Annons

möjlighet att delge EXIF-information

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
På forumet "Övrigt om foto" under rubriken "Varför inte EXIF?" pågår en diskussion om EXIF-information i bildpoolerna.

Där framlades ett förslag som jag vill föra vidare här. Eftersom det är många bilder som tyvärr inte laddas upp med EXIF information tycker jag man borde göra något åt det.

Varför inte skapa ytterligare ett standardiserat fält (det kan heta EXIF) som dyker upp för alla som laddar upp bilder, där man ges möjlighet att ange t.ex. ISO, bländare, slutartid, brännvidd?

(Orden är förstås redan angivna i fältet, det ska bara vara att fylla i värdena.)

light skrev:
På forumet "Övrigt om foto" under rubriken "Varför inte EXIF?" pågår en diskussion om EXIF-information i bildpoolerna.

Där framlades ett förslag som jag vill föra vidare här. Eftersom det är många bilder som tyvärr inte laddas upp med EXIF information tycker jag man borde göra något åt det.

Varför inte skapa ytterligare ett standardiserat fält (det kan heta EXIF) som dyker upp för alla som laddar upp bilder, där man ges möjlighet att ange t.ex. ISO, bländare, slutartid, brännvidd?

(Orden är förstås redan angivna i fältet, det ska bara vara att fylla i värdena.)

Det är ju enkelt att skriva det under sin bild om man vill dela med sej av denna EXIF-info.

Re: Re: möjlighet att delge EXIF-information

evalisen skrev:
Det är ju enkelt att skriva det under sin bild om man vill dela med sej av denna EXIF-info.

Jag tror inte det är så enkelt. De flesta tänker nog inte på att delge EXIF information. Men om en tydlig möjlighet och påminnelse ges varje gång man laddar upp en bild så skulle det nog nyttjas mer. Ju mer man förtydligar och förenklar och påminner desto större chans att det används.

Re: Re: Re: möjlighet att delge EXIF-information

light skrev:
Jag tror inte det är så enkelt. De flesta tänker nog inte på att delge EXIF information. Men om en tydlig möjlighet och påminnelse ges varje gång man laddar upp en bild så skulle det nog nyttjas mer. Ju mer man förtydligar och förenklar och påminner desto större chans att det används.

Kanske, men jag vet faktiskt inte ändå.
Men det ska vara frivilligt i vilket fall, inga krav!

Re: Re: Re: Re: Re: möjlighet att delge EXIF-information

light skrev:
Ja, som du märker är jag inte lika sträng längre, nu handlar det bara om möjlighet ;-)

Det är bra! :eek:)
Jag tycker det är bättre om man inte fyller i EXIF och istället diskuterar sådant under en bild så kommer man lära sej mycke mera om hur en bild är uppbyggd. :eek:)

Tilläggsinformation.

Ett fält om EXIF skulle förstås passa bäst under nuvarande fält "Utrustning".

Under rubrik "Utrustning" i poolerna delger många vilken kamera de använt, och ofta även vilket objektiv. Ibland även tillbehör som t.ex. stativ och filter.

Det är frivilligt att nyttja "Utrustningsfältet", men eftersom möjligheten finns använder sig många av detta.

Och det är ju lite synd och även lite märkligt att kamera, objektiv, stativ, filter ska anses vara viktig information, men inte (än så länge) uppgifter om ISO, bländare, slutartid, brännvidd.

Enligt mångas uppgift är det tydligen så att när man sparar till web i Photoshop så försvinner EXIF informationen. Bl.a. därför borde det vara rätt självklart och naturligt att fotosidan ger medlemmarna en ny möjlighet att delge EXIF informationen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto