Annons

Möjligt skriva lightroom-plugin för fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Walle

Aktiv medlem
Jag har tidigare rekommenderat Crimson att skriva en plugin till Lightroom för att enkelt kunna beställa bilder direkt från Lightroom.

Nu funderar jag över huruvida det är möjligt att skriva ett plugin till Lightroom för att ladda upp bilder direkt på fotosidan. Det ligger långt över mina programmeringskunskaper, men som jag har förstått det så måste siten ifråga stödja det hela med en API key (som jag har förstått det är något tekniskt för att ge tillgång till vissa av sitens funktioner till utomstående applikationer). Är detta praktiskt möjligt att implementera i den programvara som fotosidan körs på?

Men sen kan man ju ställa sig frågan om det är någon poäng med det. Visserligen skulle det ju avsevärt förenkla uppladdningsförfarandet, men det skulle ju kanske resultera i ett ökat bildflöde, och det vore ju inte önskvärt.

Nej, det hela är nog en ganska dålig idé när jag tänker efter...men eftersom jag ändå har skrivit inlägget så kan det ju vara intressant att få svar på ifall det kunde vara praktiskt möjligt, även om det vore dumt att implementera :)
 
Nu skall jag egentligen inte gissa, men jag gör det ändå. Det finns ju en Plugin för Flicker. Men Flickr är byggd helt annorlunda än Fotosidan. Fotosidan bygger väl på VBulletin och vad jag vet finns det inga tillgängliga APIs att jobba mot överhuvudtaget. Så jag skulle gissa att det inte går.
 
Nu skall jag egentligen inte gissa, men jag gör det ändå. Det finns ju en Plugin för Flicker. Men Flickr är byggd helt annorlunda än Fotosidan. Fotosidan bygger väl på VBulletin och vad jag vet finns det inga tillgängliga APIs att jobba mot överhuvudtaget. Så jag skulle gissa att det inte går.
Det är bara Fotosidans forum som bygger på vBulletin, resten är vår egen kod. Vi har dock inget API idag, så fn är det omöjligt.

Men jag har funderat i dessa banor och skall det bli ett API en dag så blir det likt flickr:s API. Då kan andra hitta exempelkod, och jag slipper skriva en manual :)

Inget sådant är dock planerat.
 
På frågan om det går att skriva en export plugin till lightroom för fotosidan så går det. Enda problemet är att du måste ge pluginen ditt användarnamn och lösenord och det känns inte så säkert. Jag påbörjadexen sådan för ett tag sedan och fick ett svar från fotosidan att de funderar på att lägga i ett api så man inte behöver användare/lösen. Men har inte hört mer om det på ganska länge nu
 
Tyvärr har vi inte riktigt resurser att göra ett API just nu, men det står rätt högt på önskelistan.

Det skulle isåfall använda oAuth för autenticeringen, så man slipper ha lösenord i plugin:et (vilket iofs väl inte är ett jätteproblem, ens egen dator är väl en hyfsat skyddad miljö)

Vad gäller Crimson så är det bäst att höra med dem. Det finns teknik som gör det möjligt - vi har gjort en integration till dem från Imagedesk, så om man är utvecklare och kan skriva LR-plugins så kolla med dem om det är något de är intresserade av.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.