ANNONS
Annons

Mörka bilder trots ljusmätare och H-blad

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej,

Har just fått mina 120 filmer framkallade från sommaren. När jag tittar på kontaktkartan så visar det sig att nästan samtliga bilder är mörka, dvs kraftigt underexponerade.

Jag har tagit bilderna i dagsljus, använt separat ljusmätare och överslagsvis verifierat bländare/tid och ändå blir bilderna mörka.

Kan felet ligga i min Hasselbladare??? Jag har en 500 CM från 1984. Är det slutaren som kan behövas ses över???

Jag skall testa och scanna in några negativ för att kolla.

Jag valde ett lägre EV-värde än ljusmätaren angav men jag kanske inte har hanterat den rätt.

Återkommer....

academic skrev:
Hej,

Har just fått mina 120 filmer framkallade från sommaren. När jag tittar på kontaktkartan så visar det sig att nästan samtliga bilder är mörka, dvs kraftigt underexponerade.

Jag har tagit bilderna i dagsljus, använt separat ljusmätare och överslagsvis verifierat bländare/tid och ändå blir bilderna mörka.

Kan felet ligga i min Hasselbladare??? Jag har en 500 CM från 1984. Är det slutaren som kan behövas ses över???

Slutaren bör visserligen alltid kollas, men den ger snarare överexponerade bilder än underexponerade om den är långsam.
Har du kompenserat för utdrag av objektivet?. Om du t.ex.på en Sonnar 150mm gör fullt utdrag, dvs ställer in på närmaste möjliga objekt, dras objektivet ut så mycket att man måste ge det ett helt bländarsteg extra.

Lars Selin

ANNONS