Annons

Mörkt i sökaren vid högre bländartal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarajevo

Aktiv medlem
Har hittat en zoomobjektiv till min Chinon CE-4, också märke Chinon och när man vrider till mindre bländaröppning så blir det mörkare och mörkare i sökaren? Vad kan detta bero på och är det någon som varit med om det tidigare? Med ett annat zoomobjektiv så händer inte samma sak, och inte med någon annat objektiv heller utan jag blev väldigt förvånad när det hände. Om det påverkar bilderna hoppas jag givetvis inte, men det blir svårt att sätta fokus om det är såpass mörkt som vid de högsta bländartalen!

Förvånad.

Är objektivet och huset inte kompatibla med varandra?

Normalt visar alla moderna kameror alltid sökaren med sin största bländare.
Så ljust & fint det går.
När man exponerar drar bländaren snabbt ihop sig till rätt storlek och slutaren slår.

Äldre kameror saknar den här automatiken.
Ditt objektiv är troligtvis såpass modernt att det normalt borde fungera om det passar kameran.
Så troligtvis kärvar antingen mekaniken eller är den sönder.

Om du tar loss objektivet och tittar på det bakifrån, som kameran ser in i det om man så vill, så har du på höger sida en liten fläns på vars utsida det sitter en liten hävarm. Om du ser på armen samtidigt som du vrider på bländarringen kan du se att den förflyttar sig uppåt eller nedåt beroende på hur du vrider på bländarringen .

Om du ställer någon bländare som är ett par steg mindre än full öppning och trycker armen nedåt så öppnar sig bländaren till full öppning och släpper du den slår bländaren ihop till den storlek som du ställt in med bländarringen (det här syns bara från framsidan). Verkar det här fungera, dvs. flyttar sig hävarmen när du rör på bländarringen, och kan du genom att föra armen nedåt få full bländaröppning och går sedan armen tillbaka när du släpper den? I så fall verkar objektivet fungera.

Tittar du nu in i spegelhuset på kameran så kan du på vänster sida se en motsvarande hävarm som är kamerans sätt att manövrera hävarmen till bländaren i objektivet. På utsidan av bajonettfattningen, ovanför bajonettlåset, sitter nedbländningsspaken. Om du trycker på nedbländningspaken så skall du se att hävarmen i spegelhuset rör sig uppåt för sedan att återgå neråt när du släpper spaken igen.

När du tar bilden lyfter kameran på sin hävarm vilket tillåter hävarmen i objektivet att återgå till sitt normalläge, dvs. bländaren slår ihop till inställd öppning och när bilden är tagen så drar kameran ner sin hävarm och tvingar därmed objektivets arm att öppna bländaren till full öppning igen. Ser kamerans hävarm ut att fungera som jag beskriver? Om inte så är det här felet ligger, dvs. kameran är trasig. Kan nedbländningsspaken ha fastnat i intryckt läge?

Annars vete sjutton... Man kan råka ut för den effekt du beskriver även om alla delar är hela om man inte har vridit fast objektivet så långt som man skall, då når inte hävarmarna fram till varandra som de skall.

Och så hamnar jag i nostalgi-mode:

Annars var och är Chinon CE-4 en riktigt bra kamera (jag har en CE-4s)! Den hamnade efter många års användning av misstag på biltaket efter en kort rast. Tack vare takräcket höll den sig kvar där tills vi hunnit ut på E4:an och närmade oss 110... Då föll den i alla fall av och studsade hysteriskt snurrande flera gånger i asfalten innan den vek av ner i diket där den fortsatte att studsa runt. När jag hittade den hade motljusskyddet av gummi spruckit och uv-filtret var bara en metallring. Jag hade en halv skyddsväska monterad dvs. den delen som sitter på undersidan och baktill men ingen överdel, och den var illa skrapad. På ovansidan av kameran fanns en större repa vid ratten för iso-inställning. Det såg inte toppen ut, men kameran var åtminstone i en enda bit, kunde det gå att laga den..?

Det behövdes inte, den fungerade precis lika bra som den dag jag hämtade den hos fotohandlaren, och idag, 25 år senare, är den fortfarande felfri även om jag inte använder den så ofta numera. Kom igen Canon och Nikon, släpp era kameror i asfalten från bilen i 100 km/h - eller törs ni inte..?

Kom igen Canon och Nikon, släpp era kameror i asfalten från bilen i 100 km/h - eller törs ni inte..?
Det funkar med de flesta av dåtidens kameror.
Eller Nikon F som klubbkompisen glömde i ösregn i 2 dygn på en stubbe.
Hällde ut vattnet, ny film, och funkar fortfarande 10 år senare.

Om du tar loss objektivet och tittar på det bakifrån, som kameran ser in i det om man så vill, så har du på höger sida en liten fläns på vars utsida det sitter en liten hävarm. Om du ser på armen samtidigt som du vrider på bländarringen kan du se att den förflyttar sig uppåt eller nedåt beroende på hur du vrider på bländarringen .

Om du ställer någon bländare som är ett par steg mindre än full öppning och trycker armen nedåt så öppnar sig bländaren till full öppning och släpper du den slår bländaren ihop till den storlek som du ställt in med bländarringen (det här syns bara från framsidan). Verkar det här fungera, dvs. flyttar sig hävarmen när du rör på bländarringen, och kan du genom att föra armen nedåt få full bländaröppning och går sedan armen tillbaka när du släpper den? I så fall verkar objektivet fungera.

Tittar du nu in i spegelhuset på kameran så kan du på vänster sida se en motsvarande hävarm som är kamerans sätt att manövrera hävarmen till bländaren i objektivet. På utsidan av bajonettfattningen, ovanför bajonettlåset, sitter nedbländningsspaken. Om du trycker på nedbländningspaken så skall du se att hävarmen i spegelhuset rör sig uppåt för sedan att återgå neråt när du släpper spaken igen.

När du tar bilden lyfter kameran på sin hävarm vilket tillåter hävarmen i objektivet att återgå till sitt normalläge, dvs. bländaren slår ihop till inställd öppning och när bilden är tagen så drar kameran ner sin hävarm och tvingar därmed objektivets arm att öppna bländaren till full öppning igen. Ser kamerans hävarm ut att fungera som jag beskriver? Om inte så är det här felet ligger, dvs. kameran är trasig. Kan nedbländningsspaken ha fastnat i intryckt läge?

Annars vete sjutton... Man kan råka ut för den effekt du beskriver även om alla delar är hela om man inte har vridit fast objektivet så långt som man skall, då når inte hävarmarna fram till varandra som de skall.
Alla hävarmar funkar och gör som de ska, men jag kollade nu och det klickar inte alltså går inte objektivet så långt vridet fram som det ska. Det beter sig likadant i andra kamerahus (Chinon CM-4, Pentax P30). Kan man åtgärda det på något sätt eller är det kört? Kommer det fortfarande kunna tas bilder med objektivet eller ska man kassera det? Det sitter ju där det ska men måste fela på någon millimeter för hävarmarna går ju antagligen inte i varandra, men är det risk för ljusläckor?

// D

ANNONS