Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M, P eller S? Vad föredrar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Vilket läge föredrar ni att fota i, M,P eller S? Och då pratar jag främst om modell/portrrätt fotografering.

Jag fotade tidigare i M men isnåg sen att detta var lite för krångligt för mig då jag är nybörjare i detta. Allt pillande med ISO, slutartid och bländare gjorde att bilderna bara blev suddiga. Nu harn jag profta att fota i P läget vilket blir mycket bättre då detta bara låter mig kontrolera bländaren och slutartiden anpassar sig då till mit val. Detta resulterade i mycket skarpare bilder iaf för min del. Det var nog för tidigt att ge sig in på att försöka behärska allt i M läget. känns som om jag får börja mjukt. :)

Nu undrar jag bara vad man "brukar" använda sig av. Är det vanligast att man fotar i M läget eller kör man antingen S eller P ?
 
Fotar sällan porträtt, men tumreglerna är ju ganska generella.

Man väljer läge efter situation, skulle jag vilja påstå.


M är helt överlägset i situationer där ljuset inte ändras, tex en studio med fast belysning.
Fördelen med M är att ljusmätningen inte ställer till det om tex bakgrunden ändras.
(Läs på om hur ljusmätning fungerar så förstår du också vilka situationer som kan lura den, och där M kan vara bra.)

Har man ett konstant ljus fungerar det alltså väldigt bra, men för övrigt leder det i regel bara till merjobb.
(En mulen dag kan många gånger ge ett tillräckligt konstant ljus, men man får kontrollera och justera exponeringen med jämna mellanrum för att vara på den säkra sidan. Använder det ofta när jag fotar fågel vintertid.)


A är bra då man vill kontrollera skärpedjupet.