Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrums utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

shanghai

Aktiv medlem
Hej på er!

Försökte leta igenom detta massiva forum efter svar men blev nog inge klokare.

Det jag vill veta är ungefär vad det kostar att sätta upp ett mörkrum hemma. Höll på en del för ungefär 10år sen med pappa och vill nu återvända till kemikalierna. Hade då förmånen att få använda rejäla förstoringsapparater på räls och annat skojsigt. Får nog hålla tillbaka nu.

Vore evigt tacksam för hjälp med dels vad jag behöver (basic) samt ett ungefärligt pris på detta. Har tappat kollen fullständigt på vad som finns.

Tack på förhand!
/Ludvig

Jag håller precis på att ställa iordning ett mörkrum hemma. Har köpt så mycket som möjligt begagnat och är hittils uppe i 2900:-.

Förstoringsapparat,exponeringsur, mörkrumsbelysning, skålar, pincetter och filmframkallningsdosa köpte jag av en medlem på fotosidan för 2000:-

Avmaskningsram 30x40 cm 200:- på Tradera.

Skärpeinställare 150:- på Holly foto.

Kemi och papper nytt 400:-

Lampa till förstoringsapparaten 150:- El. Svea

Det jag saknar är någon form av sköljanordning. Sifon till skål kostar runt 400:-. Saknar säkert mer eftehand och kommer att bygga på men det jag har nu kommer att fungera som grund.

Det brukar finnas gott om billiga paket på begagnatmarknaden. Kolla på blocket.se, annonserna här (såg ett mörkrum under säljes idag) och tradera. Det dyrare förutom apparat är väl exponeringsur? Papper, kemi, flaskor mm tycker jag att Photax har både bra priser och sortiment på. Jag köpte avmaskningsramar och lite sånt från L-foto har jag för mig. Kanonbilligt då iaf.

En skölj har jag stående (bortskänkes alltså) för den som vill hämta i Värmland. Själv sköljer jag numer i en stor "lekback" med duschslangen liggande direkt i, det tar mindre plats och funkar lika bra.

Man kan komma undan riktigt billigt om man vill. Förstoringsapparater finns från några hundralappar begagnat, förvisso inga värstingar men de fungerar.

Avmaskningsram kan man klara sig utan om man kör med plastpapper. Likaså med timer, själv använder jag äggklocka och en skarvsladd med brytare.

Sifon behöver man inte om man inte vill. Diskhon eller badkaret duger som det är.

Mörkrumslampa och skärpeinställare måste man ju ha men det följer ofta med om man köper en begagnat apparat.

Framkallningskit finns för en femhundring nytt hos Clas Ohlson om man inte hittar begagnat. Personligen plockade jag ihop mitt eget "kit" för ungerför samma pengar men skalade bort saker jag redan hade eller ansåg att jag inte skulle ha någon nytta av.

Jag tror att är man flitig och kan nöja sig med en hel del begagnat så kan man klara sig undan med en 1000-1500:- om man har tur.

Mvh
Maverick

Smartast är att försöka få tag på ett komplett begagnatpaket. Annars blir det lätt att man får åka omkring i flera månader och köpa smådelar. Vad som ingår i ett komplett paket har de andra redan avslöjat, och priset ligger på 1000 spänn och uppåt.

Köpte själv ett ouppackat (!) durst-paket från mitten av 80-talet för 800 spänn. Sen tillkommer vätskor, papper och lampa självklart.
Leta på annonsguiden.nu (blocket, fyndtorget m.fl i samma databas), här på fotosidan, tradera.com och finnmer.se.

Lycka till

När jag skaffat min apparat fick jag höra att flera äldre släktingar hade apparater skräpande i sina förråd. Som väl var köpte jag ingen dyrt iaf utan bytte den mot en fotografering av tuppar och höns;)

Kanske kan vara värt att kolla vad bekanta har stående också med andra ord..

Om man inte har ett exponerigsur kanske man har tillgång till en metronom.

Ställ den på 1 sekund och du kan klara av alla förekommande belysningar med den.

Starta metronomen, håll en skiva över bilden och tänd lampan, tag bort skivan i det antal sekunder som behövs.

Kanske får man blända ner så man får lite längre och pratiska belysningstider.

Man kan ju tycka att det borde vara guldläge att köpa mörkrumsutrustning nu när det digitala mörkrummet slagit igenom stort. Rimligen borde man kunna få tag i mycket bra prylar billigt, eller?

/Joakim

Liax skrev:
Man kan ju tycka att det borde vara guldläge att köpa mörkrumsutrustning nu när det digitala mörkrummet slagit igenom stort. Rimligen borde man kunna få tag i mycket bra prylar billigt, eller?

/Joakim

Har digitala mörkrummet slagit igenom???

Precis som jag misstänkte, det fanns en del som visste svaret på min fråga. Tackar så mkt.

Skall ta itu med det så snart jag hinner.

Har digitala mörkrummet slagit igenom???

Om man säger så här; det är förmodligen fler (för att inte säga många många många många många många många många många många många många många många många många många många många många många fler) som använder photoshop än som står och blaskar i ett mörkrum nu för tiden.

Sedan om man tolkar det som ett genombrott eller ej är väl en personlig fråga som allt annat. Som om vädret är bra eller ej. Och själv anser jag nog att det digitala mörkrummet har slagit igenom.

Så svaret på din fråga är då ett JA, kunde kanske räckt med att bara svara ja...fast då hade det blivit ett kort och koncist inlägg, nu blir det ett längre och ganska konstigt inlägg. Men jag ska nog ta och äta något nu, är egentligen rätt hungrig. Jo, jag ska faktiskt äta, svar ja.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar