Annons

mörkrum!

Produkter
(logga in för att koppla)

das_model

Aktiv medlem
Har planer på att bygga upp ett eget mörkrum. Har kollat lite olika lokaler osådär. Nu var det ett tagsen jag jobbade i mörkrum sist tyvärr. är det nån som kan ge tips om tja.. allt som hör till ! vad ska man tänka på. tillgång till vatten, vetilation....har så många funderingar. Någon kanske har ett gott råd att ge ??

Tillgång till vatten är inte nödvändigt i själva mörkrummet. Det går bra att lägga bilderna i en vattenspann och sedan gå ut och skölja på annan lämplig plats. Det kan ju bli ganska dyrt att installera både vatten och avlopp i mörkrummet annars.

tack lotta. där stod jhu ganska mkt intresant.

Funderar också på framkallning och fixeringsvätskor. finns det olika märken ? olika prisklasser? nån som är bättre, nått som är enklare ? vart får man tag på det ?

det här är lite nytt för mig. I skolans fotolokaler funderade man inte så mkt på det, där fanns jhu allt redan färdigt.

Den här länken tycker jag var kanonbra både för att checka inköp och för att komma igång. Photax har ett bra sortiment vad gäller papper och kemi. Rekommenderar blankt papper i starten. Kanske Emkas..

Kolla i böcker.

John Hedgecoe (tror jag han heter) har bla skrivit en bok som handlar om ALLt som har med foto och dess olika tekniker, om än kortfattat.
Jag kommer inte riktigt ihåg vad boken heter, Photography, a complete guide eller nåt liknande.

I boken beskrivs flera olika lösningar på mörkrumsplanering. Med illustrationer på olika situationer ; under en trappa, i större garderob osv.

Men ett stalltips är att ha en våtdel och en torrdel i mörkrummet. Dvs en del där det får vara vått (blandning och spädning) och en torrdel där det måste vara torrt (vid förstoringsapparaten).

Jag håller till i tvättstugan som dessutom är skötplats mm mm. Mycket att plocka undan men jag har blivit rätt snabb på det där :)

Tillgång till vatten har jag ju men vet ej om det egentligen är nödvändigt, blir mest irriterad på ljudet från sköljsifonen, så det skulle jag inte haka upp mig på.

Svårast är mörkläggningen tycker jag, ljuset har en märklig förmåga att hitta in!

mörkläggning är inga problem i det här fallet. har hittat en bra lokal. två rättså stora skrubbar i en källarlokal. ska bara ha upp en ordentlig dörr. det är väl bara att köra och prova sig fram antar jag : )
tack för alla bra tips. kom gärna med fler!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar