Annons

Mörka bilder hemma vid utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har en Canon IP 4600 som vi brukar skriva ut på hemma med fotopapper (profiler från tillverkaren). Jag brukar kalibrera
skärmen med min spyder3pro till 5000K, luminance av 0.3 till 85. För att betrakta utskrifterna använder dagsljus eller
en lampa på 5500K. Ett problem som jag har är att jag tycker utskrifterna blir för mörka. Svårt att se detaljer i mörka
partier. För hantera detta prukar vi lägga på ett 50% screen lager i photoshop för att få bilen ljusare. Då ser den okej
ut på utskriten men kass på webben. Eller så har jag flyttat in svart och vitpunkten med en levels lager. Värderna är
anpassade efter att jag har skrivit ut en test gradient på fotopapper. Hur gör man på ett mera riktigt sätt? Vi har samma
problem med alla typer av papper från billiga till dyrare.
 
Det du skulle behöva göra är att profilera skrivaren (tillsammans med de papper du använder). Då krävs tyvär annan utrustning än den du har, men det finns de som lever på att profilera skrivare :) Jag skulle tro att man skriver ut profileringskarta på de papper man vill ha skrivaren profilerad för, och skickar dem till den som profilerar.

Jag kan minnas fel, men jag har för mig att Stefan Ohlsson profilerar skrivare.
 
Jag har en likadan skrivare och jag upplever också att ljusstyrkan kan variera mellan olika program. Jag använder Canon's originalpapper.
Tror de jag skriver ut på är nåt av Superglossypappren.

Resultaten blir olika i olika bildprogram och även med olika inställningar gällande om programmet eller skrivaren ska få hantera färgerna.

Oftast får man göra en testutskrift och sedan justera ljusstyrka och färger efter det. Detta med kalibrering tycker inte jag brukar fungera något vidare. Ögat och manuell justering på bilden efter utskriften funkar bäst.
 
Oftast får man göra en testutskrift och sedan justera ljusstyrka och färger efter det. Detta med kalibrering tycker inte jag brukar fungera något vidare. Ögat och manuell justering på bilden efter utskriften funkar bäst.

Då undrar jag hur du har kalibrerat?

Att man skulle kunna justera manuellt och få ordning på alla färger är inte så enkelt. Har man någon gång testat när man gör en svårare utskrift, som t ex en konstreproduktion där man kan jämföra original med utskriften, så förstår man hur oerhört svårt det är om man gör det manuellt, utan en vettig skrivarprofil. Inte ens om du har gratis papper och bläck kan det bli billigare om du värderar din tid till någonting.

Jag för min del gillar att skriva ut och få det bra så fort som möjligt, men det är ju på grund av att jag arbetar med detta.

Stefan
 
Då undrar jag hur du har kalibrerat?

Att man skulle kunna justera manuellt och få ordning på alla färger är inte så enkelt. Har man någon gång testat när man gör en svårare utskrift, som t ex en konstreproduktion där man kan jämföra original med utskriften, så förstår man hur oerhört svårt det är om man gör det manuellt, utan en vettig skrivarprofil. Inte ens om du har gratis papper och bläck kan det bli billigare om du värderar din tid till någonting.

Jag för min del gillar att skriva ut och få det bra så fort som möjligt, men det är ju på grund av att jag arbetar med detta.

Stefan

Ja, alla har vi ju våra egna sätt :)

Jag väljer det papper som jag stoppat i och sedan ändrar jag bilden efter hur utskriften blir. Eftersom jag inte har nåt annat att lägga tiden på så blir det inget problem för mig :)

Men jobbar man med sånt där så kan jag ju förstå att de ska gå snabbt.
 
Profiler is the shit. Har man gjort alla inställningar rätt så är det bara att trycka på print och lugnt vänta på utskriften. Det blir rätt, och det blir ofta bättre än att lämna det till labb, vill man ha på matt papper så är skriva ut den enda sättet om man inte känner att man har väldigt mycket pengar över.

Många papperstillverkare har profiler gjorda för många skrivare. En del bra andra inte så bra. det blir inte hundra men över nittio iaf om det är en bra profil. Se till att läsa instruktionen bara, det är rätt många prylar på det där spettet.

Mvh
Maverick
 
Ja, alla har vi ju våra egna sätt :)

Jag väljer det papper som jag stoppat i och sedan ändrar jag bilden efter hur utskriften blir. Eftersom jag inte har nåt annat att lägga tiden på så blir det inget problem för mig :)
Visst är det OK om du tycker det fungerar för dig. Men du sa att detta med kalibrering inte fungerar. Då undrade jag hur du hade kalibrerat, eftersom jag varje dag arbetar med profiler och tycker att det är det enda sättet att få ut en bra utskrift.

Stefan
 
Visst är det OK om du tycker det fungerar för dig. Men du sa att detta med kalibrering inte fungerar. Då undrade jag hur du hade kalibrerat, eftersom jag varje dag arbetar med profiler och tycker att det är det enda sättet att få ut en bra utskrift.

Stefan

Kanske har jag gjort på fel sätt.. lär mig isåfall hur jag ska göra för att få bra utskrifter utan att svära att bilderna blir för mörka eller för ljusa.. jag vill ju att det ska bli som jag ser bilderna på skärmen. :)
 
Kanske har jag gjort på fel sätt.. lär mig isåfall hur jag ska göra för att få bra utskrifter utan att svära att bilderna blir för mörka eller för ljusa.. jag vill ju att det ska bli som jag ser bilderna på skärmen. :)

Det första steget är ju att kolla om den profil du har är bra. Jag har tagit fram en metod för att testa detta som jag beskriver på http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/.

För att du ska kunna göra en noggrann test krävs det att du har en spektrofotometer, men man kan bara kolla om färgrutorna 9-13 är grå. Är de inte det, då har du inte en bra profil. Då kan du göra en profil, antingen med egna verktyg eller genom att köpa den tjänsten. Jag och flera andra företag säljer specialgjorda profiler anpassade för din skrivare och ditt papper.

Nästa steg är ju sedan att ställa in ditt ditt bildbehandlingsprogram och din skrivardrivrutin korrekt. Jag har en beskrivning på detta på http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/ där du kan välja mellan Mac eller Windows

Stefan

Stefan
 
Det du skulle behöva göra är att profilera skrivaren (tillsammans med de papper du använder). Då krävs tyvär annan utrustning än den du har, men det finns de som lever på att profilera skrivare :) Jag skulle tro att man skriver ut profileringskarta på de papper man vill ha skrivaren profilerad för, och skickar dem till den som profilerar.

Jag kan minnas fel, men jag har för mig att Stefan Ohlsson profilerar skrivare.

Vet att jag borde skaffa sådan utrustning. Men det är inte något alternativ nu. Vi har löst det hela på lite lustigt sätt men en kompis som jobbar på tryckeri skrev ut min testbild på bra skrivare hos dem. Sedan skrev vi ut bilden hos mig och tog med den till hans jobb och ljusbås för att han skulle kolla vilka saker som vad fel. Sedan har vi fixat till profilen. Manuellt.
 
Vet att jag borde skaffa sådan utrustning. Men det är inte något alternativ nu. Vi har löst det hela på lite lustigt sätt men en kompis som jobbar på tryckeri skrev ut min testbild på bra skrivare hos dem. Sedan skrev vi ut bilden hos mig och tog med den till hans jobb och ljusbås för att han skulle kolla vilka saker som vad fel. Sedan har vi fixat till profilen. Manuellt.

Har du läst resten av tråden, speciellt då Stefan Ohlssons inlägg så har du också förstått att det inte blir speciellt korrekt.

Sen är det ju så att alla skrivare är individuella. Att ställa din skrivare efter en annan skrivare tvivlar jag på att det kan bli speciellt bra. Men sen beror det ju på kraven också. Ska det bara se hyffsat ut, eller ska färgerna vara korrekta? Den frågan får man ju ställa sig själv, vilket jag antar att du gjort och kom fram till svar #1 :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.