Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

johanca

Aktiv medlem
Jag verkar ofta lyckas underexponera bilder..

Var t.ex ute och körde cross på en sjö en mulig eftermiddag i julas, det resulterade i att jag hade för dåligt ljus i många bilder. Hade inte mycket val här då slutartiden inte kunde vara för lång...

Hur fixxar jag ljusstyrkan bäst i efterbehandlingen? jag vill ju inte förstöra dem i photoshop pga att jag använder fel "verktyg".

- Ska man ändra brightness/contrast i ps eller är det skit?
- Ändra i rawläget?..
- Nåt bra filter i ps?
- ...

Utrustning:
- 300d med kitobjektiv.
- Photoshop CS
 
precis som du gissar så är "brightness/contrast" bara skit. Man har noll koll på _hur_ den ändrar ljusstyrka och kontrast.

Använd i stället levels eller curves.

Har du snö med i bilden, och vill ha den helt vit, så finns det en "set whitepoint" pipett i dialogrutan både för levels och för curves. Det finns också en pipett för "set greypoint" och en för "set blackpoint".

Jag använder mig oftast av adjustment layers när jag gör ändringar med levels och/eller kurvor. Fast när jag kör i 16-bitars läge så går tyvär inte det (PS7).

Jag brukar utgå från kurvorna som pipetterna ger, och sen justera manuellt tills jag är nöjd.
Som tumregel kan man säga att man bör undvika fler än tre "ankarpunkter" när man justerar kurvor (borträknat dom i "ändarna" av kurvan).

Lycka till!
 
Glömde att nämna: Jag antog att det var snö ute eftersom det är jobbigt att köra cross på blank is. När man har mycket snö med i bilden så "luras" kameran ljusmätare, och underexponerar bilden. Anledningen är den att ljusmätaren är kalibrerad för att det den mäter mot är 18% grått. Har du mycket snö med i bilden så kommer den att exponera snön så den blir 18% grå i bilden. Här hjälper det att pluskompensera på kameran, eller att mäta nogrannare, helst med utsnittsmätning.

Jag brukar köra i manuellt läge. Jag mäter mot nåt som är hyffast medelgrått (baksidan av handen, t.ex.) och ställer in slutartid och bländare tills EV-skalan visar +-0. Sen testar jag ett skott på motivet, och kollar på förhandsgranskningen. Bilden är helt ointressant, det är histogrammet som är intressant. Om jag får en "spik" i endera änden av histogrammet så korrigerar jag exponeringen tills histogrammet ser okej ut. Man strävar efter att histogrammet inte ska gå ut till "ändarna", om du förstår vad jag menar.

Sen behåller jag denna exponering. Givetvis får man mäta om då och då, eftersom ljuset kanske ändras. Men med denna metod så får man lika exponerade bilder, i situationer där kamerans ljusmätare kanske skulle bete sig lite lustigt.
 
Re: Tack!

jcarls38 skrev:
Ska hem och testa nu!

Fler lösningar är välkomna om någon anser sig ha bättre/enklare/....

Vad använde du för filmkänslighet? Hade du den inte på max så är det enklaste sättet att öka den så får du kortare slutartid vid samma bländare, med ökad brusrisk mm som följd men med en 300d är väl brus inget större problem?
 
Hallå igen och tack för ytterligare ett utförligt svar!

Brus är problem på 800/1600 tycker jag..

La upp en bild här på fotosidan jag korrigerat hemma igårkväll (crossbilden...)
Gå in och kolla vad ni tycker om ni har tid..
Man kör förresten på plogad sjö med isdäck..

Varning för nybörjarfråga...
Ang. ljusmätning, hur gör man? Rikta kameran mot "baksida handske" och tryck ner halva knappen och sedan mot motivet och ändra slutare/bländare?

Många pratar om det och jag har inte hittat nån bra förklaring på hur jag gör..
 
när du trycker ner avtryckaren till hälften så mäter kameran ljuset, och justerar exponeringen.

Så om du riktar kameran mot baksidan(Översidan) av handen och mäter (Helst med utsnittsmätning. Det finns på 300D, du får kolla i manualen hur man aktiverar det) så kanske den säger 1/250 och f/5.6. Då betyder det att det är den slutartid/bländar kombinationen som ger en exponering som gör att din hand blir medelgrå i bilden.

Eftersom färgen på baksidan av handen i stort sett är medelgrå så ger detta således en "korrekt" exponering (Egentligen finns det inget som heter korrekt exponering. Exponeringen är högst subjektiv...men jag menar alltså en exponering som gör så att medelgrått i verkligheten blir det i bilden.)

Men nu kan du inte bara rikta om kameran, för den kommer att mäta igen nästa gång du trycker ner avtryckaren havvägs. Därför ställer man in manuellt läge och matar in slutartiden och bländaren som man fick när man mätte ljuset.

Sen när du väl fotar så kan du kolla på histogrammet som kommer upp efter att du har tagit en bild. Om det är en "spik" precis i kanten på vänster sida så betyder det att exponeringen är för snål. Öka då slutartiden (altså längre tider), eller minska bländaren (altså större bländare. Ju mindre talet är, desto större är bländaröppningen)

Om du i stället har en "spik" längst ut till höger i histogrammet så betyder det att exponeringen är för riklig...du kommer att få utbrända högdagrar. Minska då slutartiden (kortare tider) eller öka bländaren (mindre bländaröppning).

Hoppas det klarnat :)
 
Tackar!

Om jag fortsätter lära mig i detta tempo kommer jag bli känd snart! (kanske lite väl optimistiskt...)
 
ANNONS