Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M, P eller S? Vad föredrar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Vilket läge föredrar ni att fota i, M,P eller S? Och då pratar jag främst om modell/portrrätt fotografering.

Jag fotade tidigare i M men isnåg sen att detta var lite för krångligt för mig då jag är nybörjare i detta. Allt pillande med ISO, slutartid och bländare gjorde att bilderna bara blev suddiga. Nu harn jag profta att fota i P läget vilket blir mycket bättre då detta bara låter mig kontrolera bländaren och slutartiden anpassar sig då till mit val. Detta resulterade i mycket skarpare bilder iaf för min del. Det var nog för tidigt att ge sig in på att försöka behärska allt i M läget. känns som om jag får börja mjukt. :)

Nu undrar jag bara vad man "brukar" använda sig av. Är det vanligast att man fotar i M läget eller kör man antingen S eller P ?
 
Fotar sällan porträtt, men tumreglerna är ju ganska generella.

Man väljer läge efter situation, skulle jag vilja påstå.


M är helt överlägset i situationer där ljuset inte ändras, tex en studio med fast belysning.
Fördelen med M är att ljusmätningen inte ställer till det om tex bakgrunden ändras.
(Läs på om hur ljusmätning fungerar så förstår du också vilka situationer som kan lura den, och där M kan vara bra.)

Har man ett konstant ljus fungerar det alltså väldigt bra, men för övrigt leder det i regel bara till merjobb.
(En mulen dag kan många gånger ge ett tillräckligt konstant ljus, men man får kontrollera och justera exponeringen med jämna mellanrum för att vara på den säkra sidan. Använder det ofta när jag fotar fågel vintertid.)


A är bra då man vill kontrollera skärpedjupet.
Kör detta läge till 99%.

S är bra när man vill ha en viss tid, vid tex sport.

P vet jag inte riktigt vad det är bra till.
Kan inte komma på någon situation alls faktiskt =)

Auto-ISO är en bra funktion som vissa modeller har. Tyvärr saknas ofta möjligheten att välja ISO-intervallet, och man är låst till tex 200-800.
Tycker du att ditt intervall ger godkänt resultat (ang. bruset) kan du testa att använda denna funktion.

Slutartidstumregeln för att undvika skakningsoskärpa är, som du kanske vet, 1/brännvidden.
För d40, som har aps-c-sensor gäller 1/(brännvidden*1,5).
Beror naturligtvis på hur stadig man är på handen, men är ett bra ungefärligt mått.
 
A i varje situation där jag inte har 100% koll på ljuset. M i övriga. P och S = aldrig.

Det betyder att jag använder M inomhus i min studio till tex porträtt. Anledningen är rätt enkel: Kör med ett par äldre studioblixtar som fungerar mindre bra tillsammans med en automatisk kamera. Manuella inställningar och en lös blixtljusmätare är lösningen för mig....
 
Fotar sällan porträtt, men tumreglerna är ju ganska generella.

Man väljer läge efter situation, skulle jag vilja påstå.


M är helt överlägset i situationer där ljuset inte ändras, tex en studio med fast belysning.
Fördelen med M är att ljusmätningen inte ställer till det om tex bakgrunden ändras.
(Läs på om hur ljusmätning fungerar så förstår du också vilka situationer som kan lura den, och där M kan vara bra.)

Har man ett konstant ljus fungerar det alltså väldigt bra, men för övrigt leder det i regel bara till merjobb.
(En mulen dag kan många gånger ge ett tillräckligt konstant ljus, men man får kontrollera och justera exponeringen med jämna mellanrum för att vara på den säkra sidan. Använder det ofta när jag fotar fågel vintertid.)


A är bra då man vill kontrollera skärpedjupet.
Kör detta läge till 99%.

S är bra när man vill ha en viss tid, vid tex sport.

P vet jag inte riktigt vad det är bra till.
Kan inte komma på någon situation alls faktiskt =)

Auto-ISO är en bra funktion som vissa modeller har. Tyvärr saknas ofta möjligheten att välja ISO-intervallet, och man är låst till tex 200-800.
Tycker du att ditt intervall ger godkänt resultat (ang. bruset) kan du testa att använda denna funktion.

Slutartidstumregeln för att undvika skakningsoskärpa är, som du kanske vet, 1/brännvidden.
För d40, som har aps-c-sensor gäller 1/(brännvidden*1,5).
Beror naturligtvis på hur stadig man är på handen, men är ett bra ungefärligt mått.

ah oki tack så mycket för det fina svaret. Välldigt bra och utförligt :)
 
s kan vara bra

Ibland kör jag på s. Även om jag sätter på teleobjektiv så "fattar" inte min kamera det ibland och tycker därför att slutartid på 1/90 är ok, vilket det kanske inte alls är. För teleobjektiv på 200 mm så vill jag gärna ha kortare slutartid för att få det skarpt, särskilt när man inte har stativ osv. Men med kortare brännvidd så funkar A bäst, precis som andra skrivit, eller M såklart.

Brukar glömma bort att jag kört M, och då tar man kanske några bilder som blir skitdåliga innan man kommer på att man glömt kameran på "M" sedan förra gången - Har blivit att jag missat en del grejjer på grund av detta... :)

//Björn
 
Fotar sällan porträtt, men tumreglerna är ju ganska generella.

Man väljer läge efter situation, skulle jag vilja påstå.


M är helt överlägset i situationer där ljuset inte ändras, tex en studio med fast belysning.
Fördelen med M är att ljusmätningen inte ställer till det om tex bakgrunden ändras.
(Läs på om hur ljusmätning fungerar så förstår du också vilka situationer som kan lura den, och där M kan vara bra.)

Har man ett konstant ljus fungerar det alltså väldigt bra, men för övrigt leder det i regel bara till merjobb.
(En mulen dag kan många gånger ge ett tillräckligt konstant ljus, men man får kontrollera och justera exponeringen med jämna mellanrum för att vara på den säkra sidan. Använder det ofta när jag fotar fågel vintertid.)


A är bra då man vill kontrollera skärpedjupet.
Kör detta läge till 99%.

S är bra när man vill ha en viss tid, vid tex sport.

P vet jag inte riktigt vad det är bra till.
Kan inte komma på någon situation alls faktiskt =)

Auto-ISO är en bra funktion som vissa modeller har. Tyvärr saknas ofta möjligheten att välja ISO-intervallet, och man är låst till tex 200-800.
Tycker du att ditt intervall ger godkänt resultat (ang. bruset) kan du testa att använda denna funktion.

Slutartidstumregeln för att undvika skakningsoskärpa är, som du kanske vet, 1/brännvidden.
För d40, som har aps-c-sensor gäller 1/(brännvidden*1,5).
Beror naturligtvis på hur stadig man är på handen, men är ett bra ungefärligt mått.


Jag använder p-läget med ett fast iso-läge, gärna 100 iso. när jag dribblar med A-läget, min optik tar bäst bilder med bländare 5,6-8,0 kollar först med dessa tal, ser vilken tid jag får, räcker det till, har inbyggd stabilisering som hjälper en del.

När jag joxar och grejar med detta, kompenserar osv. i A-läget kan man bli lite vilsen ibland, ett nytt motiv dyker upp, snabbt till p-läget med det förinställda iso-läget, en mulen dag kanske jag ställt in 200 iso för att vara förberedd.

Måste sedan erkänna att som enkel amatörfotograf, har jag alldrig fått kläm på M-läget, kan förstå vid studio, med fast ljus. men med morderna kameror idag som trots allt läser av ganska bra tycker jag. om jag skall fota ett vackert hus, väljer b/5,6 får tiden, motivet stillastående,har mojligheten att minska/öka exp.knäpper bilden vad skulle jag gjort annorlunda med M-läget. har även möjlighet till L080-mörk bild eller Hi200-läge ljus bild. //Bengt.
 
Programautomatik är väldigt användbart om den är implementerad på ett bra sätt. Jag själv använder mest P (hyper program) på min kamera. Tv och Av använder jag väldigt sällan iom att de finns tillgängliga i hyper programmet. Brukar också använda kamerans automatik för att välja bländare där objektivet presterar bäst så jag slipper fundera på det själv.

Auto iso är nästan alltid på och jag har satt övre gräns mellan 400-800.

I M (hyper manuellt) finns en hel del automatik för att förenkla utan att ta bort kontroller för fotografen, tex genom att man kan ställa in bländaren manuellt och mha gröna knappen ställer kameran då in slutartiden efter ljusmätaren så man slipper det frenetisk rattandet i manuellt. Mha exponeringslåset låser man förhållandet mellan slutartid och bländare, så om man ändrar den ena så följer den andra med.
I manuellt läge går inte auto iso att använda vilket kan vara en fördel då man annars kan glömma det till nästa gång man vill använda manuellt.
Då finns istället TAv som fungerar som manuellt läge med auto iso, vilket kan vara användbart ibland när man vill ha koll på både bländare och slutartid när ljusförhållanden varierar.
 
P är bra för att det är smidigt och ger rimliga kombinationer mellan bländare och slutartid.
Många hävdar att de inte har kontroll om man använder något slags automatik, men det är helt fel. Kamerorna visar vilken tid och bländare som de väljer, så det är bara att titta på displayen för att få koll. Gillar man inte det man ser får man ändra, i så fall.
 
Vilket läge föredrar ni att fota i, M,P eller S? Och då pratar jag främst om modell/portrrätt fotografering.

Jag fotade tidigare i M men isnåg sen att detta var lite för krångligt för mig då jag är nybörjare i detta. Allt pillande med ISO, slutartid och bländare gjorde att bilderna bara blev suddiga. Nu harn jag profta att fota i P läget vilket blir mycket bättre då detta bara låter mig kontrolera bländaren och slutartiden anpassar sig då till mit val. Detta resulterade i mycket skarpare bilder iaf för min del. Det var nog för tidigt att ge sig in på att försöka behärska allt i M läget. känns som om jag får börja mjukt. :)

Nu undrar jag bara vad man "brukar" använda sig av. Är det vanligast att man fotar i M läget eller kör man antingen S eller P ?

För modellfoto/porträttfoto använder jag A-läget till 80% och M-läget de resterande 20%, när jag plåtar i befintligt ljus. I studio är det självklart M-läget 100% som gäller. När man plåtar modell så är skärpedjupet av yttersta vikt, därför är det enligt mig fullkomligt poänglöst att använda S-läget. P-läget har jag personligen aldrig funnit någon nytta av, jag vill ha full kontroll över skärpedjupet vilket jag inte tycker att jag får i P-läget. S-läget är smidigt när man vill ha en viss slutartid, t.ex. när man vill ha rörelseoskärpa på en bil som passerar.
 
P: Aldrig.

M: När jag använder blixt inomhus.

S, eller Tv som det heter på Canon: I princip aldrig.

A (Av): I så gott som alla situationer, utom just blixt inomhus.
 
I studio: M
Annars är det oftast P och ganska ofta med AutoIso.
För att få koll så tittar jag i displayen och använder "program flex" för att få den bländare eller tid jag vill ha, beroende på om det är skärpedjup eller rörelse som är viktigast.
Eftersom det är samma ljusmätare i alla lägena och det bara finns en kombination av bländare/tid som ger rätt exponering tycker jag P fungerar snabbast ( jag behöver inte fundera om det är något som är felinställt utan det går att "dra" några bilder direkt om det skulle behövas )
Visst det händer att jag använder både S och A i vissa situationer, tex när jag fotar fälttävlan.
 
Rätt roligt namn på tråden då kanske den mest populära, A, inte finns med. Jag föredrar A utomhus, M och B med de större blixtarna.
 
A för det mesta, så jag kan kontrollera skärpedjupet. M om jag har studioblixtar, då ju ljuset är detsamma från bild till bild (och automatiken funkar ju ändå inte då).
 
Nästan alltid A. Skärpedjupet är det intressanta.
M i studio med blixtarna och vid vissa tillfällen ute när fullständig kontroll behövs.
S vid rörelseoskärpa samt när långa slutartider ger mig rätt effekt.
P för att kolla vad kameran ger för värde samt ibland när det är snabba puckar som gäller.
 
95% M tillsammans med spotmätning. 5% Av tillsammans med centrumvägd mätning. P, Tv, Sv eller något annat programläge, använder jag aldrig. Inte heller matrismätning. Varför? Vill ha full koll på resutlatet.

I studio, med blixtar fungerar ju knappast något annat än M.
 
P: Aldrig, har inte sett fördelen.
S: Om jag använder auto-ISO och inte vill ha för långa slutartider. 2-3%
A: Oftast när jag inte använder blixt, vill ha koll på skärpedjupet. 70%
M: När jag fotar med blixt. Och när jag fotar så ställen där ljuset är konstant, men ljusmätningen kan lura en t.ex. i kyrkor. 27-28%

Frugan använder Vari-programen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.