Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder ur CS6 64bit

Produkter
(logga in för att koppla)

akterspegel

Aktiv medlem
Hej!
Har CS6 64bit och framkallar .nef filer från D800 som jag sparar i .JPEG.

Mitt problem är att efter att jag fått till en bild precis som jag vill ha den och exporterar den till JPEG och öppnar den i bildvisaren så blir den mycket mörkare än vad den var i photoshop.

Vad blir fel? det känns fel att behöva ljusa upp bilden för mycket för att det ska bli rätt efteråt..

Tack på förhand: Marcus j
 
Tja

När du sparar i JPG vad inkluderar du för färgprofil?

Om du har jobbat i en färgprofil och sen sparar den i .jpg utan att inkludera färgprofil så kan det se annorlunda ut när du visar i ett annat program.

Sen är jag inte säker på om Windows bildvisare klarar av färgprofiler överhuvudtaget.

I såna fall brukar det säkra kortet vara att konvertera sin bild till profilen sRGB innan man sparar den till .jpg. eftersom sRGB brukar vara defaultantagandet vid visning.
 
Jag har inte några djupa kunskaper i photoshop så jag beskriver hur jag gör.

Öpnar filen i camera Raw 7.1 och när jag är nöjd med behandlingen så klickar jag på "save image"
sparar där som .JPEG och spara all metadata.

väljer jag att öppna bilden i photoshop och sedan spara den så blir slutresultatet detsamma.

Gör jag fel där?

Bilden blir märkbart mörkare och detaljer i mörka partier försvinner i mörkret..

Tack för svaret
 
Tack för det! nu stämmer färgerna bättre, det problemet hade jag inte uppmärksammat än..

Men det påverkade tyvärr inte ljuset, endast färgrymden!

Någon som har fler bra tips?
 
Färgprofilen kan påverka både upplevd ljushet och färger.

Vad jag vet så är det dessutom den enda sak som gör att en bild kan se annorlunda i olika visningsprogram. Så jag tror ändå att det är där du ska fortsätta leta för hitta problemet.

Men om att konvertera till sRGB och bifoga profilen inte fungerar så har jag slut tips. Hoppas nån annan kan hjälpa dig.
 
Tack för hjälpen yorgas!
Tog mig tid att sitta lite med datorn idag, har bilder som ska behandlas men jag vågar inte så jag inte litar på resultatet.

Jag har inte löst problemet men jag har kanske ringat in det litegrand.

När jag öppnar en .nef i cs6E och tittar på den så är den helt orörd ljusare än vad .nef filen är när jag betraktar den direkt i windows bildvisare (windows 7 home premium 64Bit).

Skillnaden i ljushet är likastor när den är exporterad till jpeg.

Sålänge jag tittar på bilden genon CS6 så är den ljusare än vad den är utanför programmet.

Hoppas att min felsökning kan tända ett ljus hos någon för som det är nu så sitter jag fast i problmet!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.