ANNONS
Annons

Mörkare bilder i "save for web" än i Photoshop och Capture One LE

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy_S

Avslutat medlemskap
Hej!

Något verkar ha hänt med mitt Windows XP:s färghantering.
Jag fotograferar i RAW och kör sRGB som färgrymd. Sedan öppnar jag bilderna i Capture One LE och konverterar dem till TIFF som jag sedan öppnar i Photoshop. Det märkliga är att om jag öppnar bilderna i Photoshop ser de ut precis som i Capture One LE, men om jag öppnar TIFF-filen i t.ex. Irfanview blir den mycket mörkare (jag kör sRGB hela vägen).
Tittar jag sedan på bilden i "Save for web" i Photoshop är bilden även där mycket mörkare än den är i Photoshop.

Jag har även testat att öppna JPG-bilder (sRGB) direkt från kameran både i Irfanview och i Photoshop, och återigen blir de ljusare i Photoshop.

Jag har fått intrycket att något hänt med XP:s egen färghantering.

Jag kör XP Pro och har ett Nvidia Geforce 7600 grafikkort. Har uppdaterat skärmen till senaste drivrutinerna. Min L568 är kalibrerad med en Pantone Huey kalibrator. Har aldrig upplevt problemet tidigare, det kom ikvälll...

Tack för all hjälp!

/Jimmy

Lite mer detaljer

Jag fortsatte pröva mig fram. Om jag ställer "Windows standard" i "save for web" ser bilden ut som den gör i Photoshop, men om jag ställer "monitor standard" (eller vad valet nu är, sitter inte vid datorn hemma just nu) blir bilden betydligt mörkare.

Det allra mest spännande är att om jag öppnar en vanlig sRGB-bild i Irfanview och i Photoshop ser bilderna väldigt olika ut.

Jag installerade Capture One Beta2 i förrgår, kan det ha något med saken att göra?

Jag har samma problem. Det verkar inträffa när skärmen har en Adobe RGB -profil, och bilden har en sRGB -profil. Men jag har inte riktigt förstått logiken i att skärmens profil bara påverkar photoshop och inte andra program, och att color proof -läget på monitor-inställningen också visar bilden mörkare. Monitor color proofing om något borde väl visa bilden med bildskärmens profil?

Det här förvirrar mig. Hör av dig om du kommer fram till logiken bakom det hela.

Logiken bakom kan jag inte svara på, men det finns experter på färghantering här på forumet, så med lite tur kan vi få ett svar.

Jag testade att sätta min skärm i sRGB-profil och då ser bilderna likadana ut i Photoshop som i Irfanview. Sätter jag tillbaka profilen till den kalibrerade hueyprofilen skiljer det återigen mellan Photoshop och utforskaren, vilket stämmer med dina iaktagelser.

Jimmy_S skrev:
Jag testade att sätta min skärm i sRGB-profil och då ser bilderna likadana ut i Photoshop som i Irfanview. Sätter jag tillbaka profilen till den kalibrerade hueyprofilen skiljer det återigen mellan Photoshop och utforskaren, vilket stämmer med dina iaktagelser.
En skärmprofil påverkar din färg på två olika sätt, dels genom att påverka ditt videokort och den signal som den skickar till skärmen, dels genom att vissa program använder informationen som profilen har om skärmens egenskaper.

Photoshop utnyttjar hela den information som finns i profilen, men de flesta program gör det inte. I dessa program påverkas färgerna enbart av videokortets ändrade signal.

Så det innebär att du aldrig kommer att få samma färgåtergivning mellan Photoshop som du får i t ex en webbläsare.

Sedan ska du ju inte använda sRGB eller Adobe RGB för din skärm. Du bör använda en profil som beskriver din skärms färgegenskaper korrekt.

Stefan

Tack för svaret Stefan. Jag är inte helt hundra på att jag hänger med ändå dock.

Det hela verkar i alla fall ha mycket att göra med skärmens färgprofil. Som sagt tidigare så är bilden lika mörk hela tiden om skärmens profil är i sRGB. Nu har jag tyvärr ingen skärmkalibrerare eller ens en speciellt fantastisk skärm, men jag har i alla fall en alternativ profil från adobe gamma.

Jag förmodar att du menar att man får leva med den skillnad som görs när man sparar ner filen och får ett markant annorlunda resultat utanför photoshop?

När det gäller color proof -funktionen, vad gör den exakt när den är inställd på monitor RGB? Man kan tänka sig att den använder enbart skärmens profil, men det stämmer inte, den verkar mer beroende av bildens profil?

Carpe Nihil skrev:

Jag förmodar att du menar att man får leva med den skillnad som görs när man sparar ner filen och får ett markant annorlunda resultat utanför photoshop?
Ja, det måste du. Det enda tillfället när resultatet kommer vara likadant är om din skärm har exakt samma färgomfång som sRGB.

När det gäller color proof -funktionen, vad gör den exakt när den är inställd på monitor RGB? Man kan tänka sig att den använder enbart skärmens profil, men det stämmer inte, den verkar mer beroende av bildens profil?
Till skillnad från vad man kan tro från namnet avaktiverar den skärmprofilen, så du ser din bild som den kommer att vara i program som inte är färghanterade.

Stefan

Tack så mycket för svaren Stefan. Jag tror att jag förstår logiken nu, det är rörigt men det hänger samman tillslut. Jag förmodar att en duglig skärm och en skärmkalibrator är mitt nästa köp.. :)

Tack för en synnerligen klargörande information. Jag trodde för en tid sedan att jag hade en hyfsad hum om färgrymder, men ju längre man ger sig in i det ju mer inser man hur omfattande ämnet är.

Helt fantastiskt att ha experter som dig här Stefan! Stort tack.

Jag kan passa på att lägga in lite information i efterhand ifall någon skulle söka på ämnet och hitta tråden i efterhand.

Jag upptäckte två saker i efterhand:

1. Om jag gick in i Nvidias snabbval för färginställningarn och ställde in "Restore Hardware Default" hände någonting med färgerna. Efter att jag gjort detta körde jag en ny färgkalibrering på skärmen.

2. Efter att ha kalibrerat med min Pantone Huey kalibrator valde jag "Photo editing", på något sätt hade jag råkat ställa in "Video editing" tidigare.

Efter detta är färgerna på min skärm i allmänhet mycket mer lika de som visas i Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar