemet är ju att på Cyberphoto och de andra ställena jag hittat dem så är de inte på lager och datumet de ska komma in verkar bara förskjutas.

Zewrak skrev:
Problemet är ju att på Cyberphoto och de andra ställena jag hittat dem så är de inte på lager och datumet de ska komma in verkar bara förskjutas.

De är inte på lager därför att de är beställningsvara. Den artikeln är inte så efterfrågad så det blir ren förlust att ta hem på lager. Man tar hem först när någon beställer det.
Jag vet inte om Pentax i Sverige har den på lager heller, det kan vara så att de också tar hem efter beställning.

Om Pentax i Sverige har på lager så tar det 3-4 dagar att få hem, om det inte är på lager så kan det ta 10 dagar upp till två veckor (om Pentax Europe i Tyskland har det på lager). Om det inte finns något exemplar i hela Europa, så kan det ta två månader för då måste man vänta in nästa båt från Japan med Pentax-grejjer.

Men då brukar det ju stå "Beställningsvara", som det gör på pentax objektiv. Men nu står det beräknas inkomma v.18.

Jag har förstått att man kan ha en del problem med att få bort tredjeparts-adaptrarna och att de (åtminstone ibland) säljs med verktyg för att ta bort dem. Slipper man det problemet med Pentax orginaladapter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar