Annons

Måste sköljning vara med rinnande vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag har märkt att man slösar en hel del kranvatten då jag sköljer med kranen på högsta tryck för ordentlig genomsköljning. Jag använder en Paterson-dosa med tillhörande multi-spiraler för 135/120-film samt en gummislang passande modellen.

Jag undrar om där finns ett bra alternativ till rinnande vatten? T ex en stor vattenfylld balja? Och låta den ligga där ett tag och sedan skaka om spiralen med jämna mellanrum?
 
Jag får lika mycket fläckar efter överbliven fix oavsett om jag sköljer i rinnande vatten i en timme eller bara i 10 min.. så ibland undrar jag vad sjutton jag håller på med.. :D
 
Pröva att använda en fixförstörare (typ HCA eller Tetenal Lavaqvick) och sedan den sk. "Ilfordmetoden"

1. Fyll vatten i dosan och aggitera med 10 vändningar
2. byt vatten i dosan och aggitera med 20 vändningar
3. byt vatten i dosan och aggitera med 30 vändningar
4. byt vatten i dosan och aggitera med 40 vändningar
5. byt vatten i dosan och aggitera med 50 vändningar

Klart!

/Niklas
 
Groop tycks vara mycket mer ambitiös i sin ilfordmetod än vad jag själv är (och fått lära mig). Jag använder ingen hypo clearing, utan sköljer bara med tre vattenbyten Jag fick iofs lära mig 5-10-20 agiteringar och gör 10-20-40, men ändå. Kan inte säga att jag märkt av någon kvarvarande fix efter det.

Inte är jag så värst ambitiös... Jag kör oftast 10-20-40, men med Tri-X så blir det proceduren jag beskrev ovan och det framförallt beroende på att jag har så otroligt svårt att få bort det där sk. antihaloskiktet på just Tri-X.... Alltid HCA, om jag har det hemma....

/Niklas
 
Pröva att använda en fixförstörare (typ HCA eller Tetenal Lavaqvick) och sedan den sk. "Ilfordmetoden"

1. Fyll vatten i dosan och aggitera med 10 vändningar
2. byt vatten i dosan och aggitera med 20 vändningar
3. byt vatten i dosan och aggitera med 30 vändningar
4. byt vatten i dosan och aggitera med 40 vändningar
5. byt vatten i dosan och aggitera med 50 vändningar

Klart!

/Niklas

Jag använder mig också av Ilfordmetoden när jag sköljer min film. Dock brukar jag inte tillsätta fixförstörare till mitt sköljvatten. Ilfordmetoden funkar mycket bra och jag har inte märkt några kvarvarande fix-rester i negativen. För att slippa problemet med att få en stabil rumstemperatur ur vattnet från kranen brukar jag fylla en större dunk med vatten och använda detta vattnet som sköljvatten när det fått rumstemperatur.

/Christopher
 
Jag använder mig också av Ilfordmetoden när jag sköljer min film. Dock brukar jag inte tillsätta fixförstörare till mitt sköljvatten. Ilfordmetoden funkar mycket bra och jag har inte märkt några kvarvarande fix-rester i negativen. För att slippa problemet med att få en stabil rumstemperatur ur vattnet från kranen brukar jag fylla en större dunk med vatten och använda detta vattnet som sköljvatten när det fått rumstemperatur.

/Christopher

Sorry... Oklarheter från min sida... Jag tillsätter inte fixförstöraren till sköljvattet utan tar det innan slutsköljen.

Rumstempererat vatten i dunk är en jättebra lösning.

/Niklas
 
Aha, Ilford-metoden verkar ju smidig! Det ska jag testa nästa gång jag framkallar. Och tipset med vattendunk var också bra, så har man samma temperatur på vattnet man använder. Tackar ödmjukast!
 
Jag får lika mycket fläckar efter överbliven fix oavsett om jag sköljer i rinnande vatten i en timme eller bara i 10 min.. så ibland undrar jag vad sjutton jag håller på med.. :D

Är du säker på att det är fläckar efter fixet? Har du hög kalkhalt i kranvattnet så kan det vara en torkfläck av kalk..... Har du prövat något vätmedel??? exempelvis Kodak photo-flo...

/Niklas
 
Ja, Ilford-metoden sparar mycket vatten jämfört med en rinnande kran på högtryck. Jag sköljer varje film i en halvtimme med kranen på högsta trycket. Så där går ju betydligt mer vatten i jämförelse. Bra att jag frågade det här i ett tidigt stadie så att det inte pågått i flera år med mitt nuvarande sköljningsmetod. :)
 
Jag kör oftast en kombo: ilfordmetoden först (5-10-20 invertieringar) och sedan skölj i kraftigt rinnande vatten i fem minuter. Jag tycker mig ha märkt att filmen har en lila/rosa ton efter ilfordomgången som är helt borta efter ytterligare fem minuter med rinnande vatten, alltså en helt neutral, smågrå ton. Jag har tolkat det lila/rosa som att fixet inte riktigt är borta. Filmen jag refererar till är Ilford HP5+.

Jag ska prova nästa gång att köra 5-10-20-30 respektive 5-10-20-30-40 och se om det räcker. Vore ju smutt om det räckte.

Det där med dunken för rumstempererat vatten är ju en grym idé! Tack för den! Dunkvattnet kan man ju använda för att späda framkallaren och stoppet också!
 
Provade "dunken-metoden" och fick fem liter vatten att räcka till utspädning av framkallare, stoppbad, samt skölj (med ilfordmetoden, 5-10-20-30-40). Filmen såg fin ut, utan fixrester. Kanon!
 
Jag kommer ihåg att jag såg i någon Kodakpublikation från förr i tiden att Ilfords sköljrekommendation inte fungerade bra på Kodakmaterial. Speciellt inte Tri-X.
 
Hejsan,
Enligt www.apug.org (som är en utmärkt community) är det viktigt att använda fix utan härdare (hardener) om man vill hålla sköljtiden kort. HCA skall i det fallet inte vara nödvändigt i alla lägen.
Macodirect eller ilford har tex fix utan "hardener".
 
Ja, Ilford-metoden sparar mycket vatten jämfört med en rinnande kran på högtryck. Jag sköljer varje film i en halvtimme med kranen på högsta trycket. Så där går ju betydligt mer vatten i jämförelse. Bra att jag frågade det här i ett tidigt stadie så att det inte pågått i flera år med mitt nuvarande sköljningsmetod. :)

Att skölja på högtryck i en halvtimme är inte mera effektivt än att skölja med minimalt tryck. Vid sköljning i dosan räcker det med så pass lite tryck att vattnet byts ut helt var 5.e minut. Rekommenderad sköljtid på en halvtimme innebär då att vattnet inte behöver bytas ut mer än 6 ggr. Har du en dosa på ca 1l ska det alltså räcka med 6 liter vatten för att filmen ska vara fgärdigsköljd. Det viktigaste är inte vattenmängden utan att vattnet hålls i rörelse kring filmen hela tiden.
 
Jag får lika mycket fläckar efter överbliven fix oavsett om jag sköljer i rinnande vatten i en timme eller bara i 10 min.. så ibland undrar jag vad sjutton jag håller på med.. :D

1. TEMPERATUREN. Skall helst vara 20 grader. Inte mycket under i alla fall.

2. GENOMSTRÖMNINGEN. Kan det finnas vatten som står kvar på botten och aldrig byts? Om kärlet inte har bottenhål måste genomströmningen säkras på annat sätt, t ex genom att tillföras spiralens centrum, vända i botten och rinna ut över kanterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.