Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörk bakgrund, som inte blir upplyst! (Café)

Produkter
(logga in för att koppla)

Diver69

Aktiv medlem
Hej,

Nu skall jag först erkänna att jag inte har sökt på gamla inlägg, då jag inte vet vad jag skall söka på! Tar gärna emot länkar på trådar som belyser min fråga!

Om man tittar i senaste Café, så har dom tagit bilder på Emma Andersson.

Jag undrar hur man får till att endast belysa personen/modellen, men inte få med något av bakgrunden? (Mao, bakgrunden blir inte belyst)

Jag förstår att dom är proffs som tar dessa bilder, men jag som amatör som inte har någon utrustning, hur kan jag få till en sådan "bild", med enkla medel!

Här är en länk till en sådan bild:
http://www.cafe.se/cc-cafekvinnor/kvinnor_vi_alskar/05_08_emma_andersson/index.shtml#

EDIT: Jag är amatör. Är det någon speciell bakgrund jag skall ha eller någon inställning på kameran/blixten(Placering) som jag skall ha!?

Tack
Martin

Senast ändrad:
Det var så lite ;-)
Kanske ska tillägga att exemplet jag skrev om var lite extremt. Alltså hur man i princip kan få en vit bakgrund till att bli svart.
Ju mörkare bakgrund du har desto närmare kan du ställa modellen mot bakgrunden och fortfarand få den kolsvart.
Ofta blir det dock svårt i små rum (5x5m) eftersom ljuset har en tendens till att studsa. Bra resultat kan du få om du har möjlighet att köpa billigt svart tyg som du kan hänga som gardiner på sidorna i studion och dra för vid behov. + att du är noggran att använda bikakeraster, barn-doors eller skärmar som ser till att ljuset bara riktas mot just modellen. Är du noggran och har svart pappbakgrund (som på exempelbilden från Café (syns på reflektionen framför modellen) så kan du ha 2m från lampa till modell och 2m från modell till bakgrund och få bra resultat.
Ha det så kul med modellerna... ehh... sorry... menar ju fotograferandet ;-)
MVH, Niclas Vestman

Senast ändrad:
Svart sammet reflekterar i princip, inget ljus alls. Och skulle det reflektera lite ljus så är det busenkelt att måla det nattsvart i PS.
Framförallt svarta bakgrunder är absolut lättast att jobba med i PS, som bilderna från Café som du refererade till.

Ju längre avstånd du har till bakgrunden desto mörkare blir den.
Men du måste ha en extern blixt av något slag så att du kan rikta ljuset så att den bara träffar modellen.

Dels svart bakgrund, men mest troligt också en liten bländare i kombination med blixt. Den lilla bländaröppningen gör sas. kameran mindre ljuskänslig, vilket i sin tur gör att blixten inte orkar lysa upp lika långt bort för att ge bra exponering.

På gamla blixtar utan automatik, där justerade man avståndet som blixten orkade ge bra exponering med bländaren på kameran, liten bländare = blixtra på motiv nära kameran, å tvärt om med stor bländare. Slutartiden påverkar bara hur mycket av det befintliga ljus som skall fastna på bild. Blixten i sig brinner av under en mycket kort tid, mycket snabbare än kamerans snabbaste slutartid (man "fryser" en pistolkula med blixten), så kamerans slutartid påverkar inte blixtexponeringen bara det befintliga ljuset och bländaren påverkar allt, både blixt och befintligt ljus.

Rätt inställt så blir modellen rätt belyst av blixten, som inte orkar fram å ge teckning i den mörka bakgrunden. I proffsiga fall även med en kombination av befintligt ljus. Ja, blixtfoto kan vara svårt, eftersom det tillför ytterligare en dimension till exponeringen och påverkar valet av tid, bländare och ljuskänslighet.

Senast ändrad:
Antagligen har du fått svar på din fråga, timmen är sen och jag orkar inte lusläsa alla inlägg.

Jag brukar gör så här:

En relativt svag huvudblixt NÄRA motivet

Ljuset avtar som kanske bekant med kvadraten på avståndet så ju längre bort modellen är fr bakgrunden ju bättre.

Sen brukar jag se till att exponera så att jag kan mörka bildenen aning i e-jand oxå.

Positivt är förstås om det också finns så få ljusa ytor som möjligt (som kan lysa upp bakgrunden).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar