Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellgren

Avslutat medlemskap
Nybörjare på dehär med foto, och har köpt en EOS 300D för ett tag sedan. Jag har standard objektivet EFS 18-55, och ett äldre Canon 35-105 Zoom objektiv.

Får mörka bilder med de nya orginal objektivet, men när jag testade med de gamla får jag mycket bättre bilder. Vad beror de på? Är de någon inställning, eller helt enkelt ett dåligt objektiv?

Vad ska man satsa på när man köper ett nytt objektiv i 2000 - 3000 kr klassen?

Tack på förhand, Johan

AKn du lägga upp en bild här som är mörk tillsammans med EXIF informationen så går det lättare att undersöka?

Försök att ta två kort med samma utsnitt. Dina zoomar har några gemensamma brännvidder, så utnyttja de.

Kamerans ljusmätare kan bli lurad av den ljusa himmelen och underexponera pga detta därav den mörka bilden.

Jag antar att bilderna är tagna i automatikläge. Jag ser att det är olika utsnitt av verkligheten på bilderna och det innebär att förutsättningarna för ljusmätningen är olika.

Bilden med 18-55 mm har mycket himmel som är ljus medan bilden med 35-105 är uppfyllt av en husfasad. Ljusmätaren anser att världen är grå och försöker få medelvärdet i bilden till just grå. Bilden med himmel har många ljusa partier och därför blir den bilden (huset) mörkare jämfört med den tagen med det andra objektivet.

Prova gärna att fotografera en bild hemma på köksbordet där båda linserna används på samma brännvidd. Ställ upp ett schackbräde som bakgrund så att det fyller hela bilden. Ställ kameran på autoläge och fotografera denna uppställning. Det kan vara bra att manuellt färgbalansera först mot vit yta. Se histogrammet i kameran eller i bildbehandlingsprogrammet om kurvorna avviker signifikant från varandra. Betrakta bilden och se om du ser någon skillnad. Komplettera sedan upställningen med några vardagsföremål och jämför.

Om nu allt stämmer ska avvikelsen inte vara betydande mellan bilderna. Viss avvikles förekommer altid beroende på att kameran ställer in sig halva elleer tredjedels steg på uppmätta värden genom optiken.

Prova även att använda samma bländar och slutartidsvärde för båda linserna vid samma brännvidd.

RolandM skrev:
Jag antar att bilderna är tagna i automatikläge. Jag ser att det är olika utsnitt av verkligheten på bilderna och det innebär att förutsättningarna för ljusmätningen är olika.

Bilden med 18-55 mm har mycket himmel som är ljus medan bilden med 35-105 är uppfyllt av en husfasad. Ljusmätaren anser att världen är grå och försöker få medelvärdet i bilden till just grå. Bilden med himmel har många ljusa partier och därför blir den bilden (huset) mörkare jämfört med den tagen med det andra objektivet.

Prova gärna att fotografera en bild hemma på köksbordet där båda linserna används på samma brännvidd. Ställ upp ett schackbräde som bakgrund så att det fyller hela bilden. Ställ kameran på autoläge och fotografera denna uppställning. Det kan vara bra att manuellt färgbalansera först mot vit yta. Se histogrammet i kameran eller i bildbehandlingsprogrammet om kurvorna avviker signifikant från varandra. Betrakta bilden och se om du ser någon skillnad. Komplettera sedan upställningen med några vardagsföremål och jämför.

Om nu allt stämmer ska avvikelsen inte vara betydande mellan bilderna. Viss avvikles förekommer altid beroende på att kameran ställer in sig halva elleer tredjedels steg på uppmätta värden genom optiken.

Prova även att använda samma bländar och slutartidsvärde för båda linserna vid samma brännvidd.

Jag har testat de du säger, att fota nästa precis samma utsnitt. Blir ändå mörkare =(
Ska testa de andra tipset du gav mig och se om de blir någon skillnad. Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar