Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Möbel/Keramik/Glas fotografen!

Produkter
(logga in för att koppla)

dannedansk

Aktiv medlem
Hejhej jag heter Daniel Strömquist och min pappa säljer och köper begagnade prylar. Han har en hemsida dit han behöver nya bilder och jag tänkte hjälpa honom! Dock är detta med inomhusfoto ett nytt språk för mig. Jag länkar här lite bilder du kan kolla på och du ser nog rätt snabbt vad som är fel,

Exempel 1; Stolen - Hur får jag borta dessa dumma reflexer?
30jthrr.jpg

Exempel 2; Emaljskylten - Förslag på lite mer spännande bild?
20s98p5.jpg

Exempel 3; Lampan - Man blir inte sugen på att köpa den lampan
24vlm5t.jpg

Jag är jätte amatör på detta område och inga tips är för grundliga.
Jag använder en sb600 med omnibouncer och har en sliten bakgrund som är
vit-svart stegvis. Jag skall köpa en ny bakgrund men vad mer kan behövas?

Döda inte mitt självförtroende nu, jag är amatör.
Hälsningar Daniel Strömquist

Så som jag ser på bilderna så är det blixten som plattar till allt till en pankaka. Har du stativ? Använd heldre det än blixten.

Blixten som du ser blir ju ett väldigt hårt ljus framifrån. Med tanke på stolen som har ett rätt fult blänk på sig och lampan som har en rätt osmikrande skugga.

Lek kanske lite med skärpedjupet osv i kameran. Kanske inte det bästa för produkt foto, vad vet jag.

Men använd heldre flera ljust källor och stativ än blixten framifrån.

Jag har säkert fel i allt jag har sagt, men det är vad jag tror =)

Bakgrund - ljuskällor - avstånd. I den ordningen.