Annons

Mörkerrumsråd??

Produkter
(logga in för att koppla)

kajakmannen

Ny medlem
Hejsan
Jag tänkte börja kopiera egna papperkopior i svartvitt och undrar om någon skulle kunna ge en kort sammanfattning av hur man styr kontrasten med filtren i en färgkopiator vi kopiering med RC papper. Jag har för mig att det är Magenta och gul man jobbar med vid svartvitt kopiering men vad skall man ha för inställning som utgångsläge och vad blir dessa inställningar om man har en kopiator med filtren på rullar med gradering från ca. 0-130 tror jag det var
Sen undrar jag om man skall använda speciella filterinställningar om man skall göra en svartvit papperskopia från ett färgnegativ?
Hoppas att någon kan upplysa en glad amatör : )

Du kör ju som vanlig en provremsa, jag brukar köra 4 sek först och sen i 2 sek intervaller.

Sen kör jag en bild på det värdet jag får fram. Inget filter. Ibland behövs det inget filter, men annars gäller:

00-3 Tiden x2, Arbetar i högdagar/hudtoner
3½-5 Tiden x4, Arbetar i Lågdagar/skuggor

00-3 mjukare (gult)
3½-5 hårdare (magenta)

När det gäller de maskiner som har filterhuvud så hittar du nog de skalorna på t.ex. ilfords hemsida.

/Jeppe, som har fått nytändning i mörkerrummet...

130 låter lite väl lite
men helt riktigt så använder man magenta och gul filtren
kombinerar man dom 2 så behöver man inte justera tiden när man ändrar kontrast
23 gult och 56 magenta motsvara 3 i hårdhet på Ilford och 15 g 75 m 3 1/2 hårdhet 7g 102 m 4 i hårdhet 0g 150 m 4 1/2 i hårdhet
resten minns jag inte riktigt men det följer med papperen från Ilford sen beror siffrirna också på vilket märke det är på förstoringsapparaten.
ovanstående gäller bla Fujimoto och LPL

Min erfarenhet av att kopiera svart/vitt från färgneg är att det behövs ganska hård kontrast för att det ska bli bra

Lycka till

Enligt mina papper så ska 130M motsvara filter 5 och 120Y motsvara 00.

Vill man köra med konstantider så torde 80Y,10M ge filter 0 och 130M ge filter 5.

Detta då på en durst, men jag gissar att olika maskiner har olika variationer på filterna. Så vi har nog båda rätt. :)

Borde väl bli hårt nog, men som sagt, jag kör med ilfords ilägg..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar