Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Möbel/Keramik/Glas fotografen!

Produkter
(logga in för att koppla)

dannedansk

Aktiv medlem
Hejhej jag heter Daniel Strömquist och min pappa säljer och köper begagnade prylar. Han har en hemsida dit han behöver nya bilder och jag tänkte hjälpa honom! Dock är detta med inomhusfoto ett nytt språk för mig. Jag länkar här lite bilder du kan kolla på och du ser nog rätt snabbt vad som är fel,

Exempel 1; Stolen - Hur får jag borta dessa dumma reflexer?
30jthrr.jpg

Exempel 2; Emaljskylten - Förslag på lite mer spännande bild?
20s98p5.jpg

Exempel 3; Lampan - Man blir inte sugen på att köpa den lampan
24vlm5t.jpg

Jag är jätte amatör på detta område och inga tips är för grundliga.
Jag använder en sb600 med omnibouncer och har en sliten bakgrund som är
vit-svart stegvis. Jag skall köpa en ny bakgrund men vad mer kan behövas?

Döda inte mitt självförtroende nu, jag är amatör.
Hälsningar Daniel Strömquist

Så som jag ser på bilderna så är det blixten som plattar till allt till en pankaka. Har du stativ? Använd heldre det än blixten.

Blixten som du ser blir ju ett väldigt hårt ljus framifrån. Med tanke på stolen som har ett rätt fult blänk på sig och lampan som har en rätt osmikrande skugga.

Lek kanske lite med skärpedjupet osv i kameran. Kanske inte det bästa för produkt foto, vad vet jag.

Men använd heldre flera ljust källor och stativ än blixten framifrån.

Jag har säkert fel i allt jag har sagt, men det är vad jag tror =)

Bakgrund - ljuskällor - avstånd. I den ordningen.

Skaffa en bakgrund, ljust-ljust grå, eller off-white och dra ut den så att Du trollar bort vecket mellan golv/vägg. Flera ljuskällor, kan vara blixtar eller fast ljus, sätt på diffusor i någon form för att kunna trolla bort "pekpinneljuset". Se till att ha avstånd mellan bakgrund och objekt, så försvinner slagskuggorna.

Trolla inte bort alla reflexer och/eller skuggor bara, då blir det lite livlös bilder. En spännande reflex livar oftast upp.

Har tagit en bild på en liknande stol se första bilden nedan, den är tagen med en blixt, en Canon 580Ex som studsas i en vit vägg sedan har jag en liten reflexskärm som fyller på med lite ljus framtill på stolen. Bild två visar hur det är gjort. Blixten ligger på stolen. Enkelt!

Som andra skriver, skjut inte blixten rakt på, ta av den från kameran, skaffa dig ett sätt att lösa ut blixten via tråd eller trådlöst och mjuka upp ljuset på något sätt. Kör du med stativ så kan du ha längre slutartider och måla fram ljuset med tex en ficklampa.

Lycka till!

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    39.1 KB · Visningar: 290
  • 2.jpg
    2.jpg
    67.5 KB · Visningar: 303
Ja, dessa tips skall jag verkligen införskaffa. Om jag skall köpa nångonting vad skulle detta då vare, bakgrund skall jag köpa? Jag testade med längre slutartid men tyckte bilderna blev så brusiga och konstiga..

slå blixten i taket...ställ kameran på ett stativ och blixten rakt upp. fäll på vidvinkelspridaren på blixten, den lilla plast skivan som går att dra ut från blixten.

och så ljusterar du med blixtstyrka och slutartid.
Så slipper du konstigt ljus och störiga reflexer

Kräma på ordentligt med blixten då ;-)
Och glöm inte vidvinkel skivan. Blir det fortfarande för mörkt så ta en längre slutar tid. Blixten lättar bara upp, låt slutartiden styra det mesta ljuset.

Aa tack så mycket!! Tack för boktipset men känns inte som jag är så bra på engelska att jag förstår det i sådana här avancerade sammanhang :)

Jag testade att låna en softbox och fottade med 2 lampor och stativ samt en lång tid.. Blev det inte bra?

Bilagor

• _DSC0117agdadggad.jpg
    _DSC0117agdadggad.jpg
    9.7 KB · Visningar: 155
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar