Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måttbeställa ramar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har letat och letat fotoramar till mina bilder som jag tänkt hänga i mitt rum men jag kan inte hitta någon med det mått som jag vill ha (50x26, gärna i Ek) så jag undrar om det finns någon här som vet nått bra ställe där man kan måttbeställa ramar till ett överkomligt pris.

Tacksam för tips!
Amanda

Hej Amanda,
vad roligt att du vill sätta upp dina bilder...

Sök på eniro för din hemkommun på "ramverkstäder" t.ex. eller något liknande - det brukar finnas en eller ett par på varje ort...men det blir ju inte "IKEA-pris" på dem förstås...

Gallerix brukar också ha ramverkstäder och de flesta butiker med konstnärsmaterial...

Luycka till,

/Magnus

Lite dyrt att åka hela vägen från Lund till Sumpan bara för att rama.

Testa Willys ram på S-t Petri Kyrkog 11. De kapar till de mått Du vill ha och har en uppsjö av ramlister att välja mellan. Billiga är de inte, men Du får det Du vill ha.

Jag gissar att du menar cm. Det blir ju lite udda och det i sig skapar givetvis höjda ögonbryn.

Om de skall ha glas så måste du använda en passepartout.
Annars fastnar bilden i glaset och du kan aldrig få ut den hel. Men det kanske inte spelar ngn roll.

Ett annat alternativ är att du tar en större ram i standardmått och samtidigt leker med passepartouter.

crimo.se

Jag kan tipsa om crimo.se som jag just beställt ett gäng på 8 ramar från. Med glas, passerpartout och bakstycke i kartong gick det på runt 3700kr inkl frakt. Det ska sägas att det var ganska stora ramar, den minsta tror jag var 50x50cm och de var måttbeställda. Det är just det att de går att få i vilket format man vill som gör de så prisvärda. Jag hade även två IKEA ramar nu när jag körde ramningsextravaganza i helgen och fy f*n vad de är dåliga i jämförelse (jag har bara använt IKEA- och Hornbachs ramar tidigare så jag har inte vetat hur smäckiga de var). Om ni beställer från Crimo så be dem slå in tavlorna i "gladpack" för några var inte det och de hade blivit lite skavda (dock inget som direkt syns om man inte letar efter det).

Nu till helgen blir det upphängningsextravaganza (puh)!

Har köpt en hel del måttbeställda ramar på Gallerix och även fått hjälp med att skära till passepartouer till deras standardramar i olika format. De är duktiga på det men ack så dyra. Det är ju även ramverkstäderna tyvärr. Gör mycket bilder i A4, A3, A3+ och A2 och det som förvånar mig är att ingen tillverkare har färdiga ramar till dessa format. Man har fastnat i de traditionella foto-måtten, 13x18, 18x24, 24x30, 30x40, 40x50 och 50x70. De är svåra att få till snyggt med PP. Varför gör de inte ramar i A-standard??? Helskumt.
Ursäkta om jag inkräktar i din tråd men det rör ju samma problem egentligen. Nån som har tips för billiga och bra mått-ramar eller ramar i A-std så tar jag tacksamt emot också.

För att fotovärlden bygger på tum.
Sedan kan man ju undra varför det då blivit de cm-mått som du räknar upp. Men det är väl mer en form av anpassnig till SI-systemets meter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar