Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M-optik på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Hur använder ni K och M optik på K10D´n?

Är det "Tillåt bländarring" i specialmenyn och nedbändningsfunktionen på på/av knappen som gäller när man kör i M-läget? Eller använder ni "gröna knappen"? Hittar inget i manualen som redogör för detta.

Tycker det är rätt så lätt med gamla skruvgängade Takumar-gluggar med adapter och köra tidsautomatik och nedbländningsmåtning, vilket inte verkar funka med K och M gluggarna som står vidöppna hela tiden.

// Matte

Mats Öberg skrev:
Hur använder ni K och M optik på K10D´n?

Är det "Tillåt bländarring" i specialmenyn och nedbändningsfunktionen på på/av knappen som gäller när man kör i M-läget? Eller använder ni "gröna knappen"? Hittar inget i manualen som redogör för detta.

Tycker det är rätt så lätt med gamla skruvgängade Takumar-gluggar med adapter och köra tidsautomatik och nedbländningsmåtning, vilket inte verkar funka med K och M gluggarna som står vidöppna hela tiden.

// Matte
Har inte kört M på K10D ännu, men det lär väl funka som på DS där jag använt det en del. Manuellt (M) och gröna knappen är det som gäller. När du trycker på gröna knappen så bländas objektivet ner och tiden väljs automatiskt. Sedan kan man själv justera tid och bländare som man vill givetvis. Lite omständigt blir det i varierande ljusmiljöer, men om man kan mäta upp ljuset en gång och sedan hålla sig till det ett tag så fungerar det fint.

Allt detta är mina erfarenheter på DS. K10D skall funka på samma sätt.

Tack Peter!

Funkar ju klockrent.

Sen kan man köra nedbländningsfunktionen på av/på-knappen om man vill finlira lite och kör spotmätning, eftersom man har ljusmätaren i sökaren då.

Det här blir hur bra som helst det.....:)

// Matte

Vad gäller K10D så är min erfarenhet så här långt att den mår bra av underexponering. Jag liger oftast minst ett steg under mätaren för att få ut maximal dynamik ur bilden. Ljusa områden blir snabbt utfrätta.

quarc skrev:
Vad gäller K10D så är min erfarenhet så här långt att den mår bra av underexponering. Jag liger oftast minst ett steg under mätaren för att få ut maximal dynamik ur bilden. Ljusa områden blir snabbt utfrätta.
Jag underexponerar också, fast med min 350D. Det blir bättre stuns i bilderna då, tycker jag i alla fall. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar