Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörkrums noob???

Produkter
(logga in för att koppla)

arildmjones

Medlem
Hej jag har hållt på och fotograferat en hel del digital men nu har jag precis börjat med ett mörkerum bara lite för skoj skull. Jag har haft det uppe förut men vill väll inte påstå att jag behärskar det :)... Men nu till frågan. Jag får absolut ingen bild på fotopappret då jag lägger den i framkallningen, jag har testat i stort sett ALLT.. Någon som kan ha någon idé om nått klassiskt fel man kan göra?
 
Oj.. måste vara ett grundläggande fel. Har du lagt pappret med rätt sida uppåt? Har du tillräckligt lång exponeringstid och har du framkallare i framkallartråget (och inte fix?)

/F
 
De klassiska fel jag kommer på är väl antingen att man har blandat ihop ordningen på vätskorna eller att vända fotopappret upp-och-ner i avmaskningsramen.

Edit: Fredrik hann före...

/Klas
 
har kollat allt det :/ det är det som är så j**vla skumt med det... Kanske kan vara att det är gamla vätskor men jag borde väll ändå få bild även om den är gammal?
 
först och främst måste fotopappret ligga med rätt sida upp så att det blir belyst från rätt håll, sen måste man ha någorlunda färsk framkallningsvätska. om pappret vore gammalt skulle det nog synas....kommer nog inte på nåt annat som kan gå snett.Prova att ta en liten bit fotopapper och håll i dagsljus en stund, då visar det sig om framkallningsvätskan är dålig
 
Jaa, man kan få för sig att pappret skall belysas genom det rödfilter som i stort sett alltid finns inbyggd i förstoringsapparaten.
Man kan också göra förtvivlade försök att framkalla i fixvätska.....helvit bild garantras i båda fallen....
Us
 
Även om vätskorna är gamla borde ngt synas.

ta fram ett papper och tänd takbelysningen(inte mörkrumsbelysningen. I med det i framkallaren. Släck inte belysningen.

Vad är det för papper du använder?

Om man vänder pappret upp & ner i förstoringsapparaten så borde det ändå skapas en bild men den borde vara softad.

Hur/vad gör du exakt?
 
Erik Schalin skrev:
Även om vätskorna är gamla borde ngt synas.

ta fram ett papper och tänd takbelysningen(inte mörkrumsbelysningen. I med det i framkallaren. Släck inte belysningen.

Vad är det för papper du använder?

Om man vänder pappret upp & ner i förstoringsapparaten så borde det ändå skapas en bild men den borde vara softad.

Hur/vad gör du exakt?

Testade och det hände ingenting...

Pappret är hum det "vanliga" Fotokemia står det på (gul förpackning)

Jag tar upp papper i mörker, tänder förstringsapparaten (med rött ljus) sedan släcker och exponerar.. (har testat allt från 2sek - 2 min) Sedan framkallning = ingen effekt...
 
...och du tar bort rödljuset (rödfiltret) när du exponerar? I så fall:
Byt vätskor.
Byt papper.
Du kan ju inte ha upphävt naturlagarna!
Gör du som du beskriver SKA det bli en bild.

Sjuttioelfte gången gillt!
Lycka till!
Mvh
/Gitte
 
arildmjones skrev:
...sedan släcker och exponerar.. (har testat allt från 2sek - 2 min) Sedan framkallning = ingen effekt...
Du tänder apparaten när du exponerar väl? Utan röda filtret?

Vad släcker du efter du tagit fram papperet i meningen?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.